jag behöver hjälp!!!

marieka

Trådstartare
En hund i stallet älskar att skrämma mig, han morrara visar tänderna och senast i dag bet ha nmig i knät. Han biter inte hårt men jag blir skiträdd. Jag får inte komma nära min bil ,jag får inte gå till stallet osv. Det slutar alltid med att jag får ropa på hjälp :o
Att gå med bestämda steg vågar jag inte :angel: jag försöker ignorera men det funkar sådär.
VAD ska jag göra?

Sv: jag behöver hjälp!!!

Ta tag i hundägaren och beordra denne att hålla koll på sin ohyfsade jycke. I övrigt ska du inte behöva göra något. Det är hundägarens uppgift att se till att du är fredad.

Om hundägaren vägrar lyssna, ta upp det med stallägaren. Du ska inte behöva ha det på det här viset. Jag har däremot inga direkta råd för vad du själv kan göra direkt mot hunden. Det är svårt att säga om man inte sett hunden live. Är det en feg stackare så fungerar det ofta att ryta tillbaka och skicka iväg en näve grus, men det kan också vara så att det är en hund med lite mer stake i. Har man då otur kan man göra hunden förbannad och bli biten på riktigt. Något som annars kan fungera på de flesta typer av hundar är vattensprut, typ en enkel blomspruta. Skvätt iväg rejält när hunden börjar fjanta, sikta på nosen, och fortsätt gå. Dock kan även det få vissa hundar att ilskna till men då kan man ofta kasta blomsprutan ifrån sig och då riktar dom ilskan ditåt istället. Jag råder dig dock att ta det hela med hundägaren istället för att experimentera själv.

DEt är stallägarens hund. Hunden är döv och det är därför han morrar säger ägarna. Morr kan jag leva med men inte att han visar tänderna och biter. Det är en jack russell modell lite större och jag vågar inte reta upp honom, känner på mig att han blir förbannad då....
Ägaren vet om hur hunden beter sig , det är alltid dem som får komma och rädda mig :angel:
det är inte roligt längre :cry:

Tala då om för ägarna precis hur du känner och att det inte längre är kul att ta hand om hästen pga rädsla för hunden.
Och tala även om att du kanske måste överväga att flytta på hästen.
Men som Jadzia sa,så är det strikt ägaransvar som gäller.Och ägaren ska banne mig ta rätt på hunden. :mad:

Väldigt dåligt av hundägaren att låta sin hund bete sig så. Tala om att du känner obehag och att det är jobbigt. Men jag vet att det inte alltid är lätt att få hundägare att förstå att deras hund är en odåga.

Riktigt illa av stallägaren att inte ta din rädsla på allvar, tyvärr är det rätt många som tycker att det är helt normalt att ha sina ouppfostrade hundar lösa bara det råkar vara i stallmiljö, har inte varit i många stall där det inte vimlar av hundar. Vilket jag personligen iofs inte har så mycket emot om dom sköter sig och håller sig borta från hästarna. Men det finns ju dom som är rädda för alla hundar, hur snäll dom än är.

Nu är ju 99% av dom lösa hundarna antingen väluppfostrade eller bara snälla men vad hjälper det om man är skraj för dom.

Du får ta ett ordentligt snack med dom, förklara att du faktiskt blir riktigt rädd och känner dig riktigt hotad av hunden.

Själv hade jag nog försökt skrämma den alt. skicka in den i närmsta vägg :devil: men det är lättare sagt än gjort om man är rädd, eller om det är en stor/aggresiv hund.

En Jack Russel kan du sparka bort, om du vill och vågar. Du är så pass mycket större och starkare än en sådan liten hund. Visst kan hunden bli förbannad och försöka bita, men det ger sällan några större skador. Det gör förvisso ont det med, men hivar du bort hunden tillräckligt kraftigt så kanske du inte behöver göra det mer.

Jäkla bortförklaring att hunden är döv. Det är väl skit samma. Du ska inte behöva stå ut med hot från hunden i varje fall. Vill de inte skärpa sig får du överväga att flytta hästen.

En grej som dock kan fungera är att ha med dig en hink med vatten nästa gång. Då hunden börjar muppa tömmer du hela hinken i en snabb rörelse över huvudet på den. Brukar göra de flesta hundar rätt spaka. Börjar ägarna gorma får du bara lugnt och sakligt förklara att du tröttnat på hunden bitförsök och att du bara försöker freda dig.

Få se hur det går i eftermiddag, Han är stor för att vara en jack russel. Kan tyvärr inte flytta hästen eftersom jag bara är medryttare.
Jag får försöka bli förbannad istället för rädd. Saken är den att jag blev attakerad och biten av en schäfer när jag var liten, det sitter tyvärr kvar i bakhuvudet....

Hej!

Tycker riktigt synd om dig! Hade en sån galning i storlek schäfer i ett stall jag var i förrut, tog oxå i med tänderna runt händer å så å morra å ville verkligen skrämmas. Långt i från kul!
Varje gång fick jag stålsätta mig att inte visa mig osäker. Jag ignorera honom totalt när han kom och ville "bråka". Titta inte på den för en sekund, gick bara dit jag skulle och han fanns helt enkelt inte! Blev mycket bättre men han försökte ju emellanåt iallafall.

Ett annat förslag är ju att du har med dig lite korv bitar så du helt enkelt försöker bli "korvtjejen" och att hunden längtar efter dig istället. Om du har korv med dig och tappar lite bitar här å där när han inte dummar sig då förståss så det itne blir att han får korv när han dummar sig.

Personligen skulle jag inte våga eller vilja sparka på hunden, risken är väl bara att det triggas upp ännu mer. Men det kan ju funka oxå vad vet jag!

Önskar dig jättemycket lycka till och hoppas ju först å främst att ägarn kan hålla koll på hunden.

korvtjejen :D
det var just det jag gjorde i onsdags, staålsatte mig och bara gick förbi, det var då han bet mig i knäet. Sen vågade jag inte gå görbi mer den dagen.
innan fick jag inte komma nära min bil. haha tänkte jag och parkerad på andra sidan vägen. :idea: lyckan blev kort, nu får jag inte gå förbi de andra bilarna för att komma till stallet.
MÅSTE prata med dem idag, det funkar inte....

Är lite nyfiken på hur det går för dig?

Jag pratade med hundägaren ifredags. Det enda tipset jag fick var att totalt ignorera honom, "sätt näsan i vädret o gå!" försökte förklara att det är inte så lätt, dessutom bet han mig i knäet när jag gjorde just det. -"Men det är bara för att du brukar visa att du blir rädd." slutcitat.
suck :( kvar på ruta noll.....

Håller med alla om att hundägaren beter sig jätte-dumt och att du har all rätt i världen att slippa bli ofredad av någon hund. Men det verkar ju som om du får ta saken i egna händer...
Mitt förslag är att du INTE blir arg, för det hjälper sannolikt inte alls. Beväpna dig iställer med en vattenfylld ketchup-flaska eller dylikt (ska kunna ge en rejäl stråle med ett ganska lätt tryck) i ena handen och en påse små korvbitar i den andra.
När hunden siktar in sig på dig väntar du tills han är 1-2 meter ifrån dig, då skjuter du en stråle vatten rakt i ansiktet på honom. I samma stund som han hejdar sig kastar du en korvbit framför näsan på honom.
Tanken är att han ska förstå att du belönar honom för att han stannar en bit ifrån dig (och ger ett obehag om han kommer för nära).

Att hälla en hel spann vatten över hunden KAN få rakt motsatt effekt - han kan bli ännu mer sur och misstänksam när han ser dig nästa gång.

Hoppas du finner en lösning - det måste vara en gräslig situation du hamnat i.

Usch fy vad jobbigt, å hunden känner ju såklart på sig att du e nervös å orolig! Begär att hundägaren får va där varje gång du ska förbi så ist, han kan ju inte bara ignorera en sån sak, arg man blir!!!

I det förr astallet där hästen stod så fanns det en jack russell (jäkla hundar det kan vara ibland).

Hon var också sådär att hon skulle på en och morrade, och innan jag kom på att
1. Jag är faktiskt större
2 Hon var riktigt feg

så var det inte så kul.

Men jag tog på mig rejäla gummistövlar och när hon hotade mig tog jag snabbt steg mot henne, och giss vem som flög bakåt snabbt som 17? Inte var det jag iaf.. :smirk:

Men om du får möjlighet, ignorera tänderna och ta tag i nacken på hunden och se till att hon ligger på rygg och visar magen..

Då ska vi se om du kan få några fler tips.
Varför blir människor rädda för hundar?
Jo, de kan bita.
Och varför är det farligt?
Det gör ont.

Eliminera därför möjligheten att det gör ont när hunden biter. Tjocka handskar, rejäla brallor med vaddering och ordentliga skor. Gärna en segare typ av gummistövlar eller riktigt kraftiga läderstövlar. Är du rädd om ansikte och huvud kan du ta på dig hockehjälm med visir. Då har du garanterat eliminerat risken för att det ska göra ont om hunden biter. En liten har inte samma tryck i käkarna som en stor så rejält med kläder brukar räcka för det. Du kanske både kommer att se och känna dig fånig när du vandrar runt i din mundering, men samtidigt kan just detta skydd ge dig mod att stå upp mot hunden. Det finns då egentligen inget att vara rädd för längre. Då kan du bara gå på och trampa rakt över hunden. Börjar den gnaga på ditt ben kan du lyfta upp den och skicka iväg den. Gå med bestämda steg och känn att du inte behöver tveka längre. Det kommer inte att göra ont om hunden biter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 343
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar