Jag behöver argument

Sv: Jag behöver argument

Att läsa i föreskrifterna för häst i SVerige (kanske kan vara något att hälsa stallägaren):

5 § Markytor som är hårt belastade av
hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper.
Föreskriftsmotiv
Mark som belastas hårt av hästar blir
snabbt söndertrampad om underlaget består
av matjord, lera, träck etc. Hästarna tvingas
då trampa runt i gyttja vilket predisponerar
för hudinfektioner, hovproblem m.m. Om
hästarna utfodras på marken blir fodret
dessutom förorenat.
http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Annars kan nog det här ge några argument:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=5695

Lycka till!

Em

Jo, jag läste det ;) men tänkte att ett argument kunde vara motiven till de svenska föreskrifterna.

Em

Hovkvaliteten, dåliga hovar far VÄLDIGT illa av ständig väta och lera.
Infektions risken: minsta lilla sår kan leda till stora infektioner. Hade två kompisar förra vintern som stod i extremt leriga hagar, bägge hästarna ändade upp på strömsholm med svår lymfangit, pga småsår som blivit extremt infekterade av att lera, piss och skit ständigt fanns runt benen utan att hästen kunde komma undan det.

alazzi: helt ärligt. dina hagproblem har pågått mer än denna vinter. BYT stall. Om det har att göra med familje relationer så PRATA om det och hitta en lösning. det är ju inte klokt att djuret ska stå under dessa förhållanden. sen skiter jag i vilket land det är, det finns helt klart bättre stall oavsett landet du bor i.

Vad kan hästarna råka ut för i hälsoväg om de tvingas gå i lera upp till knäna? Vi har 4 stycken hagar som är ok men sen finns det en hage som det är bottenlös lervälling i. Den hagen måste då min häst gå i. Han har tunna sulor och har tidigare gått med sulor eftersom han blev halt när det var stenigt. Nu har han inte sulor eftersom hovslagaren sa att hästen klarar att gå utan, hovarna har blivit så mycket bättre ansåg han.

Jag behöver argument för vad som kan hända om hästen går i denna skit. Stallägaren tycker nämligen att det inte finns något som helst problem (givetvis) med denna lera. Men konstigt nog så vill ingen annan heller ha sin häst i leran *ironi*. Stallägaren tycker nämligen att min hästs hage är den bästa:grin: men ingen av de övriga hästägarna vill byta hage med min häst. Konstigt nog, om nu den hagen är så bra.

När jag hamnade i samma sits så flyttade jag på hästen till ett annat stall. Det är mycket ansträngande för hästen att gå i lera och kan leda till förslitningsskador, inte minst då hästen inte kan röra sig naturligt.

Hälsning Maja

Stallägaren säjer att hästarna gillar att stå i det blöta. Han har minsann haft häst i 20 år och alla hästarna väljer (enligt honom) alltid att stå där det är blötast. Jag ser det ju annorlunda. Hästarna väljer sin favoritplats i hagen och står där och därför blir det mest upptrampat just där och då verkar det som om hästarna vill stå där det är blötast.

Vad händer med hovarna på en känslig häst?

Min häst har urusel hovkvalitet.

Nu håller jag hästen inne, vågar inte låta honom gå i leran.

Jag ser det också annorlunda. Min häst vägrar att gå i lera om det finns torrare mark runt omkring. Jag mår jättedåligt när jag släpper ut hästarna i leran i våra hagar.

Min häst har också usel hovkvalitet. Förutom strålröta, bärrandsröta (och hovbölder, vrickningar och kotledsinflammationer som drabbat hennes stallkamrater) så har hennes hovar nu gått sönder så till den grad att hon inte kan skos för det finns ingen hovvägg att spika i. När hon tappade sin senaste sko så blev hon jättehalt, öm och svullen. Nu får hon stå i en grusad sjukhage som hon delar med en annan kompis med hovproblem. Hon får stå inne jättemycket. Jag tycker så synd om henne. Det är dock bättre än de leriga hagarna. Hästarna står ju still där också, de vill inte röra sig, knappt ens när man kommer med lunchhö. Men hovarna blir bättre och hon kan vara ute och röra på sig tack vare våra nya easyboots. :banana:

Vi kommer att flytta till oleriga hagar inom kort.

Tror att bästa argumentet är att det är förbjudet enligt Djurskyddslagen, om det är så i hela hagen. Det blir då både stallägare och djurägare som åker på det vid en inspektion.

Om man skulle stå i ett stall där man "tvingas" ha hästen i en lerig hage utan att stallägaren skulle lyssna och man inte hittade någon annan stallplats - finns det då något man kan göra för att inte riskera att åka dit vid en kontroll?
Mer än att fixa med dränering(?) lr liknande för egna pengar :cool:

Bara en fundering alltså, jag har det inte så (än :crazy: ).

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 557
Senast: EZMK
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka