Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Sv: Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Kan du inte försöka ta reda på mer exakt när (årtal gärna) dom blev så "hårda" på att allas dressyrsadlar ska se engelska ut...

Nu ska jag bara göra en liten reflektion på hur vi tänkte, vi som åkte runt och tävlade dressyr i Stockholm på 70- och tidigt 80-tal tänkte och reagerade...
Vi var ett gäng som åkte runt och tävlade LB och LA, på både egna och lånade(mest) hästar...
Dom flesta av oss red i antingen vanlig Lewa allroundsadel eller olika former av manskaps- eller officerssadlar...
På den tiden red man LA på kandar...
När det hände, vilket var mycket sällan, att någon dök upp och hade en ren dressyrsadel, så tänkte vi alla: Usch vilken snobb, vad har h*n här att göra??
Dressyrsadel = SVÅR dressyr...

NU är det så att det nästan är ett KRAV med ren dressyrsadel redan i LC KLUBBklasserna...

Det är nog där en stor del av "vanligt" folks motstånd mot dressyr grundas...

Kan tilläggas att en av dom vinstrikaste av oss då var ett fullblod som reds i manskapssadel....

P.s. Kan tillägga att Shettisen Julia tävlade i dressyrallsvenskan på 80-talet tills den stängdes för A-ponnyer. Julia tävlade för NÄÄS...d.s.

Tror du den som finns på bif länk skulle vara OK?
http://www.equicomfort.com/
Ingen kan ju säga om den är bomlös eller ej, och den ser ut som en engelsk.

Kan du inte försöka ta reda på mer exakt när (årtal gärna) dom blev så "hårda" på att allas dressyrsadlar ska se engelska ut...

Jag försökte ju det, få reda på NÄR regeln kom till och VARFÖR. Det var ju då han 'inte ville ifrågasätta dressyrkommiten' och påpekade att HAN inte fattat reglerna. Mailat två personer i dressyrkommiten, ingen av dem har svarat.. =/

Men det blir intressant när det talas så vacker om 'bredd' hit och dit. Samtidigt som som du påpekade dte blir mer och mer 'snobberi'. Dessutom, när vem det nu var, nån hyfsat högt uppsatt nisse inom SvRF i ridsport besvarar kritiken mot de höga licensavgifterna med att 'så få tävlingar finns det ingen som rider i alla fall!'. Och då var det 4-5 tävlingar/år som var exemplet.

Eh URSÄKTA men vilken planet kommer HAN ifrån? Majoriteten av 'hobbyryttarna som tävlar' ligger väl på just den nivån på tävlingar?? Jag blev ärligt talat heligt förbannad när nån sitter och säger något dylikt, samtidigt som det talas vitt och brett om att man måste satsa på bredden.. Jomenvisst, för att i nästa ögonblick förneka att den finns ens...

allroundhästarna skrev:
Tror du den som finns på bif länk skulle vara OK?
http://www.equicomfort.com/
Ingen kan ju säga om den är bomlös eller ej, och den ser ut som en engelsk.

Jag vet inte, men med tanke på att han när någon annan mailade INTE tyckte SBS Flexion var OK, så tvivlar jag på att den här skulle anses som det, då jag tycker den är GANSKA lik flexion i framvalvet (lite suddig bild dock). Sen kan han säääkert gnälla på utformningen på bakvalvet med. Men maila och fråga vet jag! (Stackarn kommer väl drunkna i mail, men det är bara nyttigt *s*)

Men..

Alla bomlösa ser ju väldigt olika ut, en del ser ut som "vanliga" sadlar medan en del drar mer åt västern stuket. Skall de då släppa igenom bomlösa sadlar så måste de ju släppa igenom alla typer, även de som drar åt de amerikanska hållet. Man kan ju inte heller skriva "bomlösa sadlar med engelskt utseende" för det är ju en tolkningsfråga, man kan inte heller hålla upp TR med en förteckning över vilka typer av bomlösa sadlar som är tillåtna då det hela tiden kommer nya modeller vilket skulle leda till att man skulle få skicka ut ändringar gång efter annan.

palle: Något direkt krav på dressyrsadel finns det inte, vill du rida i din flatback eller allround så gör det för det är tillåtet men vill du göra det bästa av din egen ridning så är ju en sadel anpassad för ändamålet det bästa. Jag ser det mer som att folk börjar få upp ögonen för att en korrekt sits ger en korrekt inverkan både i hoppning och dressyr.

Ang korrekt sits så kan du mycket väl ha en sådan även om du sitter i en manskapsadel eller en flarback...
Det är bara en fråga om träning.....

Säger hon som låg stadigt på 8 i sitsens korrekthet och hjälpernas utövande.. eller hur det nu stod.....trots tävlande i manskapssadel....

Javisst kan man det. Men håll med om att det är bekvämare och lättare att rida dressyr i en dressyrsadel och hoppa i en hoppsadel! Sen är det inte alla som är slaviska med sin sitsträning och då får du mycket bättre hjälp och stöd av en sadel anpassad för ändamålet.

Säger hon som hoppar i sin dressyrsadel.. :D

Självklart har du helt rätt....man får en hel del "gratis" om man använder rätt sadel till rätt "gren"....

Men för det så ska/bör man kunna sitta rätt i allafall....

Det är bara det att jag tycker att vissa har den inställningen att om du har t.ex. ett visst sorts bett så får du hästen att gå men krökt nacke, en viss sadel så sitter du rätt m.m.
Folk verkar ha glömt bort att det inte egentligen är vad du har för sorts pryler du har på hästen som avgör om den går på ett korrekt sätt...
För du måste kunna rida för att få hästen att gå korrekt..
Det är inte utrustningen som ska göra det åt dej...

Förlåt Alexandra_W att jag "lånade" din tråd till lite annat snack...

Men den bomlösa Star Trekk Dressage close contact ÄR ju godkänd på tävling då enda kravet på sadeln är att den SER engelsk ut, det finns ingen regel om att den måste ha bom...

Åska skrev:
Men..

Alla bomlösa ser ju väldigt olika ut, en del ser ut som "vanliga" sadlar medan en del drar mer åt västern stuket. Skall de då släppa igenom bomlösa sadlar så måste de ju släppa igenom alla typer, även de som drar åt de amerikanska hållet. Man kan ju inte heller skriva "bomlösa sadlar med engelskt utseende" för det är ju en tolkningsfråga, man kan inte heller hålla upp TR med en förteckning över vilka typer av bomlösa sadlar som är tillåtna då det hela tiden kommer nya modeller vilket skulle leda till att man skulle få skicka ut ändringar gång efter annan.

Jamen det ÄR tillåtet med bomlöst. och JAG fattar inte varför sadel ska SE UT på ett visst sätt. den får vara hur bomlös den vill, bara den ser ut som en engelsk bomsadel.

JAG ser inga problem med att släppa sadlingen fri, och låta folk tävla i sin westernsadel om så är.

Alexandra :bow:

Fler som du mot de "stelbente".. :D

jag snubblade över en tråd om bomlösa sadlar. Där svarade Linda från Stall Vrå att det viss var tillåtet att tävla i dressyr med deras sadlar..
Jo jag VET att det inte är bommen det hänger på men undrar ju vilken/vilka sadlar som har fått godkänt utseendemässigt?

Kolla från inlägg 75 o framåt..minns inte riktigt..men svaret stod vid 80..nånting :confused:

Trygg skrev:
Alexandra :bow:

Fler som du mot de "stelbente".. :D

jag snubblade över en tråd om bomlösa sadlar. Där svarade Linda från Stall Vrå att det viss var tillåtet att tävla i dressyr med deras sadlar..
Jo jag VET att det inte är bommen det hänger på men undrar ju vilken/vilka sadlar som har fått godkänt utseendemässigt?

Kolla från inlägg 75 o framåt..minns inte riktigt..men svaret stod vid 80..nånting :confused:

Linda har fel. Så har även Torsion som också påstår det bara är att tävla på med deras sadlar. Enligt Lagerdahl så verkar det BARA vara nya ST CC som är godkänd, någon mailade ju honom och hörde om SBS Flexion och nya ST CC och flexionen var njae, ST:n verkade ok (dvs såg han inget som kunde hindra tävlande med).

Jag väntar FORTFARANDE på svar om min FF blir godkänd om jag kapar av den utstickande delen bakom sätet..

Den som väntar på nå´t gott väntar aldrig..bla bla...verkar devisen vara uppe i tornrummet :smirk:

palle skrev:
Självklart har du helt rätt....man får en hel del "gratis" om man använder rätt sadel till rätt "gren"....

Men för det så ska/bör man kunna sitta rätt i allafall....

Det är bara det att jag tycker att vissa har den inställningen att om du har t.ex. ett visst sorts bett så får du hästen att gå men krökt nacke, en viss sadel så sitter du rätt m.m.
Folk verkar ha glömt bort att det inte egentligen är vad du har för sorts pryler du har på hästen som avgör om den går på ett korrekt sätt...
För du måste kunna rida för att få hästen att gå korrekt..
Det är inte utrustningen som ska göra det åt dej...
Jag håller med.
Det är synd att vi som distansekipage inte får visa oss på en dressyrbana eftersom vi inte SER UT på ett visst sett. Vi har ju faktiskt sadel och träns som alla andra.
Om domarna inte kan dömma rättvist trots olika utrustning så borde de kanske öva mer på det. Dömma ekipaget efter prestation istället för att hänga upp sig på sadeltyp.
Om nu sadeln är helt fel för dressyr så kommer det att visa sig i sämre prestation från häst och ryttare.
// Linda (som faktiskt äger en dressyrsadel :D )

En lite anekdot (som jag tror att jag dragit i en annan tråd för längesen också) är att jag vid en klubbtävling i dressyr för ca ett år sedan fick tävla i min westernsadel. Just DET är inget speciellt, då, precis som Alexandra säger, det är helt okej för klubben (eller i detta fallet - domaren) att ge dispens för olika utrustning.

Här hade vi en "riktig" dressyrdomare som dömde, inhyrd från distriktet. Hon sa nej till en som ville rida barbacka men jag fick rida i westernsadeln, men hon såg mycket skeptisk ut.

Jag red två klasser och efter första klassen (där jag var 3:a tror jag på rekordhöga poäng) då jag red fram inför den andra så ropade domaren mig till sig och sa:

- Du sitter väldigt bra i den där sadeln. Skänklarna åker inte alls fram som man brukar se de göra i westernsadlar. Eller sitter du och kämpar och drar tillbaka dem nu?

Eh... Säkert att man skulle sitta och kämpa tillbaka skänkeln när man inte har något annat att koncentrera sig på på en dressyrtävling...

Oftast rör det sig om rena fördomar - man sitter i stolsits (kraftig) i en westernsadel, det vet ju alla. Att man sitter som såna där ovårdade säckpotatisar som distansryttarna i en bomlös, är ju självklart.

Att det i stället är så att på de flesta seriösa westernsclinics så får tränaren om och om igen tjata om lodrät sits och be folk byta ut sadlar som gör att de hamnar i stolsits, och att jag aldrig suttit så lodrätt i någon sadel (inkl. dressyrsadlar) som jag gör i min bomlösa, det är det ingen som tänker lyssna på.

Som fotnot kan jag väl säga att jag blev trea i nästa klass också, en LA:1 på närmare 60%...

/Camilla - som ÄR distansryttare utan säckpotatissits... :)

*putta*

Hur går det med det här?? Jag har mailat lite jag också nu ;D

Liknande trådar

Y
Utrustning Nu är jag här igen. Sadelträsket. Dessbättre är det inte hästen det är "fel" på den här gången, utan mig i egen hög person. Jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI