Jämför ni er mycket med andra? (semestertråd)

Jag jämför mig inte alls... jag har valt min livsstil och är nöjd med den (det gäller generellt, inte bara när det gäller resor). Det hade absolut varit roligt att resa lite mer men det betyder ju inte att jag är avundsjuk på de som faktiskt gör det utan tycker det är kul för dem (och att en får tips om det blir någon resa). Men det är ju ett medvetet val att jag prioriterar att lägga mina pengar på huset och gården.

Sedan flaxar jag runt så mycket i jobbet (visserligen inom landet men ändå). Jag tycker faktiskt att det är väldigt härligt att kunna vara hemma och sova i min egen säng.
 
Jag har numera så många intressen and sysselsättningar, som jag älskar att få syssla med när jag är ledig, så jag bryr mig verkligen inte om att mina kollegor t.ex. har varit på en fantastisk semester. Sedan vet jag också att många stressar sig igenom sin lediga tid, aldrig riktigt nöjda med vad de har gjort. Det viktigaste är ju att man får den avkoppling/det avbräck från sin vanliga vardag som man behöver! Inte att man har lagt upp 75 foton på fb/instagram ifrån sin senaste utflykt (ja, jag vet faktiskt personer som gör det).
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Nä. Jag ser inte vad det skulle ge för meningsfullt resultat?

Jag har inte heller semester som de flesta andra, så det blir inget speciellt för att det är sommar - mitt liv ser ganska annorlunda ut än omgivningens på många sätt.

Så jag tycker grubblandet ska bort och tycker det låter som en helskön ledighet för dig på det du beskriver!
 
Mina enda krav på semester är egentligen att få gå och lägga mig när jag vill och sova hur länge jag vill, spendera mer tid ute i skogen och vid havet hemomkring. I jämförelse med det som syns i sociala flöden så gör jag verkligen ingenting och det är bara skönt 😅

Jag kan känna däremot ett styng av längtan när jag ser bilder på kaffekoppar i en egen trädgård, glada hundar och uteritter. Sånt jag saknar och som inte finns i mitt liv just nu, oavsett årstid. Det tror jag är fullt normalt och försöker att tänka på att det handlar om just nu, inte nödvändigtvis för alltid.
 
Jag har genom livet upptäckt att jag kanske jämför mig alldeles för lite med andra. Även på den tiden jag använde sociala medier (det gör jag inte längre) så visst var det kul att dela andras upplevelser, men aldrig att jag tänkte i de banorna. Jag lyssnar till mig själv och gör som jag själv vill. Varför skulle jag vilja ha nån annans liv när jag har mitt eget? Det är bara jag som vet hur jag verkligen vill ha det, alltså kan jag inte vilja ha det som någon annan för då får jag det ju inte som JAG vill.... ;) Däremot kan jag bli inspirerad av andra till att göra saker, och få tips av andra som jag tar till mig. Typ "Åh, det där skulle jag också tycka vore roligt att göra" och så gör jag det. Om jag kan. Om jag inte kan, så spar jag kanske tipset till senare, eller prioriterar annat.

Vad jag menar med att jag jämför mig för lite med andra är att jag tex har missat olika ohälsotillstånd och andra obekvämheter i livet för att jag tänker "äsch det är säkert normalt att ha det såhär", och så kämpar jag vidare med något som skulle kunna förbättras, för att jag inte har nån aning om att andra inte alls har det lika jobbigt... :D
 
Nej, jag har aldrig jämfört mig med andra. Det har aldrig riktigt funnits i mina tankebanor.

Jag kan iofs sitta och scrolla på typ instagram och tänka "åh kolla tänk om jag var där och hade de förutsättningarna?", men då är det för att gå in i ett drömscenario i huvudet och tänka vad jag skulle hitta på i samma situation. Det blir liksom en kul och positiv dagdröm för en stund, och dagdrömmen slutar aldrig i att jag önskar jag hade det så eller avundsjuka utan mer att jag tycker det är kul att utforska lite fantasier.
Men jag tänker att det inte är samma som "den personen har det där superfina huset... och här sitter jag i min förortslägenhet", som ju blir en mer negativ tanke.
 
Jag är inte så brydd om vad andra lägger upp, då jag vet sedan tidigare att jag inte nödvändigtvis tycker om samma saker som andra.

När det gäller t.ex. resor, så är det för mig mer något man "ska" vilja göra - men jag är egentligen inte superintresserad av att ut och resa. Jag har kommit på att jag inte gillar att flyga (konstant ont i öronen och dålig hörsel under flygresans gång), jag är definitivt inte någon som gillar att ligga och slappa på en strand, jag är inte något fan av att tälta eller gå på toa i naturen etc utan gillar bekvämligheter, etc. Jag åker på jobbresa ibland (kanske en gång per år, till exempelvis Danmark, Norge, Polen etc.) - det räcker för mig. Jag kan drömma lite om ridsemestrar på olika platser, men det är inte hela världen om det inte händer (och jag lägger nog hellre pengarna på vardagen än en resa en vecka om året).

Jag trivs bra utan partner, och jag är tillräckligt introvert att jag inte träffat några vänner särskilt mycket den här sommaren och ändå varit nöjd med det. Mina vänner är alla kopplade till något intresse (t.ex. jobb, hästar eller hundar), och det räcker för mig socialt att träffa dem i det sammanhanget.

Innan sommaren funderade jag lite över vad jag faktiskt kände för att göra under sommaren, och skrev då ner några saker - gå på Östergötlands museum i Linköping som jag aldrig varit på, en runda ner till familjen i Skåne, ut i skogen och ta en del kontroller på Naturpasset, kanske åka till Omberg en runda, grilla en gång, simma i sjön några gånger etc. Vilket också är det jag gjort - dvs jag har varit hemma mycket och pysslat (t.ex. målat lite rödfärg på någon byggnad, hållit på i trädgården etc.), varit ute i naturen, tagit det lugnt etc., och sedan blandat det då och då med att göra de sakerna jag kände innan att jag ville göra (Omberg funderar jag på imorgon). Dvs jag är egentligen väldigt nöjd med min sommar.

Jag är dock avundsjuk på min ena syster, som just hämtat en liten supersöt bichon havanais valp ;) (i Skåne... jag kan inte bara åka och hälsa på när som helst :(). Och visst händer det att jag dagdrömmer om hur livet skulle vara om jag gjort andra val (t.ex. bott i lägenhet, bara haft typ en hund och inga andra djur, haft en annan häst, om jag skulle bott närmare släkten etc.) - men jag är allmänt väldigt nöjd i hur livet har blivit. Medan det finns andra som inte alls skulle trivas med mitt liv.
 
Jag gör det i många sammanhang men inte just semestern. Vet inte riktigt varför men det beror nog på att jag tycker så mycket om att vara hemma. Blir inte påverkad av vad andra gör eller inte gör just i det här fallet.
 
Jag jämför mig inte alls när det gäller semester, tvärtom tycker jag att det är roligt när folk åker iväg och visar bilder på vad dom gör, det är kul att hänga med i. Jag själv känner inget behov av semesterresa under semestertider då det är så galet mycket folk överallt. Så det är jag inte avundsjuk på alls.

Jag jämför mig mer med folk i det normala livet faktiskt, på hur folk får ihop sin vardag med allting.
 
Jag har nästan inga sociala medier bortsett från hundens FB och buke samt ett annat forum (om det räknas). Så jag kommer inte i kontakt med andras semesterupplevelser i så stor utsträckning. Ibland berättar ju kollegor och vänner lite om sina semestrar men då brukar jag konstatera att vi verkligen inte har samma preferenser när det gäller härlig semester.
 
Både ja och nej. Vi fick ställa in vår resa till Västervik då hunden är i sluttampen och när jag då ser den typen av semester i sociala medier då hugger det till lite. Men Västervik blir nästa år och vi kör på med lite korta dagsutflykter för barnens skull.

Samtidigt har ingen av mina vänner åkt utomlands i år, eller en var en vecka i Danmark men det är knappast utomlands 😁 eller för den delen iväg övht även om ekonomin definitivt finns där. Det är mest livet, precis som för oss, som är som det är just nu.
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Jag har en tendens att jämföra mig med andra, men sedan jag separerade för ett år sedan har jag behövt öva mig i att hitta det jag vill göra när jag är själv och det har nog gjort att jag blivit bättre på att lyssna på mina egna behov. Jag har sällan gjort det "alla andra" gör och börjar bli mer tillfreds i att jag vet hur jag funkar och vad jag behöver för att må bra. En stor del av semestern har jag legat i hängmattan eller suttit på verandan och läst en bok, vilket skulle kunna göra mig stressad och få dåligt samvete när trädgården växer sig allt vildare, men det är ok i år.

Det enda som gnager lite i hjärtat är när jag ser barnfamiljer som gör roliga saker tillsammans. Jag och mina barn har visserligen varit iväg ganska mycket i sommar och jag tror de har haft det hur mysigt som helst. Men jag kan ibland sakna/längta efter att vara två som planerar och drömmer ihop, och att inte alltid ha hela ansvaret. Trots att jag vet att det inte var så det var innan separationen, utan även då längtade jag efter jämlikt ansvar och att ha roligt ihop som en familj. Det känns ibland som att vissa saker och upplevelser är svåra att göra på egen hand och då blir det tydligt att jag är ensam. Svamligt, men ungefär så.
 
Inte så mycket, längre. Kan ju absolut känna mig lite avundsjuk på folk som klarar av att ta tag i saker ibland, men jag har insett att jag inte måste hitta på massor med saker, även om något som bryter monotonin är bra.

Har idéer på vad jag vill göra, men det är sällan det blir något av det, så länge jag inte får hjälp att fullfölja, i de fall jag ens nämner mina planer för någon. Årets semesterresa var ju inte min plan överhuvudtaget, särbon ville åka hem och träffa släkt och vänner, då hon inte varit hemma på nio år.

Som respons på den resan, fick jag idén att åka runt i Sverige nästa sommar, men sannolikheten att det händer är nog inte så hög.

Som sammanfattning: bryr mig lite om att andra gör "roliga saker" på semestern, medan jag mest sitter hemma.
 
Den här semestern, inte alls. Tidigare har jag upplevt det stundtals jobbigt, och det har främst handlat om att de flesta i min omgivning (och på sociala medier såklart) har en självklar person att dela ledig tid med och planera semestern ihop med. Oftast då en partner, och i mina tidigare relationer har jag inte haft någon som vill eller kan dela semestern med mig. Det har inte handlat så mycket om vad andra gör eller inte gör, utan mer känslan av att vara en självklar person för någon. Jag har å andra sidan inte velat ha så uppstyrd och strukturerad semester så jag har inte heller tagit mig för att planera och göra så mycket ihop med andra. Vilket såklart ökat känslan av ensamhet. Älskar att vara hemma och har ganska stort behov av egentid, men just det här med att vara ledig många veckor utan att någon ”räknar med mig” har varit lite jobbigt tidigare.

Nu har jag en partner som vill göra saker/umgås/planera tid med mig, och även om han jobbar nästan hela sommaren så räcker det för känslan av att vara nöjd med min semester.

Som nån Robinson-deltagare sa:
”Hemma är fan toppen!”

Kunde inte hålla med mer :D För mig är det semester att slippa vara effektiv, göra färre saker i ett långsammare tempo och ffa ta dagen som den kommer. Andra njuter av resor eller värdesätter andra saker och det är inget jag jämför mig med andra kring.
 
Jag jämför mig inte, tvärtom så gillar jag att kolla på det mina vänner och bekanta lägger upp på från sina semestrar 😄

Jag älskar att vara hemma och trivs med mitt liv. Bara göra det jag känner för utan stress och jag tycker jag har gjort en hel del även om det inte innefattar några resor eller längre turer.

De senaste åren har jag delat min semester med min partner så det är annorlunda.
I år hade jag planerat in en del saker med en annan person som jag bröt med precis när jag gick på semester.
Det svärtade såklart ner semesterkänslan en aning med dåligt samvete och en sorg över det som inte blev av.
Men ja, livet blir ju sällan som man tänkt sig och det har varit bra ändå fast på ett annat vis.
 
Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Nej aldrig faktiskt.
Men jag älskar att surfa sönder sociala media och kolla in vad mina vänner har hittat på för kul.
Då kan jag njuta av de fina bilderna och glada minerna utan att själv behöva anstränga mig.
Mitt liv som semester-snyltare.

För egen del så älskar jag att sova, ligga på soffan, läsa (digitala) tidningar och titta på TV.
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.

Förut gjorde jag det! Men inte nu längre, jag är trygg med vad jag tycker om och vill göra under min semester ☺️

Trivs väldigt gott i mitt eget sällskap vilket jag tror hjälper mycket. Vill jag ut i skogen och ingen vill/kan följa, ja då far jag iväg själv.
 
Både och skulle jag säga. Eller kanske inte jämför men, känner.. press? av vissa? Vet inte hur jag ska förklara det men det känns ofta som att folk tycker saker kring hur en semestrar, att vi valde att bara vara typ 2 hela dagar på Gotland men folk tycker det var för lite, eller att vi inte stannar här och där när vi kör utan maken tar helst e4 och kör på med bara de stopp vi måste osv. Folk har så mkt åsikter kring att ni borde göra si och så varför kör ni den vägen varför stannar ni inte på sånt varför var ni inte längre där, ni kan ju inte spendera hela dagen i husvagnen osv. Jag har svårt att värja mig mot sånt och får något slags gnagande dåligt samvete, men jag vet inte varför för jag tycker ju att jag och maken gjorde precis det vi ville och hade tänkt på semestern. Vi återvänder gärna till Gotland för vi vill se mer, men vågade inte boka fler dagar där ifall vi inte hade uppskattat det och det fanns så mycket mer vi ville göra.
Så jag vet inte om det är att jämföra, det kanske är mer att jag tar illa vid/åt mig av vad andra tycker om min semester.
Men jag försöker, det är ju MIN/vår semester, VI som ska vara nöjda, ingen annan som semestrar med oss..
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 589
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 803
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Modest
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 362
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp