Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!
Jag har en fundering eller kanske mer ett förslag till dig.
Jönköping är i och för sig emn bit bort, men hur brukar du göra med sommarbete och sådär?
Nu närmar sig ju våren och vi tar och släpper ut hästarna här hemma på sommarbete i slutet av april i början av maj (beroende på väder).
Ibland när man ska få bukt med ett problem så kan det vara till sin fördel att byta miljö, dels för att hästen blir lite osäkrare då stället är nytt och nya kompisar. Här har man en rätt bra lucka att arbeta samt iakta dens beteende.
Om det skulle vara intressant så är du välkommen med din häst på sommarbete hos oss i vår och så kan jag hjälpa dig jobba med honom och se ifall vi kan förstå vad han håller på med. För har han nu inte ont någonstans så kanske det ligger ett missförstånd i komuniktionen.
Jag är ingen expert, men har jobbat en hel del med Nh samt skolat och ridit in min egen häst som tidigare var människoskygg och utåt agerande. Hon har nu hittat sitt lugn och mår mycket bättre.
Dels så kan jag försöka lösa problemet med att din häst drar iväg, under tiden som han får gå på sommarbete. Samt så kan jag kanske ge dig några bra ledarskapsövningar som kan vara praktiska i olika situationer.
Allt på era villkor, men tänkte att det skulle kunna vara ett alternativ att testa ifall problemet inte löser sig tidigare.
Om du är intresserad så kan du skicka ett PM till mig så kan vi prata mer om det, eller om du har några andra frågor. Ger såklart tips om du vill över mail också.
MVH Elin.