Jag är en djurplågare!

Sv: Jag är en djurplågare!

Ang fraktur så säger jag varken bu eller bä sen en bekants häst lallat runt rätt länge med en knäskål som var sparkad i två bitar utan att ha sagt speciellt mycket om det (dvs inte visat någon speciell hälta eller krånglat speciellt eller så). Och vissa frakturer är knepiga. Men rent generellt så är det ju ett bra tecken att de blir bättre rätt snabbt.

Nu vill jag också vara med och gissa... :)

Jag tror på en spricka/liten fraktur med lös benbit som följd.

Fortsätter rapportera, då... :p

Hade henne ute i en större sjukhage igår, eftersom hon gick betydligt bättre.
Uppe igen på kvällen och svullnaden var nästan borta! Benet såg i princip ut som vanligt. :banana:
Ingen hälta alls i skritten, såg inte att hon markerade i traven heller, men jag var ensam så det var svårt att se.
Fortfarande helt sjukt pigg.

Så det blev inget besök idag, vad det än var kan jag inte tänka mig annat än att det blir bra, eftersom hon varken är halt, svullen (pytte), har feber eller verkar dålig på nåt annat sätt.

Det enda jag gjort är att kyla benet morgon och kväll, linda henne runtom, haft henne inne på nätterna (tills inatt) och ensam i sjukhage under dagarna. Har givetvis konsulterat vet. varje dag, men de har tyckt att jag gjort rätt.

Tack för era tips och svar!

/Jossan

Alexandra_W skrev:
Ang fraktur så säger jag varken bu eller bä sen en bekants häst lallat runt rätt länge med en knäskål som var sparkad i två bitar utan att ha sagt speciellt mycket om det (dvs inte visat någon speciell hälta eller krånglat speciellt eller så). Och vissa frakturer är knepiga. Men rent generellt så är det ju ett bra tecken att de blir bättre rätt snabbt.
Jag vet, avlivade min förra häst i november då han hade en fraktur i ena fram. Var kanonsvullen och 4 gradigt halt i trav, men enbart 1 grad halt i skritt. Både jag och vet trodde lymfangit och behandlade med olika sorters penicillin, så häststackarn gick runt här i 3 veckor med en fraktur. Dock verkade han vara glad och försökte med jämna mellanrum få igång Amorina till att leka. Svårt som attans!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar