Fundering ang. avelstänk

Ok det känns bara som om du försöker slingra dig nu. Vilka andra raser förutom Schäfer och Malle L-testas i så stor omfattning att man kan använda resultaten som en del av en avelsutvärdering på rasbasis?
Det tror jag knappast du kan inom någon ras, faktiskt. Mer än möjligen hos FM och de kan vi i nuläget bortse från.
I övrigt är L-test ett individuellt test för tjänstebruk. Däremot kan det ge en indikation om flera individer i en kull är testade och gk och än hellre går i tjänst.
Sen är det av betydelse hur testen ser ut.
I min första kull gick två till tjänst med mycket fina L-test. En tredje gjorde ett mycket imponerande MT som tvååring (polisen ville köpa loss hunden men ägaren behöll den).
JAg har itne gått vidare på kullen trots det, då den var ojämn mentalt.

Ja, jag vet inte, men om hundar som knappt går att ta i och inte heller följer rasstandarden får "good" så tycker i alla fall att något verkar lite knasigt. Å andra sidan, det är ju absolut inte det enda som är knasigt med utställningar i så fall. Själv tar jag aldrig med ett endaste utställningsresultat i min bedömning av vad som är en bra eller dålig hund.
Domare verkar inte alltid ha koll på varken den mentala biten hos hundar eller på hur de ska bete sig med hundar.
Det ingår tydligen inte i utbildningen.

Domare verkar inte alltid ha koll på varken den mentala biten hos hundar eller på hur de ska bete sig med hundar.
Det ingår tydligen inte i utbildningen.

Finns det egentligen nått alls som utställningsdomare är bra på, annat än att fabulera ihop groteska teorier om varför förvridna kroppar egentligen är bättre lämpade för *valfri uppgift* än vad brukslinjetypen är?

Finns det egentligen nått alls som utställningsdomare är bra på, annat än att fabulera ihop groteska teorier om varför förvridna kroppar egentligen är bättre lämpade för *valfri uppgift* än vad brukslinjetypen är?

Jag har faktiskt ställt ut för två riktigt bra domare och sett när två andra riktigt bra bedömt.
Den ena jag ställde för var en gammal konservativ salukiuppfödare, han älskade min tant Zala, som verkligen inte var extrem någonstans alls (mer än extremt snygg :angel: ). Efter utställningen kom han fram till mig och sa att hon var en tik som gick rakt in i hjärtat på honom, och att hon var så bra just för att hon inte var extrem i sin konstruktion utan tydligt sund, hållbar och rejäl men elegant. Han skickade ut flertalet vinstrika hundar just för att de var för extrema och satte fram flera riktigt trevliga hundar.
Den andra, hon hade varit med en hel del vid jakt på riktig hare, använt salukis från ursprungsländerna i sin avel osv. Även hon skickade ut flertalet vinstrika hundar fort och många som inte brukar vinna (troligen för att de inte är så showiga) placerades riktigt bra.

En av de vars bedömning jag tittade på och gillade, han berättade varför han gillade de han gillade, pratade mycket om funktion osv. Han var även lure coursing-domare, så ja, han hade helt klart ett hum om hur salukin ser ut när den är "i arbete" också.
Den andra, hon är också en mycket salukikunnig uppfödare som hängt med länge. Hennes man är van lure coursing-domare och hon själv är långt ifrån sällan med sin man och tittar när han dömer, tränar med egna hundarna osv.

Tyvärr är de fyra inte så som "de flesta" är.
Det har varit några som pratat om att de som dömer vinthundar på utställning under sin utbildning bör vara med vid några lure coursing-prov för att förstå hur hundarna ska kunna fungera osv, men ja, det är väl svårt att få till rent praktiskt med tanke på hur olika själva domarutbildningarna är i olika länder :grin:

Det tror jag knappast du kan inom någon ras, faktiskt. Mer än möjligen hos FM och de kan vi i nuläget bortse från.
I övrigt är L-test ett individuellt test för tjänstebruk. Däremot kan det ge en indikation om flera individer i en kull är testade och gk och än hellre går i tjänst.
Sen är det av betydelse hur testen ser ut.
I min första kull gick två till tjänst med mycket fina L-test. En tredje gjorde ett mycket imponerande MT som tvååring (polisen ville köpa loss hunden men ägaren behöll den).
JAg har itne gått vidare på kullen trots det, då den var ojämn mentalt.
En hyfsat välrenommerad mallekennel i Skåne L-testar oftast sina avelshundar i alla fall, de har ganska få korade hundar eftersom många gör L-test istället. Tycker också att var och varannan schäfer verkar L-testad när man läser annonser. Men det är liksom de här två raserna, att det sker i andra raser är mera undantag.

En hyfsat välrenommerad mallekennel i Skåne L-testar oftast sina avelshundar i alla fall, de har ganska få korade hundar eftersom många gör L-test istället. Tycker också att var och varannan schäfer verkar L-testad när man läser annonser. Men det är liksom de här två raserna, att det sker i andra raser är mera undantag.
Merparten av schäfrarna är inte L-testade. Det är något man gör OM hunden ska i tjänst. Tittar man i kennlarnas statistik så är totalen inte testade.

Det är väl inte så konstigt? Uppfödaren (åtminstone ena) är ju hundförare hos polisen (och åtminstone tidigare ansvarig för hund). Andra kör utbildningstest men de flesta testas bara för försäljning alt hunden ska tas i tjänst av ägaren.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka