Jag behöver hjälp!

J

JennyK

Min (för övrigt underbara ) lilla hund vägrar bli rumsren på natten! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra längre, men så här kan vi iallafall inte ha det! Kan någon hjälpa mej - alla förslag mottages tacksamt!
Hon är nu åtta månader.
Saken är den att hon är rumsren på dagen och kan hålla sej när jag är och jobbar (ibland sex-sju timmar) men på natten kissar hon i sin bur. Hon säger inte till att hon vill ut. Det är inte urinvägsinfektion, hon har precis käkat upp en penicillinkur, och det fortsätter ändå. Det händer inte varje natt men varannan eller var tredje.
Hon kissar aldrig inne annars - däremot bajar hon när vi kommer hem till andra folk av nån anledning :confused: .
Hon får inget att äta och dricka efter 18.00-19.00 på kvällen heller.
Kan nån hjälpa mej - hon ska ju inte behöva ligga i bur varje natt hela livet, men kan hon inte sluta pinka kan jag ju inte släppa ut henne!

Sv: Jag behöver hjälp!

det enda jag har att säga är att jag inte tycker du ska ha hund...

Men inte lämnar du väl en valp ensam så länge som 6-7 timmar om dan?
Jag skulle också kissa och bajsa på golvet om jag var hund hos dig.

JennyK skrev:
Saken är den att hon är rumsren på dagen och kan hålla sej när jag är och jobbar (ibland sex-sju timmar)

Varför skaffar man sig en valp om man blir borta så många timmar?

JennyK skrev:
men på natten kissar hon i sin bur. Hon säger inte till att hon vill ut.
Hur vet du det, hon kanske gör det men du vaknar inte?

hur vill du att hon ska "säga till" skälla eller krafsa, yla eller vadå? :smirk:

JennyK skrev:
Kan nån hjälpa mej - hon ska ju inte behöva ligga i bur varje natt hela livet, men kan hon inte sluta pinka kan jag ju inte släppa ut henne!

varför ligger hon instängd i en bur, vad kan hända om du får en kisspöl på golvet, det är faktist sådant man får räkna med om man skaffar hund.
Och du har aldrig funderat över att hon kanske pissar i protest eftersom hon ligger instängd.

Så min fråga är, vad ska du med hund till? har du haft hund innan?

Jag har tyvärr inga tips att ge dig, men jag ville bidra med några uppmuntrande ord eftersom du annars bara fått skit.

Tyvärr är det på detta forum bara tillåtet att ha hund om man kan erbjuda drömtillvaro. Annars får man vara beredd på att folk kastar så mycket skit de bara orkar.

Hursomhelst. Vad gör du med din hund när du är hemma? Vilken typ av aktivering? Fysisk? Träna huvudet? Det är svårt att säga nått när man inte vet "hela paketet".

Stå på dig. Du kan helt säkert visst ha hund. Annars är vi många som inte kan.

Det kan ju faktiskt vara så att det är en protest.. Kanske att hon varit hemma länge själv en dag och så sitter hon i bur på natten.. Kanske är så att hon vill vara med dig?!
Testa att låta henne sova vart hon vill några nätter och se vad som händer.. Blir det olyckor så är det ju bara att torka upp... är du rädd att hon skulle kissa i möblerna så finns det plastad frote att köpa i tygaffären, skulle hon kissa så går det inte igenom tyget men är ändå skönt att ligga på..

Oroa dig inte, det är sånt som händer ibland och än så är hon inte så gammal..

Lycka Till :D

Jag vill bara säga min åsikt och det har inget med detta inlägg att göra. Bara för att man ber om råd eftersom ens hund eller ja vilket djur som helst! Om hur man ska göra och berättar hur djuret lever i vardagen så måste ALLA angripa offret som lejoninnor på en zebra på en gång. Man kan faktiskt inte rå för att man måste göra på ett sätt som inte acepteras av alla. Men alla kan ge råd utan att börja stormskälla på personen som ber om råd/stöd.

Slut för mig
// Erika

Ett litet tips som jag får göra med min snart 6 månaders valp är att ta ut honom en längre stund vid 23 på kvällen och ut senast 7 på morgonen, kommer jag 7,15 ligger det en pöl i badrummet så då får jag skylla mig själv..... ;) (nej, de sover inte i badrummet, har fri tillgång till hela nedervåningen men av någon underlig annledning går han in dit :confused: )

Innan när jag kunde ha han och min tik i sängen om nätterna kunde vi ligga o dra oss till 10 på morgonen, men för tillfälligt fungerar det inte iomed att vi har flyttat, förmodligen en protest, jag vet....

//Net

var hemma mer med hunden eller ordna passning, låt den få fri tillgång på vatten, gå en sen sista runda och en tidig första runda. och kom ihåg att det är olagligt att ha hunden i bur mer än högst tillfälligt, dvs du bryter mot lagen om den får ligga där i flera timmar (gäller naturligtvis inte öppen bur).

Ibland undrar man varför man ens frågar nåt här när man får såna svar... :mad:
Vad i hela fridens namn ska det gå ut på att kasta sej på mej på det viset? Jag bad om ett råd - inte ett "jag tycker inte att du ska ha hund". Hur fan vet du det?
Jag har haft hundar hela livet och tycker nog att jag vet hur man tar hand om en hund - men ibland dyker det upp problem med alla djur på olika sätt och då är det bra att ha Bukefalos tex att kunna diskutera olika lösningar på - inte få såna svar. Har du inget bättre att komma med behöver du inte svara...

Tack så mycket ni som kommer med vettiga svar, dorro, råttälskare m fl.
Jag lämnar inte min hund ensam 6-7 timmar varje dag, men det har hänt. Vem har inte gjort det? Nu är hon oftast inte ensam mer än tre-fyra timmar dom dagar jag inte är hemma (ung.fyra dagar i veckan). Vilket jag tycker är ovanligt lite ensam, känner ingen som är hemma så mycket med sin hund som jag är, så det behöver jag inga kommentarer om..
Jag har haft henne i sängen också flera nätter, då vaknade jag av att hon kissade i sängen..
Jag går ut med henne tio på kvällen och sen ut igen sex på morgonen.
Hon är ute med mej hela dagarna i stallet och springer lös på gården och leker.
Här finns andra hundar och katter som hon leker med.
Vi tränar lite lydnad och konster.
Vi går på långa promenader.
Vi går på kurser på hundklubben.
Fattar inte varför jag ska behöva försvara mej överhuvudtaget, men jag blir så trött.. Tror jag ska sluta fråga här om jag har några problem i fortsättningen...

Jag hoppas att du inte tog mitt inlägg som att jag på något sätt rackade ner på dig för det var absolut inte meningen att det skulle tolkas så...

Jag kan ärligt säga att mina hundar varit ensamma både 6 och 7 timmar ibland, men absolut inte varje dag.. Ibland går det inte att lösa på ett bättre sätt, man är inte en sämre hundägare för det.. Tråkigt att det verkar vara mest problem med kissandet på nätterna och Inte är det kul med kiss i sängen, hände mig flera ggr under Leias uppväxt...

Jag har tagit för vana att alltid gå ut med mina hundar innan jag lägger mig, även om det skulle råka bli 2 på natten... Om jag går ut typ runt tio men går och lägger mig vid tolv så är ju hundarna uppe och rör på sig och kanske är kissnödiga redan när jag går och lägger mig....

Hoppas att det löser sig till slut.. Vem vet det kanske bara är en period som hon har just nu, hon är ju 8 månader, första löpet börjar väl dessutom närma sig... :smirk:

Nejdå, det var inte till dej!
Ja, självklart går jag ut med henne senare om jag också är uppe senare! Vi går ju ut innan jag går och lägger mej förstås.
Löpet är väl snarare precis över, hon har inte visat det på annat sätt än att det kom lite blod för två veckor sen, och här bor ändå en hanhund i huset bredvid. Men hon är nog lite väl valpig fortfarande..
Anledningen till att jag skrev att hon varit ensam sex-sju timmar var ju för att visa att hon visst kan hålla sig länge, så det är inte det som är problemet, det är bara på nätterna hon kissar inne, det händer aldrig på dagen.
Tack för ett vettigt svar iallafall!

JennyK skrev:
Ibland undrar man varför man ens frågar nåt här när man får såna svar... :mad:
Vad i hela fridens namn ska det gå ut på att kasta sej på mej på det viset? Jag bad om ett råd - inte ett "jag tycker inte att du ska ha hund". Hur fan vet du det?
Jag har haft hundar hela livet och tycker nog att jag vet hur man tar hand om en hund - men ibland dyker det upp problem med alla djur på olika sätt och då är det bra att ha Bukefalos tex att kunna diskutera olika lösningar på - inte få såna svar. Har du inget bättre att komma med behöver du inte svara...

och jag förstår fortfarande inte varför du har hunden i bur på nätterna.

JennyK skrev:
Min (för övrigt underbara ) lilla hund vägrar bli rumsren på natten! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra längre, men så här kan vi iallafall inte ha det! Kan någon hjälpa mej - alla förslag mottages tacksamt!
Hon är nu åtta månader.
Saken är den att hon är rumsren på dagen och kan hålla sej när jag är och jobbar (ibland sex-sju timmar) men på natten kissar hon i sin bur. Hon säger inte till att hon vill ut. Det är inte urinvägsinfektion, hon har precis käkat upp en penicillinkur, och det fortsätter ändå. Det händer inte varje natt men varannan eller var tredje.
Hon kissar aldrig inne annars - däremot bajar hon när vi kommer hem till andra folk av nån anledning :confused: .
Hon får inget att äta och dricka efter 18.00-19.00 på kvällen heller.

Jag tycker för min del att bur är ett bra sätt att få en "nattkissare" rumsren! Jag övertog tidigare en fyraårig tik som uppfödaren kände att hon inte hade tillräckligt med tid för. Tiken hade gått i hundgård och var van att gå ut och kissa mitt i natten. Uppfödaren gav mig rådet att sätta henne i bur och det fungerar! Hunden kissar inte där den sover........ med vissa undantag förståss.

Jag känner nämligen igen det du beskriver mkt väl och jag rådfrågade folket på Buke för ett tag sedan.
Min nuvarande tik kissar nämligen på sig i tid och otid och dricker ofantliga mängder. På henne hjälper ingen nattvistelse i bur. Hon kissar på sig i sömnen liksom hon kissar på sig både inne och ute :cry: och jag vet faktiskt inte vad man gör åt det. Ska åter till vetterinären snart för jag vet inte vilken gång i ordningen och förmodligen kommer resultatet bli det samma är jag rädd - de finner inget fel på hunden. :(

Omplacering till ägare med hundgård eller avlivning är min första tanke (om det inte löser sig). Man får ju överväga vad man får ut av det - såväl ägare som hund. Det är sånt rabalder om djurens välbefinnande hit och dit och ägares fel att det blir si eller så.
Djur är djur! Låter stort när katten skiter kanske men allvarligt talat så lever hunden en bråkdel av vårt liv. Fungerar det inte under den tiden kommer vare sig hund eller ägare må bra eller få ut något ur relationen. Eller så kommer ägaren gå tio år med dåligt samvete över att hunden sover i bur. Vad jag försöker säga är att det är inte "fult" eller "fel" att tänka på sitt eget välmående dvs ägarens välmående av hundägandet och det finns hundar med i förhand oförutsägbara problem.

Nu kanske inte din hund har samma problem som min! Det vet ju inte jag. En tanke som slår mig är att hunden är "rumsren" under arbetsdagen eftersom den sover bort den medan du är på jobbet?
Om den sover så mkt (vilket den antagligen gör eftersom det är vad de brukar göra när de lämnas ensamma) så har den ju mkt energi och behov av aktivering av olika slag för att "orka" sova sig igenom natten.

Min hund åandra sidan är med mig från morgon till kväll och har alltid varit det.
Det är full rulle hela dan = ytterligare ett problem. Hon (min hund) har aldrig sovit under dagen, inte ens som valp. Hon vaknar halv fem och sedan är det livat med vardagslydnad,lydnad, social träning, jakt, jaktträning och mental problemlösning till klockan 22 då det är gonatt. Men likförbannat kissar hon på sig i tid och otid. Alltså fullkomligt kissar på sig i farten eller i sömnen ibland :(

Mvh
Björn

Jag ser absolut inget fel med att ha hunden i bur på nätterna... Jag fick göra samma sak med Leia för hon kissade inne.. Kunde sluta med det tillslut, men det händer än idag att buren åker fram... Hon har aldrig kissat på natten när hon sovit i sin bur och många nätter är det hon själv som går in och lägger sig där...

Självklart kan du ha hund. Jag skrev ett inlägg i går, men då hakade datorn upp sig och det gick inte skicka. Så jag gav upp.

Jag tog iallafall ditt inlägg som att det inte var ofta din hund var själv 6-7 timmar. Och det kan väl hända alla att det ibland kan bli så länge. Det tycker inte jag är någon fara. 6 timmar varje dag tycker jag också är ok, men inte mer.

Jag har aldrig haft mina hundar i bur för att få dom rumsrena. Men jag tycker det är ok att göra så. Och jag vet flera som haft sina valpar i bur på nätterna för att de ska sova och inte gå omkring och göra pölar här och där.
Men nu är din hund så gammal, så jag tycker att hon ska klara sig. Och att hon gör ifrån sig i buren, det brukar ju sällan hundar vilja göra.
Jag hade nog provat som någon annan skrev. Att låta henne gå lös på natten och se vad som händer. Eller så hade jag helt enkelt gått ut någon gång per natt en tid, för att få slut på att hon ska kissa inne.

Det där med att kissa i sängen tycker ju valpar om (har nog hänt med alla valpar jag haft). Inget som skvätter och mjukt och bra. Min valp som jag har nu har hela tiden legat i sängen och klarat sig på natten, inte kissat i sängen då. Men däremot har hon kunnat gå upp i sängen om hon tex busat och sen behövt kissa. Eller om vi varit på övervåningen och hon hoppar upp i sängen, då har hon också passat på. Men till slut kom jag på henne, och jag ryckte undan täcket så hon "flög", sen var det slut med kissandet där.

Hoppas det ordnar sig.

När min hund var åtta månader var hon inte heller helt rumsren. Det hände att hon kissade inne på natten upp till ca ett års ålder. Det skedde dock inte så ofta som varannan-var tredje natt utan kanske 1-2 ggr i månaden.

Hon är i vissa lägen ganska försynt av sig och sade inte till ordentligt, d.v.s. inte så högt att jag vaknade.

Nu har hon lärt sig att matte vaknar om man slickar i ansiktet, så de gånger hon behöver gå ut på natten av någon anledning kommer hon och väcker mig. Hon har alltid sovit i sängen (om hon har velat).

Mitt råd är med andra ord att ha tålamod. Det tar längre tid för vissa individer att bli rumsrena.

Varför inte pröva att ha henne lös? Om hon är lite försynt i sina signaler har hon större chans att väcka dig om hon är lös.

Indy

kan det vara så att din hund blir lite stressad på natten för att natten känns så lång och den inte vet när den kommer att slippa ut? min erfarenhet av hur länge hundar kan hålla sig är att när hunden vet att den kommer att slippa ut inom en överskådlig framtid orkar den hålla sig men om den tror att den ALDRIG kommer att slippa ut kissar den inne. hon har kanske som mindre vaknat kissnödig på natten, försökt med att hålla sig men gett upp och kissat inne (för en valp kan en timme kännas som en e v i g h e t) och nu fortsätter hon med samma beteende. prova vakna och gå ut med henne med några timmars mellanrum i några nätter. då är hon inte kissnödig när hon vaknar på natten.

förövrigt tycker jag också att det här hundforumet har en onödigt fördömande stämning. i en tidigare tråd var det någon som frågade vad folk med jobb gjorde av sina hundar på dagarna och de flesta som svarade hade inte jobb, var sjuklediga eller hade hunden med sig på jobbet. är det så att bara arbetslösa, pensionärer och sjuklediga ska få ha hund? jag kan garantera att de flesta hundägare ändå har jobb och att många hundar som är ensamma på dagarna mår hur bra som helst

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 103
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 160
Senast: paradiset
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka