Jag behöver råd SNABBT ang försäljning av ett islandssto!!

Fála

Trådstartare
Jag har annonserat ut ett 5-årigt islandssto där inridningen är påbörjad och fått en del svar.

En familj ringde som har en islandshäst sedan tidigare och kom och tittade i fredags. De verkade väldigt ordentliga och trevliga. De är dock ganska nya på islandshäst men har ridit i många år på andra raser.

De skulle fundera och återkomma dagen efter men ringe inte. Jag ringde upp dom på söndagen (ifall det kanske blivit något missförstånd) och de var fortfarande intresserade men behövde ytterligare tid för att kolla vad hela inridningen skulle kosta (de hade alltså inte gjort detta innan de åkte och tittade :smirk: ) eftersom de behövde den hjälpen utifrån.

På kvällen ringde dom tillbaks och la ett bud som jag tyckte var för lågt. De återkom sedan på måndagen och vi kom överens om ett pris som låg mitt emellan deras bud och mitt pris. De hade då fått ett kostnadsförslag som var ok för resten av inridningen.

Jag gör iordning kontrakt och postar. Nästa dag har dom skickat ett mail där de har ångrat sig och hoppar av affären. Det skulle bli för dyrt...

Döm om min förvåning när de ringer idag och har ångrat sig igen :confused: De hade nu fått plats hos en tränare som var billigare och då blev det en annan sak. Jag bad om betänketid till i kväll för att det ska ju kännas bra för oss när vi skickar iväg vårt sto.

Hur hade du gjort- tackat nej eller sålt? :confused:

De står på ett ganska stort islandshäststall med tillgång till instruktör och det verkar vara en bra familj för övrigt.

Tacksam för alla svar jag kan få!!

Sv: Jag behöver råd SNABBT ang försäljning av ett islandssto!!

Rent spontant: kunde jag behålla hästen så skulle jag göra det. Om det är pengarna det sitter i för köparen, är jag rädd att det går ut över hästen med snabbare träning eller whatever.

Annars kan man ju alltid begära referenser på dem. Jag tycker de låter som tveksamma köpare efter som de inte hör av sig, och sen velar fram och tillbaka. Har de redan islandshäst så bör de ju veta vad det kostar - och innan man är spekulant på en ej inriden häst så borde man väl räkna på vad det kostar innan man har en "fullt ridbar" häst för det går ju inte att bara köra för fullt efter inridningen.

Glöm bara inte att besiktiga hästen ordentligt, så det inte kommer något surt efter. Gäller oavsett vem som köper.

Det låter ju väldigt misstänksamt när de velar så... men om jag verkligen trodde att hästen skulle få det bra, så skulle jag ha sålt till dem. Att hästen inte blir riden perfekt tycker jag inte gör så mycket om det i övrigt mår bra med kompisar och bra mat. Men, just det där med bra man kan ju vara värt att kolla nu när de var så kostnadsmedvetna... så de inte är sådana som tror att islandhästar är billiga för de behöver bara hö.... och JA, det händer även i "stora" islandsstall med "tränare" tillgängliga...

Hur länge har de haft den andra Islandshästen?
Om de har haft den ett tag och den ser välskött ut, så skulle jag ha sålt.
Men först så skulle jag vilja ha referenser på både dem, stallet där de står samt tränaren de tänker anlita.

Så jag skulle be att p.g.a. deras trasslande fram och tillbaka be att få tala med deras stall-ägare och tränare.
Och så skulle fråga vilket foder hästen skulle få.

Att vara obeslutsam betyder inte att man för den skull fattar dåliga beslut, det kan betyda att man är nogrann och har räknat ordentligt också.
Att ha häst hos tränare är ordentligt dyrt, så jag tycker inte att det är konstigt att de funderade på att köpa en mera färdig häst i stället.

De har haft den andra islandshästen i ca 6 månader så det har inte haft den över vintern ännu. Det gör mig fundersam med tanke på deras velande. Det känns lite väl impulsivt.

Jag har tidigare sett exempel på folk som köpt hästar utan att det är helt genomtänkt och det har inte slutat bra. Vad jag menar är att de sålt hästen/hästarna ganska snabbt igen.

Det du säger om obeslutsamhet är helt riktigt, det jag förundras över är att de först kollar vad det ska kosta, gör upp affären med mig, sedan hoppar av (via mail) och nu vill "hoppa på" igen. Det känns spontant väldigt veligt/ogenomtänkt...

Jag funderar också på det med referenser men man vet ju inte vem man talar med om det inte är en för mig känd person.

Jag tycker oxå att man bör ha kollat innan man åker och tittar på en häst som bara är precis i starten av inridningen vad det kan kosta att få en sådan häst färdiginriden och klar. Jag oroas oxå av att de kanske inte alls vet vad de ger sig in på...

Sedan har vi ju kostnadsaspekten - jag funderar på om de har råd överhuvud taget med extra utgifter utöver stallhyran (och sådana blir det ju tyvärr, suck).

Usch, jag får "bad feeling" här. Jag hade sagt nej. Jag känner precis som ang - är det pengar det hela hänger på så kommer det gå ut över hästen förr eller senare i alla fall. Jag menar, vad händer om de inte har pengar till hästens mat eller eventuella veterinärkostnader?!

Det känns också som om de velar för mycket. Hur ska de ha det egentligen? Nej, jag hade helt klart sagt nej.

Jobbig situation. Hoppas det löser sig. :)

Jag håller med dig - det kanske är så att de egentligen inte vet vad de ger sig in på. Och nog borde de ha kollat upp "inridningskostnader" innan? Och om de inte är så vana att de inte klarar av att rida in den själv, så kanske de hellre borde köpa en läromästare. För även när hästen är inriden och "klar", så krävs det ju mycket av ryttaren ändå. Hur mycket ska de låta någon annan utbilda den?

Fála skrev:
De har haft den andra islandshästen i ca 6 månader så det har inte haft den över vintern ännu. Det gör mig fundersam med tanke på deras velande. Det känns lite väl impulsivt.
Då skall du nog dra dig ur.
Att mata över vintern är något helt annat än att mata över sommaren.

Jag funderar också på det med referenser men man vet ju inte vem man talar med om det inte är en för mig känd person.
Jag brukar leta tills att jag hittar någon gemensam bekant.

Tack ska ni ha alla som svarat!

Jag har bestämt mig för att behålla henne och rida in henne istället. Det känns helt rätt nu när jag funderat fram och tillbaks. Jag hade iofs bestämt detta till 95% men ville ändå höra andras synpunkter för att kunna bolla lite fram och tillbaks.

Ni har varit till stor hjälp

Tack!!

Katrin

Spontant hade jag tackat nej.
Vad är det dom vill dra in på för kostnader nästa gång, vetrinär, vaccinationer eller hovslagare?

Sen beror det ju på hur du har det, kan du ha kvar hästen, har du några andra spekulanter osv.

Jag tycker helt klart att du gör rätt val. :)

Roligt att vi var till hjälp! :)
Lycka till!

Hoppas det blir bra med din lilla häst!

Visst Inte_Ung, att ta tid på sig för att besluta om ett sånt stort ansvar som en ny häst är inte alls dumt. Jag tvekar dock på när de just "velar" och säger ja-nej-ja-nej - för det i mina ögon är inte lika seriöst som att be om ett par dagars betänketid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 181
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
28 468
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud