jag är så förvirrad och behöver skriva av mej......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lindaslycka
  • Startdatum Startdatum
L

Lindaslycka

Jag har ett halvblodssto e Eloge u Cassandra ue Hubertus hon är världens underbaraste jag älskar henne verkligen över allt annat. Jag har alltid prioriterat henne framför annat.

För ung 3 år sedan började benen krångla på henne och vi har åkt till klinik till och från hela tiden under de här åren men inte förrns 1,5 år tillbaka har jag vetat vad det har vart för fel då fick jag veta att hon har spatt och strålbenshälta...hon repade sej dock mycket bra efter behandling och vet var mycket nöjd och jag började rida henne igen ...efter 10 månader vart hon rädd ute i skogen och hoppade till så att medryttarn ramlade av och 2 dar senare var hon bockhalt på h fram det var hemskt ..20 dar senare var vi på klinik igen och vet tyckte inte ens att det var värt att behandla henné eftersom hon vart dålig till och från så mycket men hon hade bara blitt behandlad 2 gånger tidigare. Hon ringde en vet på mälaren och frågade vad han tyckte hon han höll med om att det kanske inte va nån ide att behandla ... att man nog kanske rent av skulle ta bort henne. :mad:. Han vetr som tyckte att jag var töntig som åkte med min häst till klinik det fanns minsann hästar som vart tävlöade i svår hoppning fast de var betydligt mer halta än min och då menade han de "stora ryttarna och hästarna" JAja jag vägrade lyssna och min älskling vart behandlad ... detta var 21 nov och nu är hon fortfarande helt ohalt och har fått tillbaka sin otroligt fina gång igen.. Jag rider henne inte ,,jag vågar inte för jag vill hellre att hon ska hålla för att bli mamma.. Hon trivs med slölivet och det är inte så att hon bara går i hagen heller vi hittar på saker tillsammans och gosar varje dag o så ..så det är inte syn om henne så.. jag är så glad att vet inte fick sin vilja igenom..

nu är det så att jag så hemskt gärnma vill ha en fölis efter henne och hon vill nog oxå gärna bli mamma. Jag vet inte hur länge jag vågar vänta med att betäcka henne och inte heller hur snart jag vågar göra det ..jag skulle helst få föl imorrn... men så är det ju en penga fråga oxå....nu bor jag i örebro och här är ju maten o ch stallplats billigare än i sthlm dit jag flyttar i sommar ..

Det är det att det kanske blir för dyrt i sthlm men jag kan ju alltid flytta till örebro då Men samtidigt är det ju synd om henne för att hon måste flytta hela tiden.hon har flyttad 6 gånger på 4 år men hon har i oförsej haft med sej sin bästa häst kompis på 3 av ställena..och i sommar blir det en 7 om man räknar med betet....sen blir det sthlm

Om jag betäcker henne nu så kanske hon måste flytta om ett år igen.. för att det blir för dyrt där .. jag vet ju inte vad jag kommer att jobba med hur mycket jag kommer att känna eller nå..

igentligen är det väll bättre om jag betäcker henne nästa år när jag vet hur det ligger till i ekonomin och så.. men åhh då tar det ju 2 år innan fölisen kommer åhhhh.. och tänkt om Lycka inte är frisk i benen så länge ...om det händer nåt då skulle jag ångra mej för att jag inte betäckte henne NUUU...

Guuudd vad ska jag Göra ....Jag vill verkligen ha en häst som kommer från den häst som jag tycker mest om :love:, den häst som jag har upplevt så mycket tillsammans. med ..men samtidigt så vill jag inte betäcka henne om hon inte skulle klara det för att det blir för tungt ...

SNälla ge mej råd hur ska jag göra....Kommer hon att orka :confused: :confused: :cry: :cry: :cry:

ojoj nu får vi se om nån orkar läsa det här

Nu låter jag krass men betäck inte förren du vet om du klarar av det ekonomiskt. Det är oftast billigare att köpa ett föl än att föda upp det själv! Du kommer kanske få ännu mer känslor för nästa häst???

Hållbarheten på stoet får du disskutera med en veterinär för det vågar jag inte säga något om. Vet ju inte hur gammalt stoet är eller om hon fårr tidigare föl.

Har hon bra exteriör och ridbarhet för det är ju oxå viktigt att räkna in i beräkningarna.

Lill / Stall Nöbbeled

Tråkigt att ditt fina sto inte håller för ridning.

Du är själv tveksam till att betäcka eftersom det kärvr med pengar, det är INTE billigt att föda upp en fölunge. Grovt räknat så brukar kostnaden för att föda upp en treåring ligga på 30-50 tusen. Har du de pengarna ? Dessutom antar jag att du vill ha kvar stoet och det blir ganska mycket pengar.

Sen kan kan ju också fråga sig om det är så bra att avla på ett sto med spatt - jag skulle INTE göra det eftersom det är ärftligt. Strålbenshältan, vad beror den på ? Jag läste nånstans att det kan bero på dålig benställning. Eller är det någon form av förslitning ?

Jag tror att du skall tänka lite krasst, det kanske inte är så bra att avla på ditt sto, för hennes skull och inte minst för avkommans skull. Sen kan jag förstå att du älskar henne och gärna vill ha ett föl efter henne. Men jag tror bergsäkert att du kan älska en annan häst lika mycket, särskilt om du köper den som riktigt ung och får följa den hela vägen.

Så mitt råd är, betäck inte.

det är väll inte dyrare att föda en treåring en en häst som är 8 ? Hon lider inte av sin spatt det märks knappt så den är inte illa det är mer fram som är värst ... ..och vad jag vet så är det inte säkert att det går i arv hon är lite kohasig bak men fram är hon korrekt. Strålbenshältan misstänker jag att hon fått för att ägaren som hade henne innan mej inte kollade upp henne i tid till klinik. så en form av förslitningsskada ja.. hon fastnade i en sten mur när hon va runt 4 med nått av frambenen ...och var halt efter det men de åkte inte till vet med henne så hon har väl gått och belastat fel länge ... och när jag fick henne var det väl försent kan jag tänka mej.
jag förstår vad du menar ..men jag är villig att ta risken ...min häst har fått spatt trots att mamman eller pappan inte har det och hennes helsyster har inte heller spatt... hade det bara vart spatten så hade hon kunnat bli riden .....då tycker du iallafall att det är bättre att vänta tills nästa år när jag vet hur mycket pengar jag kommer att ha... jo jag det är väll bäst men Vi vill ha NUUU :love:

hon blir 9 år 2 maj , har aldrig fått föl tidigare.. klass 1 föl ..jättefin trav och skritt bra gallop ...lätt typ av häst ...har tyvärr svårt att få en rund rumpa ganska sluttande kors.....

Vad jag menar är att det kostar ungefär den summan att föda UPP den. Det är alltså inte bara att åka till hingsten och sen har man en häst till alldeles gratis.... Sen är det naturligtvis inte dyrare att ha en treåring än än äldre häst...

När det gäller spatt så står det på defektlistan, dvs en spatt-hingst kasseras. Och det finns ju en anledning till det. Antaligen så har din häst utläkt spatt och det är därför hon inte är halt av den, men hon bär ju anlaget iallafall. Så för hennes skull kanske det inte spelar någon roll, men för avkomman.

När det gäller strålbenshältan så är det ju svårt att veta och öht vad det gäller hållbarheten på hennes framställ. PRoblemen kan ju vara från att hon fastnat och då är det ju inte ärftligt.

Jag skulle inte ha betäckt alls, faktiskt. Och om du nödvändigtvis måste göra det ändå, se till att du har råd att hålla både föl och mamma.

Vill du ha en bebis nu, varför köper du inte en fölunge ?

ja var det så du menade... jag förstår och jag tycker absolut att det är värt dom pengarna....jag skulle vilja kunna tänka som du det gör jag iof oxå men som jag känner nu är jag villig att chansa ...men jag får väll prata med vetr och höra hur stora chanserna är att hennes fölis ärver det dåliga... jag måste ju verkligen iallafall ha en hingst som det inte har fått nåra avkommor som det blitt fel på. Vad jag har läst om spatt så kan det till stor del bero på uppväxten , för lite mineraler och vitaminer, fel foder ...

men det vore ju förjävligt om fölisen skulle ärva sjukdomen..*kluven* hm det är väll bäst att vetr får bestämma ...sist jag prata med henne så tyckte hon att jag kunde betäcka att risken för att fölungen ska få spatt är så liten så risken ändå är värd att ta...så jag får väll se men jag kanske borde bli lite mer skeptisk :smirk:

jag måste hitta en jätte bra hingst ..o jo jag måste ju verkligen ha råd utan pengar inget föl det kan jag verkligen lova tänker inte riskera att jg inte har råd med båda hästarna då skiter jag hellre i det...

Det är ju tråkigt om du ska gå igenom samma process med avkomman då risken är ganska stor att defekterna nedärvs. Köp ett förhoppningsvis friskt föl istället

:cry: åh måste alla vara så realistiska... Lycka vill ju ha en bäbis... o jag. Man kan ju inte veta om ett köpt föl förblir friskt det heller även om föräldrarna är friska det är ju min häst ett bevis på..

En snabb kommentar - skulle vilja skriva mer men har inte tid just nu.

Jag har ridit två spatthästar, den siste var efter flera år tvungen att tas bort. Efter det så klarade jag inte av att gå in i ett stall på ett halvår. :cry: Det är ett par år sedan, men jag tänker ofta på honom. Det var verkligen jobbigt, de där åren då han visserligen inte var halt, men det tog lång tid innan han kändes "som sig själv". När han sedan blev riktigt dålig så var det förstås jättejobbigt (även om jag sällan red honom då det hände).

Just det här med att ha hand om en spatthäst (även utläkt spatt, det kan komma tillbaka) är inte något jag önskar någon annan. Jag skulle själv aldrig köpa en spatthäst eller en avkomma till en spatthäst. Hade jag ett sto med spatt så skulle jag aldrig i livet avla på henne.

Så även om du tänkt behålla avkomman - vill du verkligen riskera att få ännu en spatthäst, med allt det innebär inte minst känslomässigt? Och om du säljer - det kan bli en dyr historia om köparen reklamerar på grund av dolda fel som t ex spatt...

Som den "stamgalning" jag är så är jag övertygad om att det finns en ärftlig predisposition för spatt. Så - mitt råd - betäck INTE!

Hur är det med strålbenshälta förresten? Har en känsla av att även det kan vara ärftligt (tror att jag läst det nånstans)? Ännu en anledning att INTE betäcka!

Mvh Cissi

Tycker du inte ens att jag ska avla på henne om vetr tycker att jag ska det?
:confused: :confused:

Tack för inlggen det får mej ändå att tänka lite klarare

Valet är ju självklart ditt - men med de erfarenheter jag har haft av spatt så kan jag ju säga hur jag hade gjort. Oavsett hur mycket jag avgudat min häst, hur bra hon än var, så hade jag inte betäckt. Jag skulle heller aldrig köpa en avkomma till en spatthäst oavsett hur bra den var. Den risken hade jag aldrig tagit!

Men valet är självklart ditt.

Lycka till, hur du än gör! :)

Mvh Cissi

Kan också nämna, att om din häst har den stam jag tror, så har hon en hingst i stammen som inte är speciellt vanligt förekommande idag - jag känner dock till två spatthästar som har honom som farfar och en "patellahäst" som också har honom som farfar. Dessutom är den nämnda hingstens far närmast överrepresenterad i spattstammar - framförallt om man tittar på hur ofta han finns i stammar över huvud taget idag... Detta ligger en bit bak på mödernet men jag ville nämna det ändå.

Mvh Cissi

hon menade kanske att under de tre åren som det tar innan du kan rida din treåring så kostar dt 30-50 000... :confused: Vad roligt med en avkomma efter Eloge! Jag hade min häst i samma stall som han innan... :D

jo det var nog så hon menade ... vilken häst stod i samma stall som din? *lite trög*

jaha ..nä jag skulle heller aldrig köpa en spatthäst men det är liksom inte sammasak för mej...åhh jag klarar bara inte av att leva utan henne eller nått efter henne *självisk :cry:* Vilken är det du menar som har fått spatt avkommor :confused:

30-50.000 för att föda upp till 3 år? 30.000 kr var jag uppe i redan vid avvänjningen, dvs när fölet var 6 mån gammal, och då slapp jag stoets boxhyra första 6 mån av dräktigheten.

Ligger på mödernet, börjar på D... (Hans far börjar på V och förekommer flitigt som jag nämnde). Hingsten på D är alltså farfar till två spatthästar som jag känner till (plus åtminstone en "patellahäst").

Mvh Cissi

Gav V spatthästar?

Vet bara att han togs ur aveln p g a att man misstänkte att han nedärvde patellaupphakning. Spatt har inte nått mina öron.

Jag har hört om ett par spattavkommor till V (från flera olika källor), hans ättlingar har lämnat en del spatthästar också. Känner till en del patellahästar med nära släktingar som har spatt också - jag misstänker att det hänger ihop vad det gäller nedärvning?

Mvh Cissi

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama