Jag är en djurplågare!

J

Jossan

:devil:
Det händer inte ofta att jag litar på mitt eget omdöme vid skada. Ofta inte bara ringer jag vet. utan tar ut någon som kan bekräfta mina misstankar och/eller ge eventuell behandling.

Men nu har jag istället lite is i magen och litar jag på mina egna kunskaper och erfarenheter. Få se om ni håller med? (Vilket alltså innebär att jag INTE litar på mig själv till fullo, utan söker bekräftelse hos er, men what the f**k :angel: )

Hästen kom in från hagen igår kväll med mkt svullet h.b och ovilja att stödja på benet.
En ytlig sårskada strax under hasen, ett litet skrapsår. Svullnad från strax ovanför hasen till kotan. Liten temp.höjning, men ingen direkt feber.
Inte direkt allmänpåverkad, gick på alla 4 ur boxen men fick rejält ont efter att ha gått 25 meter och hoppade i princip på 3 ben tillbaka.

Ringde vet. och bestämde att vi skulle avvakta tills imorse.

Ute tidigt imorse, hästen mycket pigg och framåt och sprang nästan ur boxen. I princip lika svullen, men svullnaden hade "runnit ner" något mot kotan.
Gick något bättre, men fortfarande rejält halt efter 25 meters promenad.
Ringde kliniken, som inte trodde på fraktur (hade inte varit så svullet, dessutom hade hon sannolikt inte stöttat på benet alls) utan rekommenderade mig att avvakta och låta någon titta på henne.

Ringde min vet. men förvånade mig själv med att säga att jag ville avvakta, skulle ringa om det inte blev bättre.
Gör givetvis allt jag kan själv, men kände inte att en vet. skulle kunna göra mer att ge smärtstillande och skicka dyr räkning. Det går inte att se mer förrän svullnaden gått ner i alla fall, hon skulle inte se mer än det jag redan berättat.
Dessutom känns smärtstillande sådär, smärtan är ett tecken på att något är fel och hästen är inte dummare än att hon tar det lugnt så länge det gör ont (kategorin smart häst :p ). Hon kändes absolut inte "plågad" utan glad, vilket hade stor betydelse för mig.

Så jag kylde benet och fick ner svullnaden något, lindade alla 4 på inrådan av vet. och släppte sedan ut hästen i minimal hage med hö och kompisar i närheten.
Ska dit igen nu och kyla igen, ge fortsatt stöd (linda) och se om det blivit något bättre.

/Josefine, kan själv (som 2-åringen hemma säger :banana: )

Sv: Jag är en djurplågare!

Hej hej!!

Tycker att det du gjort låter mycket bra! :D
Kan inte komma på nåt annat som man kan
göra för att hjälpa till med läkningen..

Hoppas att det snart blir bättre!
/ Lisa :cool:

Såvida såret inte är lednära, så sure.

Om det var unghästen skulle jag gjort lika, hon svullnar kopiöst vid sår. Men valacken som 'tål det mesta' han hade befunnit sig på klinik. Däremot 'hemmavet' på något dylikt hade jag nog inte ens reflekterat över eftersom det jag skulle vilja ha svar på var om leden är i fara, och då stannar de ju på klinik, eller om det finns skelett/mjukdelsskada, och det avgörs ju bäst med rtg/ultraljud. Dvs jag hade valt 'ingenting' eller klinik.

Jag kände också ingenting eller kliniken.
Stod med transporten redo utanför stallet imorse, men när kliniken sa åt mig att vänta kändes det som att jag hellre avvaktade och åkte in senare än att ta ut någon distriktare som förmodligen ändå inte skulle se/göra nåt (har för mig att hon på kliniken sa att det inte gick att se nåt än? Känns iofs konstigt, även om röntgen för koll av ev. fraktur inte var aktuellt borde väl ett ultraljud se igenom svullnad? Eller?)

Vet självklart att det inte finns några som helst garantier för att jag gjort rätt, men jag går på sannolikhet och erfarenhet efter många års hästpyssel och skador.

/Jossan

Är rätt säker på att det inte var såret som gjort svullnaden, det var inte tillräckligt allvarligt, mer ett tecken på trauma av nåt slag.
Inte heller tror jag på lymfangit, eller infektion i såret, det kan inte varit mer än 12 timmar och det är väl för kort tid?

Jossan skrev:
Är rätt säker på att det inte var såret som gjort svullnaden, det var inte tillräckligt allvarligt, mer ett tecken på trauma av nåt slag.
Inte heller tror jag på lymfangit, eller infektion i såret, det kan inte varit mer än 12 timmar och det är väl för kort tid?

Såret sitter inte nära leden va???

Efter 8 timmar har du såpass mycket bakterier i ett sår att man ogärna syr det, en infektion startar i princip omedelbart iom att såren undantagslöst är kontaminerade. Så visst kan du ha en sårinfektion på 12 h iofs, men i ett ytligt sår så märks det inte speciellt mer än lokalt efter den tiden..

BRUKAR hästen svullna vid sår? Min unghäst är som sagt hemsk på det, minsta sår och hon svullnar rätt rejält.

Sen, små sår med stora symptom - se till så du inte har etts ticksår, en främmande kropp i såret eller att såret involverar en led/närheten av en led. Det som syns på ytan kan vara toppen av ett isberg liksom. (Tipsar rent allmänt nu, inte specifikt för just det här såret)

Jag vill absolut inte skrämmas eller vara elak, men min valack var rätt svullen (vi trodde lymfangit, bäde jag och vet.) och var bara 1 grad halt, med en fraktur ena fram.
Men jag skulle gjort som du, det är säkert ingen fara. Att svullnaden går ner när du kyler är ju bra! :)
Lycka till, håller alla tummar o hovar! :D

jag tycker detta luktar akut lymfangit. Och det blir bara sämre för var gång som det inträffar om du inte behandlar detta direkt!
Den enda som tjänar på att avvakta är du, inte hästen...

Det är svårt att se vart hon är mest svullen, hon är ganska jämnsvullen från ca 5 cm ovanför hasen runtom ner till kotan.
"Såret" (håret borta) sitter ca 5 cm nedanför hasen på insidan/baksidan. Led där...? :angel:
Därutöver har jag inte hittat några sår.
Som sagt, när benet är så jämntjockt (ja, inte lika tjockt hela vägen, men lika svullet överallt) är det ju jättesvårt att se vart exakt skadan sitter, men jag antar att den sitter högt upp och blodet, dvs svullnaden, rinner neråt?

Nu på kvällen gick hon ännu lite bättre, promenaden från lilla lilla rasthagen in till stallet på ca 50 meter gjorde inte att hon blev blockhalt, utan hon stöttade på benet hela vägen, om än lite mindre efter ett tag.
Svullnaden också något lite bättre.

Hoppas att en fraktur inte skulle visa sig bättre så snabbt?

Kylde, lindade om, och lät henne stå inne inatt. Imorgon får hon gå i samma lilla hage, bara för att få röra lite på sig och se nåt annat än boxväggarna.
Ringer vet. om det inte går åt rätt håll.

Tack för era svar!

/Jossan

Ett tips, zink, antingen zinkpasta från apoteket smeta på över hela det svullna området och linda sedan ovanpå eller så köp den dyrare varianten färdiga zinkbandage. Finns inget som så snabbt tar ner svullnader så att man kan lokalisera var det egentligen kommer från som zink. Det är dessutom ingen fara att få zinken i såret utan tvärtom påskyndar det läkning.

Skulle JAG tjäna på att avvakta???

Om du sett min hög av arkiverade veterinärräkningar skulle du kanske inte vara så snabb att döma. Jag är aldrig snål med hästarna, ser hellre att de har det bra än jag själv, men den här gången kändes det inte som att en hemmavet. kunde göra så mycket. Och kliniken sa åt mig att vänta, var ju som sagt redo att åka när jag ringde.

Det har INTE blivit sämre, utan lite bättre.

/Jossan

Tack för tipset!
Blir ganska mycket pasta, ska kolla på apoteket imorgon.

En tanke... antar att du har lyft på hoven..? Skulle kunna vara en böld. Värt att kolla. Lycka till.

Ja, har undersökt hoven men inte hittat nåt. Inte klämt med visitertång dock, trodde inte de blev så svullna av en hovböld. Känns inte på sättet hon går som att smärtan sitter i hoven.

Tror mest på en rejäl spark, inte säkert det hade blivit ett större sår eftersom de flesta hästar i hagen är oskodda och vi släppte ihop nya hästar för bara några dagar sedan, dvs risk för bråk.
Alt. vrickning/stukning.

Hoppas INTE på lymfangit.

2 av deras tuber (små tyvärr) räcker nog till en rejäl inkletning, använde själv en tub till min enas bakben för ett tag sedan från underkant på hasen tom kotan, så du får nog räkna med en extra till hasen. Sedan ser du förhoppningsvis var det kommer ifrån (min hade fått en benhinnereaktion strax under hasen på utsidan av skenan och var från början också jämntjock) sedan räcker det ju att smeta på över det drabbade området.

Tanken slog mig, då en bekant till mig hade ett sto som svullnade upp över benet, vi tänkte "lymfangit?" o tog ut vet. Hon höll med o satte in behandlig. Vilket inte hjälpte. Hovslagarn kom; kollade hoven - en böld... Där var roten till det onda. Bara ett tips.

För de som är intresserade:

Rapport från imorse: Ingen feber alls, helt otroligt pigg - sprang ur boxen, svullnaden bättre. Tycker det ser ut som att det är värst runt hasen, eller egentligen runt hela benet där hasen sitter... (?)
Alltså inte just haskulan, men i den höjden, på insidan och runtom.
Stor galla på utsidan där.
Det stör mig lite att hon verkar så pass bra, men fortfarande är så svullen.
Vad tyder det på?
Såg knappt någon hälta i skritten, lite stel bara. Ville inte springa (men det ville hon), dels för att jag var själv, dels för att jag inte ville förvärra nåt.

Ringde kliniken, fick en tid för röntgen imorgon, men jag tror inte på fraktur eftersom hon blivit så pass mkt bättre så snabbt. Möjligen en sena, som Alexandra sa.

Vad tror ni?

/Jossan

Bra att du åker in med henne - berätta hur det går sen. Lycka till!

Eftersom hon blir bättre i hältan tror inte jag heller på en fraktur. Sena kan det ju vara, eller att hon har lyckats få in ngt under huden som kanske inte hör hemma där. Knepigt!
Hoppas klinikbesöket visar ngt som är lätt att råda bot på! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar