Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter ett och halvt år och tusentals kronor fattare, så gjorde jag gjorde min examen i söndags och kan nu kalla mig problemhundsutredare eller hundpsykolog, fast det låter så jäkla pretto.
Nu ska jag snickra ihop en hemsida och kolla om det finns nån i Snåland som vill ha hjälp med sin hund.
Vad finns det fler för yrkesutbildade här inne?
Med tanke på hur tunn verklighetsförankring det är som ligger till grund för kiropraktik, så tycker jag det är sunt av folk att inte åka till kiropraktorer med sina hundar.
Jag efterlyser evidensbaserad vård även för våra husdjur!!
Hur evidensbaserad är kiropraktik för oss tvåbeningar? Eller psykoterapi av olika slag, eller akupunktur för den delen?Jag efterlyser evidensbaserad vård även för våra husdjur!!
Jag går och drömmer om att utbilda mig inom hund. Får jag fråga var du har gått? Är du nöjd med den utbildning du har fått?
Jag efterlyser evidensbaserad vård även för våra husdjur!!
Hur evidensbaserad är kiropraktik för oss tvåbeningar? Eller psykoterapi av olika slag, eller akupunktur för den delen?
Det bekostas bl a med skattemedel, skall vi skrota det?
Kiropraktiska behandlingar inom humanvården används på ytterst begränsade områden. Tex. har de goda resultat på smärta i ländryggen, men behandlingar i nacken kan ge fruktansvärda skador.
Det var uppe i en tråd här för inte så länge sedan, och då tipsade jag och några till om boken "Salvekvick och kvacksalveri" - en utmärkt granskning av de vanligaste alternativbehandlingsmetoderna, däribland kiropraktik.
Att några individer upplever sig ha blivit bättre är knappast bevis på något alls, även om det så klart är trevligt för dem.
Finns det risker med att massera hundar?! Det hade jag ingen aning om. Jag brukar hobbymassera mina genom att knåda varsamt i nacken, dra längs med ryggfiléerna och knåda låren. De verkar tycka det är mysigt och brukar bli avslappnade. Svansen låter jag vara. Skulle det jag gör kunna vara farligt, eller måste man in och manipulera mer för det?
Din hobbymassage är knappast farlig.
Men massage av sjuka hundar kan vara det, om man inte vet vad man gör o man inte vet vad som felas hunden/hästen/människan.
Massage ökar blodgenomströmningen/cirkulationen o kan på så sätt bidra till att sprida ev infektioner o/e förvärra aseptiska inflammationer.
Massage ökar ofta välbefinnandet genom att endorfiner utlöses (kroppseget morfin), vilket kan maskera smärta o därigenom försena ev diagnos.
Får hålla med Migo lite, även om det är på frammarsch har kiropraktik inom humanvården gett fruktansvärda skador och även dödsfall (nacken)