Jag är sämst - utmattning

Vart börjar man? När man söker hjälp? Ringer man bara vårdcentralen och säger "He, jag tror jag är utbränd"?

Du ringer vårdcentralen o berättar att du inte mår bra, att du inte fungerar i din vardag o är orolig över framtiden, typ. Utbränd heter det inte..för det finns ingen sådan diagnos...diagnosen är utmattningssyndrom. Många likställer de båda som samma sak men det är inte samma sak. En lång tids stress utan återhämtning gör att kroppen till slut tar slut.

Känner mig bara så taskig mot min arbetsgivare om jag sjukskriver mig. Just nu är den mest intensiva tiden på året inom mitt yrke, så det känns taskigt att bara dra.. Å andra sidan har jag tänkt så en längre tid, att jag bara ska göra klart det ena eller det andra, "Så fort det lugnar ner sig, då ska jag ta tag i det.." men det blir ju inte så.

Det finns ingen arbetsgivare som kommer att tacka dig för att du kör slut på dig själv. Den ende som förlorar på att stanna kvar i situationen är du själv. Det är du som får ta "straffet" sedan med en kropp, hjärna och själ som inte funkar. Jag lovar...det är inte värt det.

Får göra så, kanske be min make att följa med mig.. För jag misstänker att väl där kommer jag bagatellisera min situation. Egentligen borde jag åkt in i lördags, när jag klappade ihop, men då är det svårt att se det på det viset. Då var jag bara rasande arg och desperat..

En mycket bra plan är att ta med sig sin partner! De agerar som minne och stöd när man ska berätta om hur man mår. Det är lätt att inte berätta hur man mår utan ge någon form av falsk fasad. Sen är mitt tips inför mötet med läkare att komma förbered. Skriv en lapp där du skrivit upp vad du har för problem, vilka symtom du har o när du har problemen/symtomen. Det är lätt när man sitter hos läkare att glömma allt och gå därifrån o känna sig komplett misslyckad och att ingen vill hjälpa en. Sen behöver du också inför mötet fundera igenom vilken typ av hjälp du tror dig behöva. Vill du ha piller - ja/nej. Känner du nej kan du behöva fundera ut en motivering till varför..kan behövas.

I all välmening
Squie - som haft utmattningssyndrom.
 
@MiaMia
Fick intrycket att TS inte ville bli sjukskriven. Dessutom är det inte säkert att en sjukskrivning löser problemet, kanske bättre att ta tjuren vid hornen och försöka lösa det faktiska problemet i stället? Tänk om TS bara går hemma och fantiserar ihop en massa hemskheter i stället? TS verkar ju egentligen gilla sitt jobb och sina kollegor och blir hon befodrad lär ju chefen uppskatta henne också.

Sedan tycker jag mannen får stå ut med att hon har det jobbigt just nu när hon faktiskt försöker lösa sin situation. Det ingår i äktenskapet tycker jag att man stöttar varandra
 
@MiaMia
Fick intrycket att TS inte ville bli sjukskriven. Dessutom är det inte säkert att en sjukskrivning löser problemet, kanske bättre att ta tjuren vid hornen och försöka lösa det faktiska problemet i stället? Tänk om TS bara går hemma och fantiserar ihop en massa hemskheter i stället? TS verkar ju egentligen gilla sitt jobb och sina kollegor och blir hon befodrad lär ju chefen uppskatta henne också.

Sedan tycker jag mannen får stå ut med att hon har det jobbigt just nu när hon faktiskt försöker lösa sin situation. Det ingår i äktenskapet tycker jag att man stöttar varandra
Och jag fick intrycket att hon behöver det utrymmet för återhämtning,
men är (överdrivet) orolig för vad som händer om/när hon gör det.

Håller med om att jobbet verkar vara bra för henne.
Behöver väl inte vara en motsättning att man har fokus på att lösa saker där OCH en tids sjukskrivning.
Om det gått för långt med stressnivån kan den behöva hanteras först, just för att man ska kunna gå vidare på ett bra sätt med resten.

Sen kanske deltid under en period då TS återbygger både självkänsla och arbetskapacitet?
Kombinerat med annan hjälp från vården och aktivt stöd från arbetsgivaren?
Tänker inte annat än att TS fortsätter på sitt arbete efteråt, om det var så jag kunde uppfattas.

Att börja som @Squie föreslår tycker jag låter som en bra plan,
så kommer det att ge sig sedan exakt hur rätta vägen framåt ser ut för just dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: seahawk
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
  • Artikel Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp