Det beror ju på vad man vill ha för hund
. Inte alla raser som har massor med bruksmeriter. Jag värderar också bruksmeriter högre, men tycker inte att SM i lydnad är helt kasst. SÅ många hundar är det ändå inte som har kapacitet att att ligga på 300 + p på tävling. Agility går förvisso fort, men en gammal agilityhund har visat att den håller och ska den prestera på mästerskap så ska den ha en bra förmåga att sortera intryck. Det säger dock nada om hur uthållig hunden är. Rallylydnad säger minst... Och jag är inte så impad av utställningsmeriter heller. I min ras "ska" hunden i alla fall få very good på utställning men om den är champion eller inte bryr jag mig inte om.
Idealet är förstås att en hund är fantastisk på alla sätt och vis innan den sätts i avel. Men det är inte riktigt rimligt. Det är jättesvårt att (i de numerärt ganska små raserna) enbart välja att köpa från supermeriterade föräldrar. Men jag resonerar som att några meriter är bättre än inga, och jag förutsätter inte att varenda hund som lyckats prestera på tävling har en riktig expert till förare. Oftast måste ju hunden ändå besitta några hyfsat goda egenskaper för att bli bättre placerad än genomsnittet.
När det gäller belöningsförväntan så ja det måste hunden ha för att inte tappa i engagemang. Men det är skillnad på att behålla förväntan under de 7-8 minuter som ett fritt följ i elitklass pågår, och de 7-8 sekunder som ett moment i rallylydnad pågår. Om hunden hela tiden får bekräftelse på att den gör rätt med röst och kroppsspråk så behöver den inte alls ha lika stor uthållighet. Och helt ärligt, vad jag har sett på film på ekipage på SM-nivå i rally så är där inte så jättebra precision heller. Bara hunden glatt och villigt utför det som står på skylten så verkar det ge full pott. Om hunden är spikrak, vänder snävt eller förflyttar sig lite hit eller dit verkar inte spela någon roll.