Jätteglad!

I

Instant

Hej!

Kanske lite onödig tråd men jag måste bara få skriva av mig lite hur glad jag är att äntligen ha lärt mig att rida min sköthäst iform! :banana: Men nu sitter jag här med världens skavsår på fingrarna.. :crazy: Någon som har något bra tips på vantar som man kan använda i sommar-värmen? :)

Sv: Jätteglad!

Grattis :bump:
Jag tycker att det räcker med vanliga tunna med gumminoppor, de slits fort, men nya är billiga. Annars kan man ju köra med skinn, men de är dyra och det blir vaaarmt med såna...bomull är bra. Se bara till att de sitter bra o inte skaver, jag tycker att det är lättare att få blåsor när det är varmt, man svettas o så.

Vad härligt! Vet hur det känns, alltid lika roligt :)
Jag använder tunna bomullsvantar med små noppror på i greppytorna. De slits som panzerkat sa, fort, men de kostar inte mer än ca 25kr.

Hur hårt håller du i tyglarna/ hästens mun om du får skav i händerna?
Annars är lädertyglar ett bra alternativ men det tar ett tag innan de är mjuka och sköna...

Polly_Mulle skrev:
Hur hårt håller du i tyglarna/ hästens mun om du får skav i händerna?
Annars är lädertyglar ett bra alternativ men det tar ett tag innan de är mjuka och sköna...
Det tänkte jag med, rider du verkligen häste bakifrån o fram när du får skavsår i händerna :confused:

Jag är mjuk (för mjuk säger vissa) på handen men fåt lätt skav på sommaren pga. att man blir svettig/skitig om h'nderna, och vävribbtyglarna är inte så bekväma då. Har tyvärr inga andra tyglar, är kräsen när det gäller att köpa nytt. Så man måste inte slita bettet ur munnen på hästen för att få skavsår. Men jag vet ju inte hur trådskaparen gör för att få sin häst i form.

KL
jag håller med Runaway - jag rider alltid med handskar och mina händer är vana vid det, så har jag en gång glömt handskarna får jag skav direkt... Har inget att göra med vare sig tygel typ eller att rida med handen. (känslig snobb haha)

jag rider i ett par mjuka läder/konst blandade Jacsons handskar som kostar typ 150:- paret. håller länge och är lätta och följsamma och svala. rekommenderar dem - finns på G-gården.

Håller med, bomullsvantar är underbara! :D

Självklart är det nån kul människa som ska komma på att man får blåsor för att man sliter hästen i munnen. suck...
Jag vet inte, och vill inte veta, vad ni rider för typ av hästar. Men som ni säkert kan förstå ÄR vissa hästar tyngre i munnen, och varma dagar, precis som _Runaway_ säger, är det himla jobbigt att rida utan vantar då det blir svettigt :D! Min kallblodstravare jag ridit till ryckte nått så otroligt i tyglarna när jag fick honom! Men tro inte att man kan ta den hästen hårt i mun, då blir du avstegrad kan jag lova.

Men det är inte kul att sitta på en häst som fortfarande ibland rycker åt sej tyglarna, eller sticker iväg i galoppen (har numera inte hänt på ett bra tag) UTAN HANDSKAR.

Jag rider själv nästan aldrig utan handskar, dels för argumentet ovan och dels för att det är obekvämt utan.

Lihna

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 369
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras