Jag är så ledsen, vad har jag gjort mott kattungarna?!

Sv: Jag är så ledsen, vad har jag gjort mott kattungarna?!

Min erfarenhet är att katter är sådär, de behöver liksom lite tid på sig att acceptera något nytt, eftersom det är unga katter så kommer de inte ha tålamod att sitta och vara rädda i all framtid. När min kisse kom hem så hade hon aldrig sett en hund i sitt 12 veckor långa liv. Hon var livrädd men efter en knapp vecka började hon bli nyfiken och nu, 2 månader senare leker hunden (4,5 år) och kattungen som om de aldrig gjort annat. Det tar en stund, låt dem vänja sig, uppträd själv som vanligt så att du inte själv förmedlar spänning eller rädsla till vare sig katt eller hund. Det kommer gå bra.

Jaha, och så kom dagen D.
Vovven bestämde sig för att idag skall jag nog sticka fram hela nosen och den ena kissen tyckte att kanske skall jag ligga kvar i fönstret.
Med 1 decimeter mellan nos och katt så tyckte vovven att det blev för spännande för att vara försiktigt. Så han tog ett skutt fram och katten blev rädd fräste och trillade ner på golvet. Vovven efter och skällde. Jag sade skarpt nej till hunden och katten for undan. Vovven tittar på mig jätte exalterad.
Nu ligger båda katterna på tryggt avstånd där han inte kan nå dem och vovven sover på golvet.
(Den andra katten for också iväg trots att den inte var särskilt nära vovven.)

Skall jag vara oroligt eller glad?!
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vovven skulle göra dem illa men att han skäller gör mig orolig. Svansen viftar konstant och han är lugn nu. Men....

Jag känner igen det där. MIn lilla hund fick idag en nyfiken kattungeslick ! Men sen kom kattungen på att det var en äcklig hund den hälsade på och fräste och sköt och rygg och fånade sig. Hunden satt kvar och viftade på svansen. Min hund är faktiskt extremt klok - hennes anpassningsförmåga till de nya djuren hon har utsatts för här är enorm !

tror det inte är någon fara. hur lång tid det än kommer ta så kommer dom vänja sig till slut. och dom är ju såsmå nu och hunden så väldigt stor. jag tror iaf att dom kommer vänja sig, jag har då aldrig varit med om att dom inte gör det. men hunden ska iaf inte jaga katterna, så du skavara berädd å säga ifrån till hunden så fort den sätter fart efter dom.

Jag gjorde som så att när jag fick hem min kattunge så fick hunden vara ute på balkongen medans nykomlingen tittade runt och när han hade gjort det så fick hunden komma in men jag höll honom hela tiden i halsbandet. Hunden fick sitta och titta på katten en bra stund och katten blev lite modigare och hoppade upp till mig så jag gjorde helt enkelt som så att jag satt och kelade med katten i famnen och hunden fick nosa lite försiktigt. Efter ett tag ledsnade katten så jag tog tag i halsbandet på hunden och släppte ner katten som hoppade upp i klösmöbeln. Så fortsatte vi några dagar till, hunden var fortfarande väldigt nyfiken och sprang fram till katten men när jag sa till honom på skarpen så gick han därifrån ca. 4 dagar efter hemkomsten upptäckte missen att hunden var inte så farlig trots allt och låg kvar när han kom fram och skulle undersöka och tvätta honom :laugh: Nu idag ca. 1 månad efter hemkomsten är det som att de alltid har bott tillsammans, de sover bredvid varandra emellanåt, katten går och stryker sig mot hunden osv. Nu idag så bryr sig inte hunden om katten springer och leker eller har sig, han bara ligger och tittar på då och tar allt med ro :D

Nu är min hund väldigt snäll av naturen trots sin storlek och lyssnar bra när jag säger till honom. Katten i sin tur är väldigt framåt och tuff av sig så hade de inte varit så så hade det säkert tagit längre tid men det gäller att ha tålamod :laugh:

En liten bild på mina älsklingar
24060772.jpg

Nu behöver jag lite råd igen.

Det är nästan pinsamt att säga detta men jag har köpt en munkorg till min hund. Han är jätte snäll men han är också en jakthund.
Eftersom kissarna stack när de mötte honnom tog jag det säkra före det osäkra.

Nu har jag och maken slappnat av vilket gör att hunden har taggat ner och kissarna blivigt modigare. Den ena katten kan t.o.m ligga och spinna i mitt knä när vovven är bredvid. Men kommer han för nära då fräser den men springer inte.

Här är nu min fråga. Den andra kisen är inte lika modig utan sitter oftast högst upp i katt trädet. Han har blivit lite mera tuff för han ligger inte och skakar längre.
För att han skall lära sig att hunden inte är farlig skall jag ta med honom och ha han i mitt knä när vi sitter t.ex vid tv:n?
Han skulle ju inte komma frivilligt just nu och han satt hos mig en stund idag utan att sticka men han skakade nästan hela tiden. Han har också börjat fräsa åt vovven ,vilket jag tar som ett gott täcken.
Men är det okej att "utsätta" honnom för kortare stunder av "terapi" för att han skall fatta att han kan vara på fler ställen än trädet.

Dessutom måste även hunden få se dem som "mina" så han fattar att de inte är främlignar.

Vad tror ni?

Jag tycker det låter bra att göra så korta stunder. Då lär sig hunden som du skrev att de tillhör flocken och de utsätts för sin rädsla i tryggaste möjligaste mån och kan se att hunden inte är farlig. Du kan ju även försöka få dem på andra tankar med lite lek. :)

Nja, problemet är att detta är lika mycket träning för vovven. Just nu klarar han av att stå och titta på dem när de är stilla. Men så fort de rör sig så kan han inte hålla all upphetsning innom sig då måsta han bara sticka dit nosen.

Vi går med baby steps här hemma. Den goda nyheten är att den andra kissen har börjat spinna oftare.:)

Jag håller inte med Heulwen. Katterna har ju inte bott hos dig så länge och jag tycker det är alldeles för tidigt att pressa dom så hårt. LÅT det ta tid, stressa inte.

Ta det lugnt. Både hunden o katterna behöver tid att vänja sig vid varandra. Vi lät djuren sköta det själva även om vi hade uppsikt över dem. Ibörjan stod de på vars en sida om grinden, men efter ett par dagar gick katten genom grinden o det gick hur bra som helst med vovven. Du får hålla oss uppdaterade om dina djur. Det ska bli kul att se hur det går. Är säker på att det kommer gå hur bra som helst. Det är nog mest vi människor som är lite hispiga ibland. Lycka till!

Idag tog vår modiga kisse, Lakritz, sin första frivillig promenad i huset. Trots att han bara för någon halvtimme sedan blev överaskad på golvet vid vattenskålen.
Han kryssade under byråer och sängar och tog sig tillbaka till sitt trygga rum.
Citrus är lite mer nyfiken men håller sig på tryggt avstånd än.

Vi har upptäckt att om vi sitter och gosar med katterna blir hunden bara hispig. De får mötas på egna vilkor och gärna på golvet då verkar hunden lugnast.

Vi får spara gosandet på egenhand.

Jag känner det bara så hemskt att ha munkorg på värdens snällaste hund men jag antar att han inte lider av det. Han får ju sin tid på tu man hand.

En sak som jag kanske kan fråga som inte har med dettta att göra. Citrus kan börja krafsa på bordet eller på golvet med ena tassen precis som han gör i lådan. Ibland när jag stoppat in han i lådan då gör han bissniss men oftast inte. Varför gör han så?
Oftast gör han det runt matskålen.

Senast ändrad av en moderator:

upss... fel

Senast ändrad av en moderator:

oj, nu blev det lite knasigt.

Det är lilla jag som skrivit inläggen ovan!
Jag var på fest igår och lånade polarens dator. Tänkte inte på att hon var inloggad. Kanske skall hålla mig ifrån spriten nästa gång...:D:laugh:

Måste berätta hur det är hos mina försäldrar..:)

Dom skaffade hund för 10 månader sen och i början var det lite sura miner från katterna. Dom hade ju faktiskt bott där längre;)
Men efter ett tag lossnade det och nu är han och en av katterna bus kompisar!:D Charlie ( hunden) blir helt ifrån sig när han ser Petter ( en av katterna) och dom kan ligga o busa hur länge som helst:p
Men inte alla katter som går ihop med hunden..vi har 4 katter: 2 av dom avskyr hunden, 1 tycker om den och den äldsta tycker mest han är jobbig.
Men det är ändå ett lugn över alla.

Låt det ta tid, katterna kommer att anpassa sig.

En sak som jag kanske kan fråga som inte har med dettta att göra. Citrus kan börja krafsa på bordet eller på golvet med ena tassen precis som han gör i lådan. ...Oftast gör han det runt matskålen.

Så gjorde min katt också, oftast runt matskålen men ibland på andra ställen också. Jag tror det är nåt instinktivt när det luktar mat - att de gömmer maten till senare :confused: ...eller så är det för att maten smakar dåligt och de vill begrava skräpet. :D

Senast ändrad:

Usch, nu känns det så där jobbigt igen!

Den här gången är det inte katterna jag är ledsen över. Eller ja, indirekt.
Lakritz är nu så modig att han sitter kvar medan vovven är i rummet. Han lägger sig t.o.m på sidan medan vovven står 5cm ifrån med nosen. Det kan man ju tycka är jätte bra.

Men ikväll hände något tråkigt. Vovven har ju munkorg och tur var det för det verkade precis som han tog ett skutt fram och tänkte bita den lilla missen.
Vi trodde det började gå bättre men nu undrar jag om vovven kan hantera katterna???

Jag fyade honom rejalt men vad gör man i sådana lägen? Hunden måste ju få vänja sig men kommer vi kunna lita på honom. Jag fattar ingenting. Han är så snäll och rar annars men han verkar inte begripa ett smack när katten väser och morrar åt honom. Och tyvärr verkar det inte som om katten tänker ge han en snyting.
Vad skall vi göra?

Är du säker att han ville bita ?

Jag trodde att min lilla Aussie vill bita en av katterna, men sen insåg jag snabbt att hon ville ju SLICKA ! Litet svårt att se skillnad för en sån som jag som inte är så hundvan.

Hon håller på att gå åt över att katterna inte är mer samarbetsvilliga till lek och att hon inte får slicka.

Att inte hunden förstår kattspråk är inget konstigt. Tror faktiskt inte att han tänkte bita och jag tycker inte att du ska skälla och gorma på honom, då kasnke han ser katterna som nåt negativt. Lär honom istället att umgås med katterna "lagom" utan att vara för på. Men skäll inte på honom i onödan.

Idag har jag ändrat taktik.
Jag gillar inte att skälla eller fya utan jag anser att han skall fatta vad jag vill med mitt kroppsspråk. Det fungerar i andra situationer så jag tänker använda det nu också.

Jag har haft ett hemligt vapen sedan han var liten. Det är att välta omkull honom på sidan och sedan skall han ligga med huvudet i marken helt avslappnad när man gör något med honom.
Det är så vi klipper klorna, tar bort fästingar och rengör ev sår.

Så idag har vi gjort så tillsammans med katterna. För att han skall fatta att de är ranghöga så har vi lekt runt honom, på honom och framför nosen. Han var super duktig. Knappt en rörelse medan de for runt och ibland t.o.m hoppade på hans rygg och mage. Lite läskigt var det när ena kissen slickade honom i rumpan och under tassarna. :laugh:
Det som nästan var häftigaste av allt var att den "rädda" katten kom ner och lekte. Han nosade och klättrade på vovven han med.

I 45 min låg vi på golvet. Nu känns det som vi hittat rätt. Vi kommer att göra så ett par ggr/dagen den närmaste veckan. Då får han lära sig att de är hans chef också.:banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Jag har precis får hem en ny vuxen katt och funderar lite på hur jag bäst ska göra för att få honom att känna sig så hemma och trygg så...
Svar
3
· Visningar
3 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka