Jag är sned! Tror jag?

E

Egonson

Det är något 'fel på mig'! :crazy: När jag rider (oavsett vilken häst och sadel) känns det som följande:

*högra stiglädret känns alltid lite för kort (typ ett halvt hål, trots lika långa läder, jag har mätt dem!)
*Sadlen tycks glida lite åt vänster trots att den egentligen inte gjort det så det är alltså bara en känsla.
*Jag kan inte rida lätt i 'vänster varv' (sitter då alltså på höger fram, vänster bak) utan det blir jättesvajigt och konstigt!

Utöver det så känns det som en lite svagt pirrande, spänd känsla i högra höften. Så något är det väl, men vad? Ja jag vet att man ska gå till kotknackare eller dylikt, men finns det något man kan prov att göra själv? Stretcha något särskilt (jag stetchar typ aldrig efter ridning :o )

Det har aldrig gjort ont det minsta, känns bara väldigt mystiskt och är irriterande! Jag har inte varesig trillat, sträckt mig eller annat de senaste typ 7 åren :p För 12 år sedan trillade jag och slog i svanskotan/ryggen rätt rejält, men det blev aldrig uppkollat utan fick självläka så att säga, kan det ligga bakom detta på något vis?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är sned! Tror jag?

Det är något 'fel på mig'! :crazy: När jag rider (oavsett vilken häst och sadel) känns det som följande:

*högra stiglädret känns alltid lite för kort (typ ett halvt hål, trots lika långa läder, jag har mätt dem!)
*Sadlen tycks glida lite åt vänster trots att den egentligen inte gjort det så det är alltså bara en känsla.
*Jag kan inte rida lätt i 'vänster varv' (sitter då alltså på höger fram, vänster bak) utan det blir jättesvajigt och konstigt!

Utöver det så känns det som en lite svagt pirrande, spänd känsla i högra höften. Så något är det väl, men vad? Ja jag vet att man ska gå till kotknackare eller dylikt, men finns det något man kan prov att göra själv? Stretcha något särskilt (jag stetchar typ aldrig efter ridning :o )

Det har aldrig gjort ont det minsta, känns bara väldigt mystiskt och är irriterande! Jag har inte varesig trillat, sträckt mig eller annat de senaste typ 7 åren :p För 12 år sedan trillade jag och slog i svanskotan/ryggen rätt rejält, men det blev aldrig uppkollat utan fick självläka så att säga, kan det ligga bakom detta på något vis?

Möjligen sitter du även lite vriden i bålen åt vänster, alltså själv ställd åt det hållet. Ditt säte glider lite över åt höger och du tar liksom spjärn i höger fot.

Om du sitter på en snurrstol och har fötterna i luften och vrider din överkropp åt vänster, så märker du vad som händer med ditt säte och dina ben. Kan det vara så? Och då kan du också känna vad som händer om du sätter dig rakt. En liten ynka vridning gör så oerhört mycket.

Om det är problemet så hjälper det att tänka att du vrider din överkropp något åt höger, eller rättare sagt att du riktar den rakt fram. Tänk att lyfta brösten och rikta båda axlar rakt fram. Läng ut din höger skänkel, känn att den blir lång och utdragen och hänger rakt ner avslappnat. Läng gärna båda benen och slappna av med skänkeln tätt intill hästens sidor. Tänk dig ett centrum strax under naveln mitt inne i bäcket. Tänk dig att det är din tyngdpunkt och att det skall vara mitt i sadeln.

Prova och se om det hjälper.

Hälsning Maja

Men det sägs ju att 9 av 10 har ojämnt långa ben. Mer eller mindre. Jag har själv inte kollat upp mina ben, men känner ganska väl att ena är kortare än andra. Syrran o pappa har kollat upp och det skiljer ungefär 0.5 - 1 cm.

En kiropraktor är ett hett tips! :bow: Du är säkert lite sned, men det kan de förmodligen knäcka till! Jag är själv sned, mitt högerben är nog 2-3 cm längre egentligen, men med kiropraktorns hjälp så hålls det i shack. :bow:

Det kan vara ett snett bäcken.

Jag ramlade rejält på rumpan när jag var 12 någonting och det fick "självläka", dvs jag kollade aldrig upp om det var något fel. Efter ett antal år och graviditeter så fick jag ryggskott och då visade sig att det var "ojämn" ryggrad och snett bäcken. Vad som hade orsakat det ena eller andra, vet jag inte , men förmodligen hade jag gått med ett snett bäcken och det hade gått bra ända till jag fick barnen, då fick jag så mycket sämre muskelmassa att då halkade hela ryggraden snett. Man kan tydligen få snett bäcken vid förlossningen oxå.

Jag var hos en kiropraktor som la rätt bäckenet och sen har jag inte haft något mer problem med bäckenet men mycket problem med ryggen.

Den konventionella sjukvården gör inget utan menar att bäckkenet "växer fast" vilket det ju gör tydligen. En sjukgymnast kan nog förmodligen se om ditt bäcken är snett och hjälpa dig med träningsprogram så du slipper få ryggskott. Gå till sjukgymnast först, det är billigast.

Ska man söka kiropraktor eller naprapat så gäller det att vet vem man ska gå till för det verkar vara otroligt olika kunskapsnivåer hos olika individer inom dessa yrkesgrupper.

Precis så var det för mig! Hade jättesvårt för att sitta ner i höger varv och högergaloppen var nästan omöjlig. Gick till en naprapat (rekommenderas!) som knådar både muskler och skelettet. Det visade sig att höger sida av mitt bäcken hade roterat framåt vilket resulterar att jag hade svårt att få ner vänster sittben = kämpade mer = sadeln gled åt vänster.

Nu har jag gått hos naprapaten i nån månad och jag märker stor skillnad. Men jag är fortfarande inte bra. Så därför ska jag börja på ridskola i höst så jag har någon som tjatar på mig att jag sitter rätt så jag inte faller tillbaka i samma gamla mönster.

Om du vill ha tips på bra kiropraktor där du bor så skicka ett PM!

Tack för allas svar! Ska testa dina tips Stopek och se vad som händer.. Gör det inte ont liksom när kiron knackar till en då? Böja bäckenet rätt, det låter ju jättehemskt! :crazy:
Hoho, jag är livrädd för såntdär som KAN göra ont :p :rofl:
Jag stretchar i alla fall, mamma visade mig ett par övningar men vettetusan om det hjälper, det känns skönt att stretcha men sen spänner det likadant igen direkt.

På tal om sitsen, jag har tänkt också börja på ridskola i höst, igen, slutade i våras men ska prova ett annat ställe med egen häst, om jag har hästen kvar då vill säga.

Om jag kanske skulle testa rida utan stigbyglar så jag kan 'släppa ner' mgi i sadlen, då trillar jag ju av om jag sitter snett.

Man tror att det ska göra förbaskat ont, men det gör det inte. Inte ett smack. Däremot knakar det fördjäkla läskigt... :crazy:

Okej, låter ändå rätt "milt" :p Man kan ju ha öronproppar på sig :angel: Nu har jag i alla fall stretchat i några dagar, lagt upp benet på bordet och har gjort diverse övningar. I går kändes det faktiskt bättre att rida, så det är nog nån kort muskel. Ska stretcha på och se hur det går.

Stretching är bra för att bli lösgjord, men sedan är det viktigt att bygga kroppen stark, så att du kan behålla din nya balans.
:)

I princip alla är sneda. Gå till en sjukgymnast som kan mäta benen samt hjälpa dig att bli mer liksidig. Det är det jag håller på med nu. Jag upplevde ungefär samma sak när jag red.

_kl_
mamma säger alltid att alla har en längre och ett kortare ben, på visa märks det mera. Mitt högra ben är en anning längre

Även om vi i skelettet är sneda på olika sätt så kan vi jobba mot att få starka och liksidiga muskler, vilket bidrar till vår hälsa.
:bow:

jag har haft precis samma problem....och har fortfarande...gick till läkare och fick röntga mig..inga fel kunde hittas..då gick jag till en kiropraktor och han upptäckte att mitt högerben är nästan 4 cm kortare än mitt vänsterben. Därför har mitt bäcken vridit sig så att det ska bli rakt iallafall....detta jobbar vi nu med och jag har blivit bättre men mina ben kommer ju alltid vara olika långa...fast med muskelträning och stretching kan man töja ut så att det i alla fall blir bättre. SÅ mitt tips är att du går till en kiropraktor...

Vad sa läkaren - ortopeden om att dina ben/skelett var olika långa i röntgen? (intressant att återkoppla till sättet din kiropraktor arbetar efter) Så att du inte hamnar hos en kiropraktor som gör det värre, när det kanske är en fråga om krampande muskler... ?

de såg ingenting på röntgen....fast kiropraktorn är ett riktigt proffs....är ganska känd och så....och han vet vad han pysslar med...och pga av mina ojämna ben så är mina muskler hårt ansträngda, och det är det som kiropraktorn ska hjälpa mig med. Dessutom går jag med en kil i högerskon....

Hjälp.. 4cm:crazy: skillnad.Det måste kännas....Jag har själv haft problem med smärta från ländrygg och på senare tid från vä höft. Har gått hos en osteopat som konstaterat att mitt bäcken varit (är)roterat och hela svanken + rygg o bröst ben haft låsningar som han "knäckt" upp.
Kännt mig bättre men problemet kommer tillbaka. Sökte hos en läkare som skrev en remis till röntgen och hänvisade mig till en sjukgymnast. Han hittade felet på engång:bow: 2cm skillnad på bene. Ska få ilägg i skon och hoppas att det hjälper om inte annat fel hittas på röntgenundersökningen.
Har antagligen haft det här problemet tidigare men började känna av det efter gravideten.
Har du blivit hjäpt av kilen i skon?? Hade du smärtor från rygg/höft innan o har dom isf förvunnit??

Nyfikna halta lotta

Det är ju apsolut inget onormalt. Ett vanligt "problem". Se bara till att du anpassa stigläderna rätt så att du sitter mitt i sadeln och arbetar lika mycket med båda sidor.
Lycka till.

*KL*

-trådstöld-

jag misstänker att mina ben är olika långa, kollade för en hiskelig massa år sedan men då var de jämna men nu har jag väx en bra bit.

ni som har konstaterat olika långa ben, hjälper inläggen eller måste ni göra speciella hål på stiglädren, och en följdfråga till detta;

blir det inte "trångt" i skorna av inläggen och om ni har gjort special-hål i stiglädren, vart har ni hittat "ohålade" stigläder eller har ni gått till en sadelmakare?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?