Jag är så ledsen, vad har jag gjort mott kattungarna?!

Sv: Jag är så ledsen, vad har jag gjort mott kattungarna?!

Hm den slags dominansträning (kuvning) av hund är inget jag gillar heller men men... det är ju dina djur och jag hoppas dom kommer funka fint ihop.

Det låter jättebra, jag tror inte hunden tar någon skada öht av det utan istället lär sig att slappna av med katterna = bäst för alla. Lycka till!

Min systers ena hund hugger mot katterna i familjen när han vill ha igång dom för att leka. Alltså han hugger i luften mot katten, men står så pass långt bort att han inte riskerar att ta en tugga. Eller snarare blir tuggad på tror jag :p
Den andra hunden slickar på katterna, hon verkar känna att hon bara måste. Föräldrarnas katt hatar det, en gammal tant som verkligen säger ifrån. Lillhunden kan dock inte låta bli så med fara för sitt eget liv (typ) kan hon springa förbi och kasta ut tungan för att stjäla en slick utan att bli fräst åt :D

Det tar tid som andra redan sagt. Enligt min erfarenhet är det bästa att låta dem sköta det själva sålänge inte hunden är aggressiv eller liknande - det får inte riskeras liv förstås. Men en o annan dust kan säkert inträffa och ibland tar det tid för katter att vänja sig vid nya hundar. Det brukar dock sällan bli slagsmål utan katterna låter mest och en o annan klo kan komma till användning. Tycker dock att det är svårare för katter att vänja sig vid nya katter än hundar, och det går ju också med lite våld. :D

Så jag tycker faktiskt inte att du ska göra nånting. Se till att katterna har möjlighet att nå sin mat o låda utan att bli påflugna av hunden om den är väldigt på dem eller vill jaga. Men annars är det bara bra att de kommer i klinsh förr eller senare så att de kommer på att hunden inte är så svår att få att backa. Oftast är det katterna som tar kommandot i slutändan.

Våra katter som är vana vid hundar sen de föddes, och tycker mkt om vår, är också avvaktande till nya hundar som kommer. Men de har o andra sidan lätt att acceptera dem. Det tar inte mer än några timmar innan de kan agera i princip som vanligt. Men det tar längre tid innan de blir närgågna med en ny hund, såsom de är med vår. Honom ligger de gärna med i hundsängen och hälsar närgånget när de ses. Och de är lite mer avvaktande förstås.

Hm den slags dominansträning (kuvning) av hund är inget jag gillar heller men men... det är ju dina djur och jag hoppas dom kommer funka fint ihop.

Är det kuvning att säga åt hunden att ligga ner och ligga stilla trots störning?
Självklart måste man ta kontroll över hunden i en sån här situation och att säga åt den att ligga ner är en utmärkt idé.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Jag har precis får hem en ny vuxen katt och funderar lite på hur jag bäst ska göra för att få honom att känna sig så hemma och trygg så...
Svar
3
· Visningar
3 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka