jag är en nybliven islandsföl ägare. är det bara positivt att den bara töltar.

S

Sabine

jag har inte sett ngn trav på den sen den föddes, bara tölt o galopp. snygg o jätte trevlig och töltsäker kan jag tro men kan det bli problem att få den att trava?. tänkte höra med er här ni som kan mycket om isisar.
den är efter garri fra reykavik.

Sv: jag är en nybliven islandsföl ägare. är det bara positivt att den bara töltar.

när den sätts igång i träning så är ju bommar ett bra tips att få den in i travtakten. Dock så stärker den ju tölt-musklerna bak om den töltar redan nu ;)

dock kan jag inte yttra mig så mycket om detta, då båda mina hästar hade ren trav från början...

Sv: jag är en nybliven islandsföl ägare. är det bara positivt att den bara töltar.

Jag har haft ett par föl som bara visat tölt eller pass under första året, när de blivit större, 1-2-3 så brukar de ha hittat traven också. Men det är inget jag skulle oroa mig för förrän du börjar rida hästen om 3-4 år eller så.

grannens islandshingst är uppåt 6-7 år+ och har enbart tölt i hagen, han är dock orörd (skammligt), så han har inte "vuxit" ifrån det :(

Don't worry - be happy! De flesta skulle väl vara överlyckliga i din situation! Det ger sig nog med tiden som sagt.:)

grannens islandshingst är uppåt 6-7 år+ och har enbart tölt i hagen, han är dock orörd (skammligt), så han har inte "vuxit" ifrån det :(

Sno den vet ja:banana:

jag har haft planer :angel: men han är till salu nu och det var en som intresserad av honom, men det var längesen nu... (Guldsnuddur utsalas han; guldklimpen)

jag har inte sett ngn trav på den sen den föddes, bara tölt o galopp. snygg o jätte trevlig och töltsäker kan jag tro men kan det bli problem att få den att trava?. tänkte höra med er här ni som kan mycket om isisar.
den är efter garri fra reykavik.

Min kille som är två år i år töltar också bara omkring i hagen. Han töltar och töltar i olika tempon och med höga lyft. :love: Sedan skrittar han och galopperar också men jag har inte sett ett enda travsteg ;). Men när vi var på unghästmönstringen i höstas så visade han plötsligt alla gångarter. Dom kan om dom vill dom små liven :)

Tack för alla svar och tips. ja oroar mig inte, var bara lite nyfiken om det var vanligt att det kan vara så. har ju hellre en säker tölt än trav... det blir nog bra när det beger sig sen. hon ska spännas för bredvid körponnyn efter sommaren då lär vi se om det kanske kommer någon trav också.

jag har haft planer :angel: men han är till salu nu och det var en som intresserad av honom, men det var längesen nu... (Guldsnuddur utsalas han; guldklimpen)

Kan du inte Pm:a lite mer info?

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Islandshäst Har nyss börjat hjälpa en vän med hennes islandshäst valack som har det uddaste rörelsemönstret i bakbenen jag någonsing sett hos en...
2
Svar
26
· Visningar
6 536
Islandshäst Hej! Ny på islandsforumet här ;) Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden. Jag har sett ut en...
Svar
18
· Visningar
4 728
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025