jag är så förvirrad och behöver skriva av mej......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lindaslycka
  • Startdatum Startdatum
Hej Linda!

Spatt är en katastrof.
Även om en ridhäst klarar av att leva med spatt så kommer den alltid ha speciella behov och begränsningar.
Har den inte ont av det idag så är risken stor att den har det imorgon.

Spatt nedärvs - avla INTE på ditt sto. Säger veterinären att du kan göra det för att chansen till nedärvning är liten så anser JAG att den veterinären har dåligt omdöme.
Det finns många veterinärer som anser att man ALDRIG skall avla på spatthästar.

Som någon tidigare nämnde så tas hingstar med spatt mfl defekter omedelbart bort ur avel - inte utan anledning.

Mitt råd till dig Linda är att glömma avelsdrömmen tillsvidare. Köp dig hellre ett annat felfritt sto(föl) och dröm vidare först då.

Strålbenshälta är inte ärftlig, däremot kan hästen ha en (genetisk) försvagande defekt som gör att strålbenshältan uppstår t.ex. exteriört fel eller pålagringar.

åhh hade du kan du inte berätta lite om han så mycket du bara kan komma på

jag kan ju säga att era inlägg har gjort mej väldigt tveksam

berätta mer är du snäll för jag har helsystern till Lindas Lycka, min har dock varken spatt eller strålbenshälta.
Hingsten på V ligger ju rätt långt bak i linjen, kanke ha det det ngn betydelse till det positiva? *okunnig*

det är därför jag är tveksam till om den spatten lycka har är ärftlig. Din har ju inte ... jag tror att lyckas kan bero på hennes uppväxt hos sin andra ägare....det med motionen, oregelbunden ridning, minerarel, maten och så...

Bara för att ett helsyskon inte har sjukdomen behöver det tyvärr inte betyda att spatten INTE är ärftlig. Men visst har uppfödningen betydelse också.

nej det förstår jag oxå men det borde ju ändå vara större chans att den hade vart ärftlig om båda stona hade haft det...jag e väldigt misstänktsam på vad som egentligen hände henne efter 5 månaders ålder

Stålbenshälta-avel

Om jag var du skulle jag inte betäcka stoet. Strålbens hälta kan vara ärftligt (ej vetenskapligt bevisat) men många uppfödare anser det. Oftast är det billigare att köpa ett "färdigt" föl.

Re: Stålbenshälta-avel

hu vad alla e pesimistiska ... jag får väll återkomma om hur jag gör

Re: Stålbenshälta-avel

Man kan i korthet säga som så att ett sto som är lämpligt att avla på är ett sto som:
Är korrekt och sund med trevligt temperament och talangmässigt åtminstonde en medelmåtta.

Ett sto som ovanstående blir obrukbar eller promenadhäst pga en Skada/olycka kan man också avla på.

Ett sto som ovanstående blir obrukbar eller promenadhäst pga hälta, ryggproblem eller annat av okänd orsak eller pga någon genetisk felhet - skall man inte avla på.

Det handlar om ansvar = att ge avkomman så goda möjligheter som bara är möjligt.
Det är inte ansvarsfullt att chansa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama