E
Egonson
Sv: Jag är en daltare - hjälp mig!
Det här med att avvisa och flytta hästen, hur gör du/ni rent praktiskt då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kom att tänka på en sak till. Hur ser det ut när du och din häst går in genom stalldörren/boxdörren. Vem går först, du eller hästen eller trängs ni i dörrhålet?
När jag leder mina hästar till hagen tex, så brukar jag oftast ta honom tillsammans med kompisen och är noga med att de ska gå bakom mig, vilket de oftast gör fast det är klart, de två sinsemellan brukar försöka greja med varandra, bitas och så. Stalldörren är väldigt bred, jag antar att vi går i samlad tropp...Det har aldrig riktigt slagit mig att man måste vara så "Med" hela tiden. Men det låter logiskt det du skriver. När jag är ute rider och möter en annan häst tex så glömmer han lätt bort mig, stannar och gnäggar osv, även om han aldrig blir okontrollerbar så är han ju inte särskilt koncentrerad på mig i de lägena. Hur gör man när man rider, för att få tillbaka uppmärksamheten?
En annan sak, när vi är ute och rider vill han oftast stanna och titta väldigt länge på saker och ting, inte för att han är rädd, snarare nyfiken eller intresserad, ska man låte hästen få titta klart eller ska man mana på den? Ibörjan manade jag på men upptäckte att den då skulle stanna varje gång vid samma sten eller vad det nu var, så jag provade att låta honom stå och titta, det blev ju en stund, men sen har han aldrig mer stannat där...Det där fick mig att framstå som en riktig daltare...
Om du tycker att hästen är snäll och ni inte har några "dramer" som du uttryckte det så är väl allt toppen?
Alla hästar är inte radiostyrda och bara inväntar nästa kommando från sin ryttare/ledare/kusk,om det fungerar bra i er relation tycker jag du ska värna om den istället för att börja göra förändringar(som brukar vara jobbiga)när inget initialt problem föreligger.
Grattis till ett bra hästliv!
Avvisar hästen finns inte i min värld, hästen är min kompis och en sån avvisar man inte. Jag behöver inte flytta henne heller, hon har 4 ben så det klarar hon så bra själv så. Drar man åt samma håll så behöver det inte bli nåt kiv och varför ska jag alltid bestämma allt? Ledarskap, bah, j*vla skitsnack, en häst som du behandlar som du vill bli behandlad själv får du aldrig nåt problem med.Det här med att avvisa och flytta hästen, hur gör du/ni rent praktiskt då?
Och hästar vill inte vara ledare
Jag är i samma sits... jag har en fyraårig shire som jag med tiden har insett (har bara haft honom sedan i april) att han faktiskt inte respekterar mig. Inte fullt ut i alla fall. Han gör precis som din, flyttar mig med bogen när han känner för det och det är svårt att inte flytta sig då det kommer 800 kg emot en. Men jag jobbar för fullt på det. Har dock valt en lite annorlunda väg än den jag tycker mig förstå att din tränare föreslagit.
För vår räkning har jag börjat att försiktigt men tydligt ta mer plats. Att tänka på ledarskapet i ALLA situationer men utan att vara brutal på något sätt. Han får till exempel inte stanna och äta när han vill om vi är ute och går, däremot LÅTER jag honom stanna när jag säger "varsågod" och gör en gest med handen. Det har han lärt sig snabbt. Jag ger honom inte fodret i boxen utan att han först gått undan. När vi går tillsammans ska han ha sin uppmärksamhet på mig - hela tiden. Det är klart att han får titta på tex. andra hästar vi möter på våra promenader men han ska fortfarande ha mig i bilden, han får alltså inte vända på huvudet och glo efter andra.
Jag kände det som att endera får jag ta en regelrätt utmaning och bli kaxig som tusan - något som jag faktiskt inte vill för det känns som om det skulle förstöra det förtroende som finns mellan oss. Eller så får jag succesivt lära honom att lyssna på mig. Än så länge verkar min metod fungera faktiskt så jag hoppas att den ska funka fullt ut.
Vill ju inget hellre än att min söta stora kille ska lyssna på mig och ha förtroendet orubbat.
Slutsats: Du som människa måste ha pondus och psyke för att klara av hästen- det är aldrig med fysisk styrka som man finner vägen till att bli flockledare utan man måste vara förtroendegivande och rättvis. Dock ska en flockledare alltid säga till när något inte accepteras men då bruka sin utstrålning istället för våld.
Avvisar hästen finns inte i min värld, hästen är min kompis och en sån avvisar man inte. Jag behöver inte flytta henne heller, hon har 4 ben så det klarar hon så bra själv så. Drar man åt samma håll så behöver det inte bli nåt kiv och varför ska jag alltid bestämma allt? Ledarskap, bah, j*vla skitsnack, en häst som du behandlar som du vill bli behandlad själv får du aldrig nåt problem med.
Det ska vara kul att ha häst och umgås med dom. Alltid!
Min spontana känsla är att det du gör är rätt. Du visar inte underläga genom att gå in på din hästs revir, tvärt om. Däremot är jag en person som vid mycket starka tecken från hästen att den inte vill ha mig nära, hellre jobbar på avstånd tills jag blir inbjuden. Men det handlar alltså om hästen verkar ha stora problem med att jag kommer för nära.va ju undrar är om d e rätt av mig att gå fram till henne som ja gör och klappa henne i panna som ja gör?