Fundering ang. avelstänk

Jag håller med Reino här.
Samtidigt kan en skitkass hund gå långt med en bra förare och tvärt om. Mycket hänger på föraren.
Visst hänger mycket på föraren! Men om hunden har bra MH och bra MT och dessutom är BCH så känns det som ett säkrare kort än om den bara har bra MH och inte gjort något annat.

Visst hänger mycket på föraren! Men om hunden har bra MH och bra MT och dessutom är BCH så känns det som ett säkrare kort än om den bara har bra MH och inte gjort något annat.
Absolut. Jag håller med dig. Och det finns grymt bra sporthundar som inte lämpar sig till tjänst och det finns tjänstehundar som är en pest att ha i "övriga" miljöer så personligen tycker jag inte att man enbart kan ha hundens användningsområde som referensram på om den är avelsmattrial. En av de vi har sålt till tjänst var just för att hunden inte hade i aveln att göra och vi hade därmed ingen nytta av hunden. De tycker istället hunden är en av de bästa hundar de haft det sista årtiondet. Sen handlar ju enormt mycket om vilken typ av tjänst hunden ska utföra.

Att titta på meriter tycker jag absolut att man kan göra. Tycker också att hunden ska ha visat sig duglig på nåt sätt och i vissa fall (fast mer irl än hunddata) kan man ju också se när/om det brister. Men ja, väldigt mycket beror på föraren så det kräver ju att man tar resultat betydligt mer med en nypa salt än andra typer av utvärdering. Givetvis ska inte en i övrigt olämplig hund användas i avel bara för att tävlingsresultaten är bra, även om det nog förekommer alltför ofta.

Nej, just nu så får även hundar som beskrivaren bryter känd mental status och man får därmed regga valpar efter en sån hund...
Inte inom alla raser. På schäfer, malle, dobber och jag tror även Rottis får de inte bryta. Och på schäfer iaf så får inte skottet se ut hur som helst.

Min absoluta övertygelse är att det missas oerhört mycket när man inte tar hänsyn till kullstatistik utan avlar på resultat. det är hos kullens sammansättning du ser möjlig utkomst av vad som kan dyka upp.
I övrigt anser jag inte att MT är ett instrument att ta hänsyn till på samma sätt som MH då egenskaper förvärvas hos äldre hundar och de tränas. Möjligen om alla hundar har MT och de ser ungefär likvärdiga ut. Ett fåtal testade i en kull säger inte värst mycket. Samma gäller f.ö. MH. Jag skulle aldrig använda en hane ur en kull där han är enda med MH.

Min absoluta övertygelse är att det missas oerhört mycket när man inte tar hänsyn till kullstatistik utan avlar på resultat. det är hos kullens sammansättning du ser möjlig utkomst av vad som kan dyka upp.
I övrigt anser jag inte att MT är ett instrument att ta hänsyn till på samma sätt som MH då egenskaper förvärvas hos äldre hundar och de tränas. Möjligen om alla hundar har MT och de ser ungefär likvärdiga ut. Ett fåtal testade i en kull säger inte värst mycket. Samma gäller f.ö. MH. Jag skulle aldrig använda en hane ur en kull där han är enda med MH.
Håller helt med dig om att man behöver se på hela kullstatistiken och inte bara till individ. Dock tycker jag på främst tikar som många gånger kan vara lite omogna vid MH så är MT viktigt då mer av deras personlighet kommit fram. Tycker bla man kan se det främst på dom sociala bitarna. På MH är de mer omogna och snudd på valpiga mot vid 3-4 år då de mognat mer och allvarsbitarna mer har fallit på plats.
Visst påverkar träning och livserfarenheter hundarna. Bra beskrivare brukar kunna se skillnader och testmomenten ska ju vara utformade så att sånt inte ska ha för stor roll. Var just på ett MT hos jusst Reino förra året där han direkt klippte att en förare försök träna bort en viss reaktion hos hunden för att förbättra resultatet.
Kan ju tillägga att jag aldrig skulle åka till vilken beskrivare som helst. En del kan knappt läsa av ett gosedjur.

Håller helt med dig om att man behöver se på hela kullstatistiken och inte bara till individ. Dock tycker jag på främst tikar som många gånger kan vara lite omogna vid MH så är MT viktigt då mer av deras personlighet kommit fram. Tycker bla man kan se det främst på dom sociala bitarna. På MH är de mer omogna och snudd på valpiga mot vid 3-4 år då de mognat mer och allvarsbitarna mer har fallit på plats.
Visst påverkar träning och livserfarenheter hundarna. Bra beskrivare brukar kunna se skillnader och testmomenten ska ju vara utformade så att sånt inte ska ha för stor roll. Var just på ett MT hos jusst Reino förra året där han direkt klippte att en förare försök träna bort en viss reaktion hos hunden för att förbättra resultatet.
Kan ju tillägga att jag aldrig skulle åka till vilken beskrivare som helst. En del kan knappt läsa av ett gosedjur.
Min erfarenhet är att tikar mognar tidigare än hanhundar. Så har det varit med alla mina och min mans hundar åtminstone.

Så kan det vara för er. Min erfarenhet är att det beror på olika linjer.
Har ingen erfarenhet av schäfer mer än min mans tidigare och träningskamrater. De hanhundarna har dock varit sena och tikarna tidiga. Samtliga mallar likaså (och det är en del som funnits i våra liv). Samma gällde chow chow som jag också haft åtskilliga.. Märktes ingen jätteskillnad på franska bulldoggar dock och mindre skillnad på corgi (även om den fanns).

Har ingen erfarenhet av schäfer mer än min mans tidigare och träningskamrater. De hanhundarna har dock varit sena och tikarna tidiga. Samtliga mallar likaså (och det är en del som funnits i våra liv). Samma gällde chow chow som jag också haft åtskilliga.. Märktes ingen jätteskillnad på franska bulldoggar dock och mindre skillnad på corgi (även om den fanns).
Vissa linjer är faktiskt erkända för att kunna ge en del tikar som mognar långsammare, inom vissa bitar är bäst att förtydliga.

@Milosari skrev: "(även om jag inte tycker att rallylydnadsmeriter säger särskilt mycket)"

Inte om man jämför med bruksmeriter, det håller jag med om. Däremot tycker jag att resultat i rallylydnad och "vanlig" lydnad är jämförbara.

Sen är det stor skillnad mellan raserna. Min nästa hund ska vara en mellanpudel, där kan man inte gå efter MH och MT när man letar.;) Förhoppningsvis kommer BPH att bli användbart längre fram, men vi är inte där än.

Jag håller med dig. Det är ju precis av anledningarna ovan som försöket med mentalindex inom collie är så högintressant. Visst måste man titta på hur många av släktingarna som gått MH, men har många gjort det så säger MI-siffran rätt mycket om den tilltänkta avelshunden, och framför allt kombinationen. Tyvärr är det ju ett pilotprojekt än så länge, vilket ger en del problem med uppdateringsfrekvens - och många collieuppfödare verkar sorgligt ointresserade. Men ett mycket bra avelsinstrument är det med stor sannolikhet om det används på ett klokt sätt.

Sen är jag för att man använder ALLA verktyg som står till buds. MI (om sådant finns), hundens MH, hundens MT, arbetsmeriter - och så mycket som möjligt information om hundens släktingars mentalitet och arbetsmeriter. Enbart arbetsmeriter säger ju dock väldigt lite - och MH/MT måste väga tyngre när det gäller att utvärdera hundens arvbara egenskaper, framför allt MH.

Hur hade ni förresten resonerat kring en hund som får lov att bryta MH (för att hon inte avreagerade) och senare gör ett på pappret jättefint sådant?
Nu finns, mig veterligen, inga planer på avel där utan jag är mest nyfiken.
Ett bra MH och en godkänd mentaldel på korningen klarar en hygglig hund plättlätt på första försöket. Jag vore alltså inte intresserad av en valp från en sådan hund. Inte ens från en 500+ korning om det är från den andra gången hunden testas.

@Milosari skrev: "(även om jag inte tycker att rallylydnadsmeriter säger särskilt mycket)"

Inte om man jämför med bruksmeriter, det håller jag med om. Däremot tycker jag att resultat i rallylydnad och "vanlig" lydnad är jämförbara.

Sen är det stor skillnad mellan raserna. Min nästa hund ska vara en mellanpudel, där kan man inte gå efter MH och MT när man letar.;) Förhoppningsvis kommer BPH att bli användbart längre fram, men vi är inte där än.
Jag håller inte med om att man kan jämföra vanlig lydnad och rallylydnad. Det är ju jättevanligt att hundar som med nöd och näppe tar sig ur lydnad 1 får alla titlar i rallylydnad. Bedömningen är alldeles för snäll, momenten är extremt korta, hunden behöver inte jobba utan belöning osv.

Jag håller inte med om att man kan jämföra vanlig lydnad och rallylydnad. Det är ju jättevanligt att hundar som med nöd och näppe tar sig ur lydnad 1 får alla titlar i rallylydnad. Bedömningen är alldeles för snäll, momenten är extremt korta, hunden behöver inte jobba utan belöning osv.
Lydand kan baklängeskedjas och hunden kan jobba för avståndsbelöning. Skickliga förare tävlar även hundar med kass arbetslust på hög nivå.
Jag tycker inte att varken lydnad eller rallylydnad (agility räknar jag också dit. Säkert missat något också) är några särskilda meriter avseende arbetsmeriter.

Lydand kan baklängeskedjas och hunden kan jobba för avståndsbelöning. Skickliga förare tävlar även hundar med kass arbetslust på hög nivå.
Jag tycker inte att varken lydnad eller rallylydnad (agility räknar jag också dit. Säkert missat något också) är några särskilda meriter avseende arbetsmeriter.

Jag vet hundar som gått i avel på att de ser glada ut när de leker :banghead:

Ja, BC. De tyckte att lekintresse var en egenskap som gjorde hunden värd att avla på.

Jag är inget större fan av lydnads/bruksavel på BC.:devil:

Det beror ju på vad man vill ha för hund :). Inte alla raser som har massor med bruksmeriter. Jag värderar också bruksmeriter högre, men tycker inte att SM i lydnad är helt kasst. SÅ många hundar är det ändå inte som har kapacitet att att ligga på 300 + p på tävling. Agility går förvisso fort, men en gammal agilityhund har visat att den håller och ska den prestera på mästerskap så ska den ha en bra förmåga att sortera intryck. Det säger dock nada om hur uthållig hunden är. Rallylydnad säger minst... Och jag är inte så impad av utställningsmeriter heller. I min ras "ska" hunden i alla fall få very good på utställning men om den är champion eller inte bryr jag mig inte om.

Idealet är förstås att en hund är fantastisk på alla sätt och vis innan den sätts i avel. Men det är inte riktigt rimligt. Det är jättesvårt att (i de numerärt ganska små raserna) enbart välja att köpa från supermeriterade föräldrar. Men jag resonerar som att några meriter är bättre än inga, och jag förutsätter inte att varenda hund som lyckats prestera på tävling har en riktig expert till förare. Oftast måste ju hunden ändå besitta några hyfsat goda egenskaper för att bli bättre placerad än genomsnittet.

När det gäller belöningsförväntan så ja det måste hunden ha för att inte tappa i engagemang. Men det är skillnad på att behålla förväntan under de 7-8 minuter som ett fritt följ i elitklass pågår, och de 7-8 sekunder som ett moment i rallylydnad pågår. Om hunden hela tiden får bekräftelse på att den gör rätt med röst och kroppsspråk så behöver den inte alls ha lika stor uthållighet. Och helt ärligt, vad jag har sett på film på ekipage på SM-nivå i rally så är där inte så jättebra precision heller. Bara hunden glatt och villigt utför det som står på skylten så verkar det ge full pott. Om hunden är spikrak, vänder snävt eller förflyttar sig lite hit eller dit verkar inte spela någon roll.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka