Jag bara undrar...

Sv: Jag bara undrar...

Nuppino skrev:
Jag har en fråga till; varför lutar dressyrryttare sej bakåt när dom rider tex. rider ökad trav? Det ser ju jätte löjligt ut!:confused:

Mga dressyrryttare har också väldigt långa överkroppar och sådana hamnar väldigt lätt i bakvikt. För att inte hamna där krävs det bra och starka magmuskler, vilket mga ryttare slarvar med att stärka.

Det är svårt att vara stabil i överkroppen och sitta i balans. Mga gånger kan det falskeligen kännas mera stabilt när man hamnar i bakvikt alt. att ryttaren sitter med lite för mkt svankrygg vilket också felaktigen känns mer stabilt. Så jag tror som sagt inte att det är ngt som de gör medvetet utan blir ett resultat av lite långa ryggar, svaga magmuskler samt att man vill skjuta på med sitsen.

Ibland när jag rider ett extremt stort halvblod på min ridklubb blir det nästan automatiskt att jag "klamrar mig fast" i sadeln med sätet, lutar mig aningen bakåt och spänner magmusklerna för att inte studsa ur :crazy: Jobbar mycket med avslappning och utan stigbyglar på ponny, men på stor häst med stor trav är det.. Svårt :bump:

Jag förstår inte det om svaga magmuskler faktiskt. Vet själv att jag lutar mig framåt just för att avlasta magmusklerna (omedvetet) voh att det blir mkt jobbigare om man lutar sig bakåt och sitter ned ordentligt.

Nej, jag menade inte att det skulle vara skönare för magmusklerna utan att det krävs magmuskler för att hålla en lång överkropp i lodrätt läge! Ju starkare magmuskler desto lättare att undvika bakviktsfällan.

Jag försöker driva så mkt med vaderna som möjligt men visst skall jag erkänna att jag är där och trycker till min polle med sporrarna ibland då hon är ett sto med mkt vilja (ingen bortförklaring men...;) )men det betyder ju inte att man sitter där och hackar i varje steg..

Har faktiskt me tänkt på de, lite i alle fall å kom fram till att ja faktiskt inte har nån aning om varför. Gjorde de själv ett tag (utan sporrar) men egentligen har ja ingen aning om varför ja gjorde så...:crazy:
Man ska ju driva fram hästen med vaden, inte me hälarna, hälarna ska ju bara komma fram när hästen inte lyssnar på vaden...

Sen fattar ja heller inte varför alla ska ha så himla långa sporrar!:devil: Dom som sitter å "hackar/sparkar" på hästen har ju desutom alltid lååånga sporrar på sej... Stackars häst!:crazy:

Bort me sporrar (iaf långa) å hackning/sparkar i sidorna!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Lancet skrev:
sen vissa ryttare tror att hästen ökar bättre om de lutar sig bakåt:angel:
Ja, flera hade inte behövt luta sig bakåt, men vissa hästar ökar faktiskt bättre... Har själv haft en som bara gjorde bra på banan när man lutade sig bakåt ;)

Daylight skrev:
Sen fattar ja heller inte varför alla ska ha så himla långa sporrar!:devil: Dom som sitter å "hackar/sparkar" på hästen har ju desutom alltid lååånga sporrar på sej... Stackars häst!:crazy:

Bort me sporrar (iaf långa) å hackning/sparkar i sidorna!:bow:

Bort med hackning o sparkning men har man långa ben så kan det faktiskt hjälpa att ha långa sporrar för då slipper man flytta benet alls, för då kan man sitta helt still istället som man behöver använda sporrar..

Lancet skrev:
sen vissa ryttare tror att hästen ökar bättre om de lutar sig bakåt:angel:

Bakåt är ju lika med frammåt sätesmässigt så...

vissa gör det som en säkerhetsgrej för att sitta kvar, men det brukar resultera med att handen följer med bak och då måste de hacka med skänkeln :mad: ond cirkel.

Jag är dressyrryttare men känner mig inte träffad, jag rider inte med sporrar och försöker att ha en så stilla/stadig skänkel som möjligt, man kan driva ändå, med sätet t.ex. :) Men jag vet många dressyrryttare på LB/LA nivå (och även msv) som inte direkt "hackar" men använder skänkeln (och sporren) ideligen.. Inte så fint :p

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 602
Senast: Novali01
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka