jag behöver tips om kaninungar!

Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Diskussionen om inavel kan ju göras hur lång som helst, och det är ju rätt som du skriver.

Jag tycker dock man ska vara väl medveten om vad man håller på med och ha ett tydligt mål med sin avel om man ska linjeavla. Jag anser inte att jag har tillräcklig koll (fött upp kaniner sen 2000 men inte läst på mkt om linjeavel, på k-net hör man ju mest om fördelarna). Tror att vi är överrens här, till skillnad från vissa uppfödare anser jag inte heller att linjeavel är ett kriterie för att vara noggrann med avelsdjuren och ha en seriös avel.

Kort sagt: Avlar man kelkaniner anser jag det inte finnas någon anledning att linjeavla, men det är rätt att det inte "ploppar upp" defekter bara pga att föräldrarna är släkt.

Honan är 5 månader och jag har hört att det är för tidigt för dom att få ungar då men när jag köpte henne så trodde vi det var en hane men sen fick hon kaninungar när hon var 3 månader hon var med barn när vi köpte henne men dom var döda och sen fick hon en kull till men dom dog och nu visste vi inte att hon var med barn så jag har det lite svårt med att veta om hon är med barn eller inte:confused:

jag har fåt 2 kullar förut men dom dog och desutom så hade jag dom inte ihop dom parade sig mellan galret som vi hadde mellan dom ( dom kan para säg mellan galler har frågat många så!)

jag har fåt 2 kullar förut men dom dog och desutom så hade jag dom inte ihop dom parade sig mellan galret som vi hadde mellan dom ( dom kan para säg mellan galler har frågat många så!)

Och just av den anledningen ska man inte ha galler som skiljevägg.
Sen kan det även uppstå slagsmål trots att de är på varsin sida, genom att de får tag på varandras öron tex.
Så skiljeväggar bör vara av stabilt trä.

okej tack för avren jag har fått:D är det nått mera man behörer tänka på!

okej tackar för alla svar jag har fått är tacksam för dom<33

då lärde man sej något nytt! tack :p eller vad man ska säga..

får inte ungar med föräldrar som är släkt lättare sjukdomar, bettfel m.m.?

Faktiskt inte.
Bettfel uppkommer som sagt om kaninerna bär på genen/generna (inte helt säkert än om det är en eller flera gener som styr).
Det kan alltså uppkomma mellan besläktade som obesläktade.
Sen löper nog vissa raser större risk för bettfel, men det har snarare med huvudformen att göra.
Hermelin och dvärgvädur är mest drabbade, pga sina platta huvuden.

Det är först efter x antal generationer av hård inavel som kaninerna börjar ta lite stryk med färre ungar i kullarna osv.

Inte om föräldrarna inte redan bär på de anlaget.
Regelbunden inavel kan dock ge sämre immunförsvar så som sagt, jag tycker man ska veta vad man ger sig in på.

Hej kan ni några sider om kaniner som är med barn! jag har några frågor till här kommer dom:

-är det nåt specielt dom ska äta eller dricka eller ha!

-driker dom mera!

-hur är dom på magen när dom är med barn!

-hur vet man SÄKERT att dom är med kaninungar!

-hur blir dom när dom är med barn!

-min kanin bitts när jag ska känna under magen varför

skulle vara JÄTTE snällt om ni svarade!

om ni vet nått mer så säg gärna till! om ni vill ha min mail och svara tite så är den här: emma.moa@hotnmail.com ses kram moa<33

Hej kan ni några sider om kaniner som är med barn! jag har några frågor till här kommer dom:

-är det nåt specielt dom ska äta eller dricka eller ha!
Fortsätt ge honan det hon är van vid.
Hon behöver ingen speciell kost när hon är dräktig.
Fortsätt ge samma mängd pellets, öka inte.
Risken om man ökar, är att honan lägger på sig för mycket och då kan få problem vid förlossningen
-driker dom mera!
Vissa gör det, medans andra inte gör det.
Helt individuellt alltså.
-hur är dom på magen när dom är med barn!
På vissa känner man knappt på magen att där finns några ungar, medans det på vissa känns/syns tydligt.
Min senaste hona var väldigt spänd om magen när hon var dräktig.
Jämfört med honan innan där magen i princip kändes normal.
-hur vet man SÄKERT att dom är med kaninungar!
Att det kommer ungar.
Innan dess kan det vara svårt att veta till 100%, då alla beter sig olika.
Får honan däremot en stor mage är det ju ett ganska säkert tecken.
Men på honom som behåller samma storlek kan det vara svårt.
Dock brukar spenarna bli tydligare några dagar innan, och honan börjar rycka päls någon/några dagar eller timmar innan ungarna kommer.
-hur blir dom när dom är med barn!
Helt individuellt.
Alla mina tidigare har inte blivit nå förändrade alls under dräktigheten, utan har varit precis lika lugna och kelgoa.
Nyaste honan vill dock inte att man rör matskålen, och går från pedant till lortgris.
Detta redan 1-2 dygn efter befruktningen.
Och det fortsätter tills ungarna är födda.
Men hon är fortfarande lika kelgo, bara lite mindre renlig och mer matgalen en vanligt!
-min kanin bitts när jag ska känna under magen varför
Antagligen för att hon inte vill att du ska känna på hennes mage.
Vill hon inte föreslår jag att du låter bli, för att inte stressa henne i onödan.
Tids nog får du reda på om hon är dräktig eller ej.

Inne på kanin.ifokus finns läsvärda artiklar som har med avel och dräktighet att göra.

Okej tack för svaren det kanske kommer mera fråger! tack :grin:en gång igen:-)

Ninni har bra svar, jag vill bara tillägga att när ungarna väl är födda (inte innan) så ska du öka på maten.

Hej, Min kanin har bäddat och såh men hon är bara hårt nära hennes kön och så betyder det att hon ska få ungar snart!:) snälla svara jag behöver svar så fort som möjling kram// moisen<33

Hej, Min kanin har bäddat och såh men hon är bara hårt nära hennes kön och så betyder det att hon ska få ungar snart!:) snälla svara jag behöver svar så fort som möjling kram// moisen<33

Avvakta och se, så lär du märka om det är dags nu eller ej.
Gå iaf därifrån och lämna henne ifred utifall det är dags.
För i sådana fall vill hon vara ostörd.

Hejsan det är moisen igen! jag har INTE fått några kaninungar men hon är tjock och hård under magen hon får exakt lika mycke som hennes bror och hon är större en han, beror det på att hon har flera ungar en 4 eller vad menas med de!<33

SNÄLLA SVRARA VILL HA SVAR! ses<3:):):)

Svårt att säga vad det beror på.
När parades hon?
Vad får hon för foder?

Mina hade tex problem med uppsvullna och spända magar när dem fick Krafft Groov 125, även andra har haft samma problem med det fodret.

Kan som sagt bero på foder, hur mår hon i övrigt? Bajsar? Kan vara ett tecken på förstoppning, speciellt om hon är hård.

men hon parades förra månaden vid 31 oktober och hon får foder utan pelets och hon bajsar och mår bra men hon gillar inte när jag känner under hennes magen och är väldigt rädd och är inte så jätte tam eftersom jag inte vågar hålla henne för att hon bitts så fort man känner henne på magen, hon bajsar mycket och kissar mycket en vad hon brukar hon driker mer också.......!

har ni någo svar på detta så svara snälla<333

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: Pilot
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 124
Senast: KesoNeso
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama