Jag bara undrar...

N

Nuppino

Hallå alla dressyrisster! Jag har en fråga som jag har grubblat mkt. länge på. Varför sitter vissa (ta inte åt er om ni inte känner er träffade) och "hackar" med sporrarna och säjer att de måste driva in hästen på tygeln? Jag har ingen dressyr-ponny och jag behöver sannerligen inte sitta och "hacka" med varken hälar eller sporrar för min häst går fram ändå. Jag säjer inte att han går perfekt på tygeln men jag tycker att det är fel att skapa en, enligt mej. falsk framåt bjudning. Tänk på att titta på nästa dressyr eqipage ni ser och var ärlig, ser det snyggt ut att ryttaren sitter och sparkar hästen i sidorna??? Har ni synpunkter på detta, tveka inte att skriva. :confused: :confused: :confused: :confused::confused: :bump:

Sv: Jag bara undrar...

Det där tror jag beror mkt på hur långt man kommit i sin ridning... Men jag förstår hur du menar, jag tkr det är mkt tjat om att man ska driva hästen fram till handen(och inte gå bakvägen:P) men jag har fått lära mig att skänkeln bara ska vara stilla och hänga rakt ned(givetvis intill, men att man inte ska driva särskilt). Att om jag ber hästen t ex att den ska samla sig i traven, så försöker jag att inte driva så mkt, utan ber henne samla sig å sedan låter henne vara, hon ska gå där tills jag ber om något annat. Sedan så kanske det inte alltid funkar och man måste be om det igen, men det är målet för mig. men jag resonerar förstås likadant med handen, det måste ju finnas en balans. Ju hårdare hand du har desto mer skänkel krävs och tvärtom.

men jag är långt ifrån proffs än så länge:D Kan skälv rida med för kraftiga hjälper ibland men försöker jobba på det.

Ville bara lägga till att de flesta rutinerade knappast hackar med hälar/sporrar då de rider mer med vaden, åtminstonde är det det jag strävar efter, men det är klart att vissa gör det. Men jag tycker att hoppryttare brukar rida mer med sporren/hälen än dressyrryttarna?

Jag är en utav de som suttit och hackat, dock inte med sporre på men de har väl också hänt.

Jag hade aldrig kommit ned i sadeln tillräckligt i traven för att kunna styra, bromsa och ställa med säte och skänkel istället för att dra i tyglarna som ger en stopp inverkan, då var jag tvungen att driva hela tiden med skänkeln.

De ledde till att jag drev i varje steg eftersom det är lättare än att sittas still två steg och driva ett osv... eftersom man hade "rädslan" av att hästen inte gick fram ordentligt

Det blir ett evigt "hackande". Jag tränade då på att vara still med hand för att kunna jobba mer med säte och skänkel vilket resulterar till mycket bl.a stilla hälar.

jag ser det mer som en dålig vana.

Till du som hackar: Det är inte nödvändigt, går inte hästen fram sparka hårt en gång istället. Långsiktigt, träna på att rida med lätt hand och ner i sadeln så du endast kan driva med vaderna

Jag gör så själv ibland och tycker inte att det är bra. Dvs jag rider inte med sporrar men har en förmåga att ibland driva i varje steg. Rider en häst med något flegmatisk läggning och liten motor. Jag tror att många vill rida hästen i form, och lägger stor vikt vid huvudets placering och bettets inverkan, och glömmer att hästen måste gå fram till bettet för att kunna bli eftergivlig där. Hos mig så beror "hackandet" på att jag helt enkelt inte har tillräcklig kunskap och känsla för att få fram hästens automatiska frammåtbjudning, i kombination med att hästen har väldigt liten egen frammåtbjudning.

Svårt att veta när man själv inte gör det :smirk:.

De enda gånger som jag "hackar" LÄS: driver hackigt är när jag vill snabba på takten, få en snärtigare häst och korta den. Men det gör jag bara några få steg samtidigt som jag smackar och pillar lite med bettet. Helt onödigt och fel att hacka i varje steg. Förstår inte frågan riktigt, alla här tycker väl att det är fel att hacka med sporrar :confused:

Det är både vuxna och ponnyryttare som man ser göra detta tycker jag. Detta fenomenet får man om man inte har en ärlig framåtbjudning på hästen, ibland säger jag till hästen med skänklarna en gång och ber den att lyssna på mig igen, men 1 gång inte 100 tals gånger..

finns inget värre en hästar man måste driva i vartenda steg... usch :(

Det där med det eviga drivandet ser jag hos en bekant som förvisso är riktigt duktig på att dressyra, men hon driver likförbenat i varje steg. En gång fick hon sitta upp på min kuse, som inte har vare sig så snabb eller stor skritt (rasbetingat). Jag såg samma fenomen då, driv, driv, driv. Det ser inte vackert ut och visst, till slut slutar hästen att lyssna.
Ett tag hade jag medryttare med samma dåliga vana. Det resulterade i att när jag själv red hästen, så svarade han inte längre för skänkeln. :( Jag sade till medryttaren om detta, men hon kunde inte komma från den djupt rotade vanan, så till slut valde jag att inte ha medryttare längre, då hästen inte blev lika trevlig för mig att rida.

Om man tittar på skickliga ryttare med många hästar bakom sig, så driver de inte sina hästar i varje steg.
Jag tror att detta är ett fenomen som lätt uppstår på ridskolan, då somliga hästar är väl sega. Det man inte tänker på är att ju mer man använder skänkeln, ju mer döv för den blir hästen. Sedan borde det fokuseras på att driva med säte och vader istället, inte hälen, som de flesta lär sig...

Tack för alla svar!:idea:
Jag skulle bara villa säja att jag har sett såna som har ridit länge och tränat för bra tränare och ändå sitter dom och driver hästen i varje steg. Jag tycker att det är tränarens plikt att setill att ryttarna ger minsta möjliga hjälper, för det är ju dressyrens motto-att man ska rida hästen med små, näst intill osynliga hjälper och att hästen ska svara villigt, eller...?
Jag har en fråga till; varför lutar dressyrryttare sej bakåt när dom rider tex. rider ökad trav? Det ser ju jätte löjligt ut!:confused:

Nej det har inte alls med det att göra. Vet flera som rider GP dressyr som sitter och hackar med sporrarna i vartenda steg. Hästarnas svansar brukar gå som elvispar... :crazy:

Vissa sätter sig tillbaka för att driva med sätet. Men det behöver inte vara därför, har hästen en väldigt stor trav så blir man nästan tvingad bakåt! Så blir det på min ibland.

Centaur skrev:
har hästen en väldigt stor trav så blir man nästan tvingad bakåt! Så blir det på min ibland.

Ja, det är väldigt svårt ibland att hänga med rent ut sagt, det blir som centrifugalkraft att man trycks bakåt och man måste vara stark för att inte göra det.

Det där kämpar jag med. Inte bara att man trycks bak utan jag tappar ibland nästan balansen i värsta fall och stör hästen. Nu är den lättstörd tyvärr, men det gör ju inte saken bättre:crazy:

Nuppino skrev:
Hallå alla dressyrisster! Jag har en fråga som jag har grubblat mkt. länge på. Varför sitter vissa (ta inte åt er om ni inte känner er träffade) och "hackar" med sporrarna och säjer att de måste driva in hästen på tygeln? Jag har ingen dressyr-ponny och jag behöver sannerligen inte sitta och "hacka" med varken hälar eller sporrar för min häst går fram ändå. Jag säjer inte att han går perfekt på tygeln men jag tycker att det är fel att skapa en, enligt mej. falsk framåt bjudning. Tänk på att titta på nästa dressyr eqipage ni ser och var ärlig, ser det snyggt ut att ryttaren sitter och sparkar hästen i sidorna??? Har ni synpunkter på detta, tveka inte att skriva. :confused: :confused: :confused: :confused::confused: :bump:

Om man sitter väldigt fel - så hindar man hästens rörelser

Om hästen inte litar på att rytaren inte skall göra illa dem så börjar de stå emot.

Man kan då lösa det genom att säga - hoppsan 'my fault' - lätta ur i handen och locka fram hästen framför hjälperna igen - eller försöka lösa det med sporren :crazy:

men till det så krävs det att man har en instruktör med rätt inställning som själv förstår dessa samband....

det kan va det att man sitter på en ponny/häst som inte är genomjobbad. Eller så kan det vara att man gör det utan att veta varför.

Som Centaur säger, det är oftast för att pressa fram och driva hästen med sätet. Även som sagt för att hålla sig kvar i traven :p och inte studsa som en gummiboll.

Nuppino skrev:

Det ironiska i det hela är ju att hackandet inte alls "skapar en framåtbjudning" falsk eller icke falsk..det är tvärtom. Ju mer hackande, desto mer loj blir hästen då hästens sidor till slut domnar bort.

Jag tycker inte det ser snyggt ut på hopphästar, eller "buskrallyhästar" heller... :angel:

Vad jag menar med detta inlägg, är att felaktigt sporranvändande är inte något som enbart dressyrryttare sysslar med. Finns det något gräsligare än hoppryttare, som sitter med skänkeln och sporren ända bak i ljumsken på hästen?

love_welsh skrev:
det kan va det att man sitter på en ponny/häst som inte är genomjobbad. Eller så kan det vara att man gör det utan att veta varför.

?? skulle den bli mer genomarbetad för att man hackar med skänklen??

Nuppino skrev:
Jag har en fråga till; varför lutar dressyrryttare sej bakåt när dom rider tex. rider ökad trav? Det ser ju jätte löjligt ut!:confused:

Har man en häst med väldigt stor ölkad trav så kan det vara ganska svårt att hänga med ibland :P

sen vissa ryttare tror att hästen ökar bättre om de lutar sig bakåt:angel:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 602
Senast: Novali01
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka