Jag behöver hjälp i galoppen!!

C

Candier

Hejsan!
Jag är medryttare på en travare som är "omskolad" till ridhäst.
Hennes utveckling har kommit långt och hon kan nu gå i form i skritten och traven. Hon är pigg och frammåt med stora steg. Hon skulle aldrig göra något dumt som att t.ex skena iväg eller få för sig att kasta av en. MEN, vi har ett problem,
Att galoppera ute går utmärkt, men i ridhus & paddock blir det bara en ren rusning och hon kan inte koncentrera sig, inte jag heller. Nåågon som har nåt tips om hur jag ska göra med henne? hur jag kan göra henne bättre?
Vi vill ju hälst ha henne som en fin dressyr häst;)

Tacksam för svar!
MVH Anna-Zofia:banana:
nås för det mesta på bloggen,
http://tropicalfruit.blogg.se/

Sv: Jag behöver hjälp i galoppen!!

Gissar att hon bara behöver övning, min travis (som jag hade för längesedan) var exakt så. Men det var bara att öva på utomhus tills både hon och jag hade koll på galoppen. (En mindre begåvad persom försökte tvinga henne till galopp i ridhus innan hon var mogen - de gick omkull.)

När hästen börjar rusa är det lätt att man kryper ihop och lutar sig automatiskt framåt. Och det är inget konstigt med det, det är en ren reflex när man blir rädd.

Tänk på att istället räta upp dig och sätt tyngden bak och ner i sadeln när du känner att hon börjar rusa iväg från dig.

Du kan även testa att göra en minimal rörelse med skänkeln och samtidigt hålla emot lite i tyglarna, fånga upp henne så att det inte blir det där hastiga "pang bom nu är det galopp". Det är lätt att man gör en överdrivet stor galoppfattning, mer än det behövs och detta kan ibland trigga upp vissa hästar. :)

Lycka till och meddela gärna hur det gått!

//Julie - ridtravarfantast

Senast ändrad av en moderator:

Hur brukar du göra galoppfattningen? Kanske kan det vara lättare att fatta galopp från skritt?
Har jag en häst som jag vet brukar rusa i galoppen, brukar jag samla o samla nästan intill passage och göra fattningen därifrån med bibehållen rörlig hand. Då har hästen korta steg och har inget annat val än att även börja galoppera med korta steg.

Jag red en omskolad travare en hel del på min förra ridskola och hästen rusade ju mer man tog i tygeln. Alltså fick man rida lite tvärtom. Lätta på tygeln och bromsa med sätet. Göra korta bromsningar och viktigt att lätta på tyglarna efter varje förhållning.

Annars är ju alltid det bästa att rida för en tränare/lärare. Det kan vara värt en privatlektion att få tips på lite övningar.

Tak så mkt för tipsen hörrni!
ska se vad som funkar på henne och inte :)
MVH Anna-zofia

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mkt för tipset!
ska tästa allt jag kan på henne för att se vad som blir bäst.
Självklart kan jag höra av mig ^^
MVH Anna-zofia

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Ridning Jag har börjat rida ett sto, hon hade inte varit igång på några veckor så vi tog det lugnt i början och jag har även longerat henne ex...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: Joelina
·
Hästhantering Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt...
2
Svar
24
· Visningar
13 902
Ridning Jag har en Dponny som har varit helt galen ett tag. Det går inte att leda honom utanför stallet längre (och då menar jag inte till och...
2
Svar
38
· Visningar
3 757
Senast: Brooklyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar