Jag är kär.......!

arna

Trådstartare
Var o hälsade på ett gäng med skrynkliga,rynkiga ,ursöta Shar pei valpar:love:! VILL HA!!!!!
Träffade även 3 vuxna individer av denna ras, mycket trevliga och väluppfostrade måste jag säga. Och inte alls så fula som jag trodde att de skulle vara .:o
Har läst att de kan vara lite reserverade och högdragna men vi gillade varandra på en gång,inga problem att få hälsa på valparna alls.

Jag vet att det finns en del hälsoproblem att beakta men "min" uppfödare verkar vara väldigt målinriktad och avlar bara på så friska linjer som möjligt.

Någon som har erfarenheter av denna ras? Skulle gott o väl kunna köpa en av dessa underbara valpar.

Sv: Jag är kär.......!

Alltså, det är givetvis bra att "din" uppfödare är noga med friska linjer osv..men frisk i shar pei mån är ändå enligt min uppfattning fortfarande inte friskt. Du får ju räkna med att få torka hudveck varje dag. Sedan är ju fortfarande Amyloidos risken avsevärt stor.
Tillsynes friska valpar kan fortfarande bära på anlaget iom att det är så inavlat i rasen. Även mastellcancer är överrepresenterad i shar pei rasen...sen är det ju demodex och tarmar och hela faderullan..
Nej...en ras med så mycket "skit" i bagaget backar jag från ur både avels och köparsynpunkt.

Men har du träffat någon Shar pei? Om alla sjukdomar har jag läst men jag vill ha synpunkter från de som har erfarenhet av rasen-inte bara fördomar:D

Fast att det inte är en frisk ras är ju ingen fördom, det är fakta!

Jag har träffat 5-6 stycken. 3 av dom var trevliga och ganska lättsamma hundar, dock väldigt skarpa, man får inte glömma att det är ganska krävande, arbetande hundar..

Jag vill inte tala för alla då jag inte kan något om rasen och grundar min uppfattning av dem på 5-6 hundar.

Senast ändrad:

Erfarenhet som att äga en har jag inte. Jag har träffat på och "umgåtts" lite med en del utöver alla jag stött på när jag promenerat. Jag har frågat ägarna om rasen och dom som verkat "kunna hund" har varit raka med problemen rasen har.
Som Lilljessicah sa har jag också fått för mig att de är skarpa, det har jag dock inte upplevt själv.

Angående sjukdomarna är det knappast fördomar-tyvärr.
Det är den råa bittra sanningen :(

Gick nyss in och kollade rasklubbens hemsida..och jo..där står allt jag nämnde och lite till nämnt.

Jo,sjukdomarna finns o jag har läst på. De flesta hundar har problem vissa mer o andra mindre. Svårt att hitta en sund ras öht det är taskiga höfter,ögonproblem,dåliga ryggar o div fel. Men det jag är ute efter är hur de är i mentaliteten. De vuxna hundarna vi träffade alltså mor,far o moster var helt underbara.De hade inte haft några problem med sin hälsa (än iaf) men visst är det en viss chanstagning att köpa en ras som har div genetiska defekter.Men vilka har det inte?? Tips tack!

Jag kan rada upp ganska många raser som över lag är sunda, och inte har några specialla rasbundna sjukdomar.

Så det kan du inte säga att det inte finns.

Dock tycker vi alla om olika hundar, och tur är väl det.
Är du medveten om riskerna så ska du självklart kika vidare på mentaliteten osv.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag hade lite dötid så kikade på blocket bland annat i natt (har nog inget liv :o). Så jag började kolla lite på de olika kullar som...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 281
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 334
Senast: Phakal
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 358
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31