Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Röntgades ryggen? Tycker det låter som väldigt typiskt kissing spines beteende. Uppfattar du den som vanligt att rida i ridhus?
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

MagicaDeHex: Han blir tolv i år.

höstmåne: Jag bor i Jönköping. Ja, jag har tänkt på det också. Men jag har inte kommit på någon som finns häromkring.. :S Ja, det får jag göra.

Jerseyite: Nej, det har blivit så jobbigt att jag helst inte hoppar upp på honom.. Men fy! :O För att se det så röntgar man huvudet på dem eller? Isf får det bli ett till besök på kliniken..

Lavinia: Ja, det gjordes ridprov. Och det enda som var "annorlunda" var att han har varit grymt mycket starkare i i ridningen, alltså tar bettet och drar. Det är värst på hemmaplan. Min ET har sett det och hon vet inte vad som det kan vara. (Hon har sett han ridas före han blev sån här) Nej, jag skulle inte tro att han behöver vila. Han har fått vila tidigare för att vi trodde först han var överansträngd eller så, men det har ju inte hjälpt ett dugg. Ja, tänderna är kollade av tandkunnig vet. Fast ingen utbildad hästtandläkare!
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Fiorano: Ja, de tänkte först att det var kissing spines. Men det var det tydligen inte. Ja, det enda som är skillnad är att han är väldigt mycket piggare, starkare och tar gärna bettet och går i vägen.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Kanske inte så jätte roligt de här, men har ni kollat så att han inte har tumör? (I huvudet kanske?)
Kan ju vara värt ett försök:)

Hoppas inte på tumör och att ni hittar felet på din ponny!:)
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

En bekants häst tvärförändrade sitt ridbeteende över nån dag dagar pga hakar på tänderna. Hästen ägts i strax över ett år oh tänderna kollade innan köp. Man visste helt enkelt inte som ny ägare att hakarna behövde slipas ner ganska ofta(halvårsvis) för att inte orsaka problem.. Visserligen känslig häst, men beteendet var verkligen som natt och dag över en natt.

Kanske värt att kolla upp tänderna noga av tandkunnig person. Om så bara för att kunna utesluta.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Har du kollat igenom utrustningen ordentligt? Bettetkanske har fått ett hack i sig å så vidare.
Tandläkare låt som ett bra förslag oxå som någon sa.
Kolla igenom foderstaten? Kanske kvoten behöver ändras eller något.
Har hästen fått några sprutor på senaste? Vet en ponny som gick från världens snällaste till tokig efter den hade fått en vacination. Ägaren var jätte ledsen. Kommer dock inte ihåg hur lång tid det tog innan ponnyn vart sig själv igen.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

:)Jag har en fundering eller kanske mer ett förslag till dig.
Jönköping är i och för sig emn bit bort, men hur brukar du göra med sommarbete och sådär?
Nu närmar sig ju våren och vi tar och släpper ut hästarna här hemma på sommarbete i slutet av april i början av maj (beroende på väder).

Ibland när man ska få bukt med ett problem så kan det vara till sin fördel att byta miljö, dels för att hästen blir lite osäkrare då stället är nytt och nya kompisar. Här har man en rätt bra lucka att arbeta samt iakta dens beteende.

Om det skulle vara intressant så är du välkommen med din häst på sommarbete hos oss i vår och så kan jag hjälpa dig jobba med honom och se ifall vi kan förstå vad han håller på med. För har han nu inte ont någonstans så kanske det ligger ett missförstånd i komuniktionen.
Jag är ingen expert, men har jobbat en hel del med Nh samt skolat och ridit in min egen häst som tidigare var människoskygg och utåt agerande. Hon har nu hittat sitt lugn och mår mycket bättre.

Dels så kan jag försöka lösa problemet med att din häst drar iväg, under tiden som han får gå på sommarbete. Samt så kan jag kanske ge dig några bra ledarskapsövningar som kan vara praktiska i olika situationer.
Allt på era villkor, men tänkte att det skulle kunna vara ett alternativ att testa ifall problemet inte löser sig tidigare.
Om du är intresserad så kan du skicka ett PM till mig så kan vi prata mer om det, eller om du har några andra frågor. Ger såklart tips om du vill över mail också.
MVH Elin.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Magnum: Ojdå, jag ska ringa veterinär på måndag och boka in tandkoll!

MidnightSoul: Ja, jag har kollat igenom utrustningen och är inget fel med den. Foderstaten har jag räknat ut och den är så bra som den kan bli. Nej han har inte fått några sprutor. Han blev vaccinerad i mitten av november så det borde inte vara något med det.

Once and again: Var bor du någonstans? Vi har sommarbete i det stallet han står i. Men han brukar inte gå så speciellt mycket på bete då han blir så himla tjock av det. Men jag ska tänka på ditt förslag! Tack så mycket :)
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Du skulle inte kunna be en veterinär och skriva ut nåt smärtlindrande typ butta eller nåt, Eller kan du pröva med djävulsklo(typ samma egenskaper som butta, men kan köpas receptfritt) Om hästen då beter sej bättre, så kan du iallafall dra slutsatsen att den HAR ont nån stans, och i så fall utgå därifrån!
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Jättebra tips tycker jag. Prova rid honom på smärtstillande och se om det blir någon skillnad. Då vet du ju webbplatsen han har ont, sen ska man ju bara hitta var...
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Vi har ett stall på halvön Vikbolandet utanför Norrköping. Så det är en liten bit, men finns möjlighet för boende om ett kortare besök skulle bli aktuellt. Absolut fundera på, du vet vart du kan hitta mig sen om inte annat.

Ah känner igen det där, min lilla travar dam har en förmåga att lägga på sig riktigt mycket under sommaren också. För henne vankas lätt bete i bla. skog i sommar. :laugh:
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Coastrider: Vilket bra tips, ska höra med min veterinär om detta!

Once and again: Okej, det är ju en bit ja.. Hehe men jag gör så här att ifall det inte blir bättre snart så hör jag av mig till dig igen :)
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Jättebra tips tycker jag. Prova rid honom på smärtstillande och se om det blir någon skillnad. Då vet du ju webbplatsen han har ont, sen ska man ju bara hitta var...

Aha, det är webbplatsen som är problemet:D! Autocorrect är fantastiskt;)!

TS, Tycker också att du ska prata med dina veterinärer och rida på Butta. Djävulsklo kan vara lite godtyckligt, en del hästar svarar inte alls på det.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

*kl*

En bekants ponnier blev helt tokiga att hantera (ungponnier så det reds dock inte) som genom ett trollslag, hittades inga fel eller förändringar alls... Innan de av en slump var ute vid lösdriften extremt tidigt en morgon, och mötte en varg bara 15 meter från hagen!
De satte upp någon slags vargstängsel där vargen brukade gå (fick hjälp av någon expert att se hur den rörde sig i området) och hästarna blev sig själva igen.
Långsökt kanske men ändå...
Det behöver ju inte vara varg utan något annat i omgivningen som stressar den.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

har själv varit med om något liknande en genomsnäll ponny som förändras över en natt. När alla vi i stallet kommit med våra förslag hade hon börjat gå upp lite i vikt eller något liknande som gjorde att hennes ägare böt ut sadeljorden och vips så var problemet löst
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Tuggben
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp