Jag är oftast bara här inne

mysko

Trådstartare
på Buke & min mail då jag inte har intresse av andra sidor eller tid är väl det rätta ordet MEN varje dag när jag scannar datorn så har jag minst 10 kritiska virus som jag får plocka bort :eek:
Är det bara jag som får dessa otäcka små kryp? alltså varje dag!
Inte så lustigt att när jag inte hade en visrusscanner installerad & modem att det gick trögt här inne.

Är det bara jag och var kommer dom ifrån?
Jag tittar på bilder som användare lagt in är det därifrån eller är det BUKE?????

Eller är det bara så?
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Är det verkligen virus du får?
Jag tycker det låter som cookies.

Virus kommen oftast från/via mail.
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

:idea: jaha är det :D är det dom som gör datorn så slö?
När jag rensat så går det snabbare men inte tänkt på det så mycket innan.
Vad är cookies för något?
Hmm jag är urkass på datorer :o ;)
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Cookies kan liknas vid små avtryck. En speciell fil, en så kallad cookie-fil sparas ner på din dator när du går in på en viss webbplats. Cookie-filen består av en liten datamängd med information om vad du gör när du besöker sidan.
Informationen om vad du gjorde vid tidigare besök skickas av webbservern till din webbläsare och kan sedan hämtas därifrån.
I vissa fall använder vi cookies även för att komma ihåg inställningar som användaren gör.
Det där stod på passagen..

Sambon hade en störtskön förklaring men jag orkar inte skriva ner den .. den handlade om webläsare, Buke och kakor :D
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

hmmm, men hur gör man om man sa "rensa" datorn då :o.....tror jag gjort det nångång..men det kommer jag inte ihåg hur...disfragmentering??...eller??
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

'den här datorn' - vänster klick på hårddisken och välja 'egenskaper', välj flicken 'allmänt' och knappen 'diskrensing' där kan du sedan kryssa för vad du vill att den skall rensa bort. Min kan iallafall rensa cookies så, så det borde din med kunna (dock garanterar jag inte det, jag har ingen koll på hur det är på olika datoer..).
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Start
Tillbehör
Systemverktyg
Diskdefragmenteraren

Kör så det ryker :) men ha inga andra program igång
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Gå in under verktyg i i webläsaren, klicka på internetalternativ. Där kan man ta bort cookies, finns en sådan liten ruta att klicka i.
Eller ta bort filer, där kommer en till ruta upp där man får välja att ta bort off-line innehåll. Klicka i och rensa på.
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Kört windows-update?

Om inte så kan det ju vara säkerthetshåll i din dator som inte är igentäppta. Och då kommer det komma in massa nya virus hela tiden som ditt virus program hittar hela tiden.
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Men man behöver inte tillåta sin dator att använda cookies, det går bara fortare om man gör det.

Det finns bra blockar mot detta, för det är ju inte virus, utan Spyware. (Gör mer än segar ner datorn)
En BRA brandvägg, samt ett BRA spyware program med On guard watch. (Adawere PRO, Spyware Doctor.)

Sen att regelbundet plocka hem alla säkerhetsuppdateringar från Win är ett måste.
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Jag har Ad-Aware där jag scannar räcker inte det?
eller måste jag oxå köra diskdefragmering?? är det samma sak?
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Ad-Aware är en spyware, som stoppar trojaner odyl.
Den har ingenting med att rensa datorn att göra på det vis som Martha menade.

En diskdefragmentering gör att den samlar ihop alla filer som ligger utspridda, på ett och samma ställe. (dock väldigt enkelt förklarat :o )
Om du inte har gjort en diskdefragmentering på länge så får du förbereda dig på att det tar någon timme.
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Har jag aldrig gjort :o då får jag göra den i morgon för nu ska jag sova ;)
:bow: :bow: :bow: :love:
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Nu har jag gjort det och det var välbehövligt :o tog endast 30 min :angel:
Är det därför datorn är snabb idag :confused: eller påverkar det inte :confused:
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Oj..det var snabbt, det brukar ta några timmar! :)
Jo, datorn blir nog lite effektivare efteråt :bump:
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

Ja min dator är snabb när den vill :D

hur ofta ska man köra en sådan?
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

När det behövs... när din dator börjar bli seg...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är oftast bara här inne

Jag kör en defragmentering 2-3ggr per vecka. Men så hanterar jag många och stora filer också. För dig skulle jag tro att det räcker 1ggn per månad, det skadar inte att göra det ofta, tvärtom.

En defragmentering behövs göras regelbundet för att hålla hårddisken i trim. Filerna sparas utspridda på olika ställen på hårddisken. Är filen mycket utspridd tar det lång tid för datorn att ta fram filen. =Datorn blir seg. Datorn startar och stänger filer konstant när du använder datorn utan att du ser det. En defragmentering samlar ihop filens delar brevid varandra för att datorn snabbt ska ta fram filen.

Sen är det det här med virus, spyware, adware är ett ****** otyg. Har du Internet bör du även ha: brandvägg (mjukvaro och eller hårdvaru), antivirusprogram, spyware och adware blocker. Alltså 3-4 prg installerade i datorn som konstant är igång. Sedan bör du dessutom starta dessa program och göra en total genomkörning av datorn för att hitta dom som smet in ialla fall regelbundet.
 
Sv: Jag är oftast bara här inne

tänk på små kaksmulor! Finns i miljontals och är jobbiga att få bort ;) :angel:
Har man käkat en kaka är det klart man får dras med smulorna :banana:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 476
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 279
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 601
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp