Sv: jag behöver hjälp!!!
Ta tag i hundägaren och beordra denne att hålla koll på sin ohyfsade jycke. I övrigt ska du inte behöva göra något. Det är hundägarens uppgift att se till att du är fredad.
Om hundägaren vägrar lyssna, ta upp det med stallägaren. Du ska inte behöva ha det på det här viset. Jag har däremot inga direkta råd för vad du själv kan göra direkt mot hunden. Det är svårt att säga om man inte sett hunden live. Är det en feg stackare så fungerar det ofta att ryta tillbaka och skicka iväg en näve grus, men det kan också vara så att det är en hund med lite mer stake i. Har man då otur kan man göra hunden förbannad och bli biten på riktigt. Något som annars kan fungera på de flesta typer av hundar är vattensprut, typ en enkel blomspruta. Skvätt iväg rejält när hunden börjar fjanta, sikta på nosen, och fortsätt gå. Dock kan även det få vissa hundar att ilskna till men då kan man ofta kasta blomsprutan ifrån sig och då riktar dom ilskan ditåt istället. Jag råder dig dock att ta det hela med hundägaren istället för att experimentera själv.