Jag är så ledsen, vad har jag gjort mott kattungarna?!

G

gamlarutan

Som några kanske läst tidigare så har jag och min make precis fått hem våra kattungar. De har sedan lördags varit framåt och pigga och verkligen gjort sig hemmastadga på 3 dagar.

Idag kom våran hund hem och mötet blev inte riktigt som vi önskade. Katterna blev livrädda och gömde sig bakom tvättmaskinen.
Nu trots att de finns en grind mellan dem så ligger de och trycker. Den ena i kattlådan och den andra bakom toaletten eller i transportburen som vi ställt in.

Mitt hjärta håller på att gå sönder för de stackars kissarna.

Snälla ni som varit i samma situation hjälp mig.
Skall vi bara låta dem vara med grind i mellan?
Hur lång tid tror ni att det tar innan de vänjer sig?

De var så glada och pigga för ett par timmar sedan och nu är det hemska att se dem så rädda.

Sv: Jag är så ledsen, vad har jag gjort mott kattungarna?!

Åh, jag vet precis hur det känns.
Det tar TID! Men det går och när de sedan är vänner fungerar livet ypperligt. :love:

Vi hade djuren åtskilda den första tiden och lät djuren "turas om" att vara med oss så ingen kände sig bortglömd och så katten kände sig trygg i hela hemmet. Där emellan lät vi dem träffa varandra under kontrollerade former och hade bland annat en grind emellan dem.

Men vet du vad? Det gick till sist! :love:
bilder949.jpg

Kämpa på, ta allt långsamt, umgås mycket med katterna så de känner sig trygga. Det kommer att fungera!

För mig var det tvärtom. Jag tog hem en hundvalp som blev totalhatade av mina vuxna katter och tog varje tillfälle i akt att sätta nykomlingen på plats. Som tur var var hunden så tjockskallad att hon mest blev glad för uppmärksamheten...:p

Ge det tid! Det kommer att bli bättre. Håll dem åtsärade med galler och när katterna börjar visa tecken på nyfikenhet kan du släppa ut dem och hålla hunden kopplad/stilla medans de undersöker. Kattungar är anpassningsbara. :)

Åh, vet hur det känns. :(
Jag tycker du kan ta fram något riktigt gott och försöka truga dem med eller försöka leka med dem, då brukar små kattungar glömma bort sig.
Om dem inte reagerar på det så skulle jag låta dem vara ifred till imorgon och pröva att distrahera dem igen.
Hunden kanske kan sova instängd hos er under natten också?

Tack för era svar!

Hur lång tid tog det ungefär för er. Jag sitter här igen med tårar i ögonen.
Den ena katten vekrar vara okej. Han spinner och kommer ut lite försiktigt. Trots att han verkar ha sovit i kattlådan i natt.

Den andra katten är inte lika okej. Han är fortfarande jätte rädd och har bänkat sig i ett fönster.

Ingen äter, vilket de verkligen behöver för de är ganska magra.

Som om inte det räckte är jag rädd att den ena katten (Den modiga) har gjort illa ryggen efter kaoset i badrumet. Han skyggar när man klappar honom över ryggen. Det har han inte gjort tidigare.
Jag skall till vet imorgon.

om inte hunden gör nått mot katterna utan bara finns där och går runt så tycker jag inte att du ska sära på dom via en grind. utan låt hunden och katterna vara i samma rum. blockera katternas flyktvägar så att dom inte kan gömma sig.
så har vi alltid gjort med nya kattungar som ska vänja sig vid hundar. det tar har bara tagit max en vecka så är dom bästa vänner.

sen så brukar jag leka med dom i samband med att hunden finns i närheten. och dom brukar bli lite skräckslagen då dom upptäcker att "oj, jag sprang in i hunden" och kanske reser ragg, sedan lägger det sig och man får igång dom å leka igen..

sen kan jag förstå om det kan ta lite längre tid om du har flera kattungar som är rädd samtidigt. för dom härmar ofta varandra. men jag tror det kan gå ändå. bara du ser till så dom inte kan gömma sig. min kattunge jag har nu gömde sig under kylskåpet alltid förut.. jag satte dit en handduk så att han inte kunde komma dit.

nu har jag tagit bort handduken, kattungen och hunden är bästa vänner.

Senast ändrad:

Den en kattungen är inte jätte rädd. Han är leksugen och idag har jag lekt med den på golvet medans hunden låg på andra sidan grinden och pep. Den andra drar så fort han ser vovven

Problemet är att hunden är ganska på. Det var därför vi bla. skaffade katterna för att han skulle kanske få någon att leka med. (På ett snällt sätt)
Han är mjuk och snäll men ganska valpig, trots sina 6 år.

De får vara lite om vart annat här idag så tar jag bort grinden imorgon.

Jag tror de behöver lite tryggt sällskap. Så det är tur att man är hemma denna vecka.

Håller ni andra med om att man skall se till att de inte kan gömma sig?

Jag känner mig så taskig när jag tagit bort alla hans skydd.
Han vill så gärna krypa bakom någonting.

Är det rätt att göra så?

Hmmm.... en sak till.

Den ena kissen har blivit så cool nu så han ligger kvar och morrar och fräser när hunden är i närheten. Skall jag låta honom "spöa" hunden?
För jag tror säkert han skulle göra det.

Hur illa kan det gå?

Håller ni andra med om att man skall se till att de inte kan gömma sig?
Nej självklart ska katterna ha möjlighet att komma undan! Kan dom inte komma undan kommer dom bara bli ännu mer osäkra och risken är större att dom flyger på hunden.

Hmmm.... en sak till.

Den ena kissen har blivit så cool nu så han ligger kvar och morrar och fräser när hunden är i närheten. Skall jag låta honom "spöa" hunden?

Hur illa kan det gå?

Nej du ska inte låta honom spöa hunden. Stoppar hunden dit näsan kan h*n gott få sig en smäll men ett slagsmål förlorar både hunden och katten på. Hunden kan skada sig rejält framförallt i ögonen och om hunden ger igen har katten inte en chans.

Vi har aldrig skiljt på hund och katterna när det kommit nya kattungar. Istället har vi sett till så katten har någon stans att komma undan och gömma sig och bannat hunden om den jagat katterna. Har aldrig varit några som helst problem och det har inte alls tagit lång tid innan dom accepterat hunden.

Istället för att ta bort gömställena kanske du kan sätta den på något högt ställe (en mjuk korg på en bokhylla?) där den känner sig säker att hunden inte kan nå men ändå är tvingad att kolla läget på hunden så den inte gömmer sig helt?
Vår kisse som i början var icke hundvan kände sig trygg när han kunde sitta på höga höjder och spana ner. Då hade han kontroll på läget.

Hmmm.... en sak till.

Hur illa kan det gå?

Nja, om hunden går på katten trots väs kan det vara en läxa för hunden så han lär sig kattspråk men jag skulle nog vänta någon dag tills de ställs nos mot nos.
Helst genom en gallergrind först.

Jag måste berätta om mina katter och min hund. Katterna är två damer en som är 7 och ute mest och en som är 8 och inne mest ffa sedan hon fick någon form av stroke.

Hunden som är 3 år har nu varit här i tre veckor och i sitt tidigare liv hade hon aldrig bott med katter. I början var jag tvungen att hålla fast hunden lite lätt för att hon vill jaga ikapp katterna och på det sättet hade det aldrig blivit närkontakt.

Nu strövar katterna tämligen fritt inomhus och hunden håller på att krypa ur skinnet för att hon vill så gärna få komma nära, men har bara lyckats en gång - och då gav hon ena katten en slick - katten fräste så det sprutade så den katten har hon lite mer respekt för, stannar och sätter sig, men svanser går - om hon ser den.

Den andra katten (som är inne mest) kan hon mer eller mindre förfölja på avstånd och sen när katten hoppat upp i fönstret eller på bänken eller ngt så sitter hunden nedanför och viftar och viftar och aaaldrig kommer den roliga katten ner, fast hon inbjuder till lek på hundars vis.

Det kommer nog aldrig bli som på Reykurs underbara bild, men det som är nu räcker - alla verkar trygga.

De första dagarna var katterna aldrig i golvhöjd. (Förutom på natten då hunden bor i sonens rum och när hon var ute). Vi har ett bra hus med en hel övervåning som hunden inte kan ta sig till. och ett loft.

är hunden väldigt på och riktigt skrämmer katterna kan man tycka att dom ska kunna komma undan, men då tycker jag istället att du tar bort huden om det blir för mycket eller säga ifrån helt enkelt, sätta gränser. och det kan behövas att katterna ska säga ifrån riktgit mot hunden så att den förstår. annars kommer säkert hunden vara på helatiden.
men jag har ju haft turen att mina hundar har varit väldigt bra mot katter. inte för mycket på utan mer nyfikenhet och sedan ingent mer.

men hundar som jag mött har oftast backat då en katt fräser mot den inomhus.

Istället för att ta bort gömställena kanske du kan sätta den på något högt ställe (en mjuk korg på en bokhylla?) där den känner sig säker att hunden inte kan nå men ändå är tvingad att kolla läget på hunden så den inte gömmer sig helt?
Vår kisse som i början var icke hundvan kände sig trygg när han kunde sitta på höga höjder och spana ner. Då hade han kontroll på läget.

det håller jag med om. dom brukar känna sig lite tryggare då dom är högre upp än hunden. annars ses hunden som bara en stort monster som kommer mot dom.

Han är snäll när man säger åt honom att lägga sig ner. Men han blir så exalterad när han ser dem och vill så gärna hälsa.

Han backar inte när katter fräser han har aldrig gjor det, inte ens som valp.

Imorgon då skall jag nog se till att hunden ligger snällt på golvet. Under dagen så kan jag kanske lämna bort honnom på kvällen så de får lite lugn och ro.
Han behöver också lära sig att man inte måste blänga på kissarna.

Det är så synd bara för om han bara fick hälsa så skulle han vara så snäll sedan. Nu blir det en grej av det hela och han är på helspänn.

Jag tycker inte att du ska lämna bort hunden. Bättre att katterna lär sig att han också bor där och att det inte är något konstigt.

Kanske sant, men jag tror jag behöver en brake.
Det är bara för en natt och dag. Är det dumt?

Sedan kommer han hem igen. Jag måste ändå jobba på torsdag. Så jag kommer att lämna honom iaf.

Nu springer de små rackarna runt i lägenheten och vovven är i vardagsrummet. Vi försöker köra lite med Ceasar sätt. Han kan titta men inte i upphetsat tillstånd.

Nu känns det mycket bättre än i morse!:)
Dessutom har vi byggt färdigt kattträdet.

det kommer nog å bli bra mellan dom. dom måste bara lära känna varandra helt enkelt.

Till och med min gamla Måns,14 år, har lärt sig att acceptera min mammas hund som bara är här på besök ibland!

Ibörjan var han skräckslagen, men nu kan han tom stryka sig mot honom. Det är hunden som är rädd för Måns....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Jag har precis får hem en ny vuxen katt och funderar lite på hur jag bäst ska göra för att få honom att känna sig så hemma och trygg så...
Svar
3
· Visningar
3 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka