Jämför ni er mycket med andra? (semestertråd)

För mig är nog semester ett så flytande begrepp att det inte går att jämföra sig heller, när jag läser inlägg i den här tråden. Nog för att jag brukar ha några veckor ”ledigt” på sommaren (uppdelat på 3-4 perioder) men eftersom ledigt innebär mer jobb i egna företaget (sommarperiod = högsäsong) så är det ganska otydligt. Och sen har jag 3-4 liknande lediga perioder under resten av året, så ledigheten och svensk semester hänger inte riktigt ihop för min del.

Men om nån man känner har gjort nåt roligt så blir jag bara glad, och jag tänker nog inte riktigt på om det handlar om semester, annan ledighet eller bara nåt de gjort efter en jobbdag.

Nästa vecka har jag min fjärde semesterstart i sommar efter att ha jobbat tre dagar emellan.
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.

Förr ja, så pass mycket så att jag mådde dåligt av det. Nu förtiden mer sällan. Jag har dessutom blivit bättre på att scrolla förbi eller ignorera sånt jag ”mår dåligt av”. Har tagit bort fb och i perioder ignorerat eller avföljt bekanta/ gamla vänner.
 
Kort och gott nej. Jag använder knappt sociala medier Instagram har jag inte alls, Facebook har jag men har bara en kontakt där så några flöden med fantastiska kort ser jag inte. Använder mest FB för att ibland byta ridtid på ridskolan. Känner inte att jag missar något heller genom att inte använda sociala medier. Det är buke jag använder i någon större utsträckning och messanger för att hålla kontakt med några vänner.
 
Jag är lite avundsjuk på folk som har möjlighet att åka till släktens lantställe/semesterhus utomlands/föräldrarna har en båt. Det skulle vara så skönt att ha möjligheten att åka bort och byta miljö utan att behöva lägga mer pengar på det än själva resekostnaden. Men annars så vad folk gör på själva semestern i övrigt är inget jag jämför mig med. Vi har råd göra det vi prioriterar högst på vår önskelista.
Det händer att folk säger att jag har sån tur som har föräldrarna på Gotland. Jag tror inte de tänker på hur lång tid det tar och hur mycket det kostar för mig att hälsa på dem? Man svänger liksom inte över med en paj...
 
Nej.
Jag inte mycket för att resa utan hemestrar gärna men gärna nån utflykt för att känna att man varit hemmifrån.

Var iväg på en weekend resa för några år sen och det är väl vad jag står ut med att vara ifrån hem och hundar, kände att en vecka hade varit för mycket.

Jag tycker om att träna, träna mina hundar och pyssla med saker när jag är ledig. Vi var iväg med makens familj på semester för många år sen och de var otroligt provocerade av att vi valde att lägga typ två timmar av all semestertid på att gå att gymma, de kunde verkligen inte förstå att man gör sånt på semestern. Jag tycker att man njuter mer av att slappa om man gjort nåt..
Slappa? På en bra semester har man inte tid att slappa! (Enligt mig alltså, jag gillar att göra saker när jag är ledig och halva årets semester har tyvärr varit rätt tråkig för mig med ofrivilligt slappande, så i år har jag känt av Fomo på rätt hög grad...)
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Känner så igen det där. Jag är helt nöjd med det jag väljer att göra, egentligen! Nej men ändå så känns det som att jag borde ha gjort mer.Tack för att du skrev det här inlägget. Alltid skönt när man inte är ensam om en känsla.
 
Eftersom jag inte gillar att resa så blir jag inte ett dugg avundsjuk på de som gör det. Däremot kan jag glädjas över att det gör något som de gillar.

Jag gör ju något som jag gillar. Jag älskar att vara hemma på min lilla gård under semester. Semester för mig är att jag kan sova tills jag vaknar. Vi grejar hemma utifrån väder, göra dagsutflykter när det passar. Och sedan gå och lägga mig när jag är trött. Utan att någon annan styr min kalender.

Detta året hade vi inplanerat att hinna måla hela huset inkl laga ett par fönster, på vårt hus (1,5 plan och 110 kvm). Men även skura och måla stallet. När det gäller stallbyggnaden ska vi också byta vindskivor och lägga om lite tegelpannor. Tyvärr regnade första halvan av semestern bort och där sprack planerna ordentligt. Nu när det är dags att börja jobba igen så känner jag mig lite stressad över att, framför allt huset inte är färdigmålat. Vi har en vägg kvar och sedan alla de vita snickerierna plus lagning av fönster. Det kommer ta sjukt lång tid plus att stallet behöver lagas innan vintern. Dock styr man inte över vädret så det är bara att gilla läget. Och sedan hoppas att det blir en fin augusti och september.

Jag har dock hunnit med några dagar på västkusten med en väninna och stallet är nästan färdigmålat invändigt. Så dåf fick maken den semester han behövde (inte göra någonting mer än ta hand om hästarna) :D. Just stallet är en sommarsyssla då det måste fixas när hästarna är på sommarbete och nu när det äntligen kom lite sommarvärme var det bara att sätta igång med stallskurningen och stallmålning.

För mig är det "vila" när jag jobbar fysiskt med att snickra, måla och laga på hus och stall. Jag har ett tankeintensivt arbete (IT-tjänsteman) och behöver detta grovarbete när jag inte jobbar. Det är snarare så att jag stressar andra på sociala medier med mina inlägg om pågående projekt hemma och hur de framskrider :angel:.

Så även om vi inte hann med det som vi hade tänkt oss, så är vi en bit på väg. Tycker det har varit en bra semester och känner mig peppad att börja jobba igen på måndag :).

/Lizzie
 
Ja och nej. Just semester jämför jag inte egentligen. Jag har alla möjligheter att resa till populära turistmål med sol och bad, men jag ogillar också att trängas och köa med alla andra turister och betala överpris så undviker det. Bättre att resa lite senare eller tidigare på säsongen och få ut så mycket mer av resan om man nu vill resa. Visst reste vi till Köpenhamn och det var väl turistigt, men runt medelhavet är verkligen flera gånger värre så här års upplever jag. Jag är supernöjd med min semester, förutom att jag egentligen gärna hade haft en vecka till. Men det var bra blandning av en lite längre resa till Köpenhamn, dagsutflykter, en lite kortare till närliggande stad och sen mycket tid hemma för att göra om lite hemma, vila och bara vara och umgås med familj och vänner och faktiskt göra det jag känner för. Jag kan uppleva lite ”besvikelse” (i brist på bättre ord) från andra när de frågar vad man gjort på semestern och inte kan berätta om någon storslagen resa, men jag är som sagt väldigt nöjd.

Överlag upplever jag att jag jämför mig mindre med andra ju mer nöjd jag är med mitt liv och mina val. Ju mer jag går på vad jag faktiskt vill göra, ju mindre spelar det roll vad andra gör eller tycker.
 
Jag verkar lyckligtvis inte fötts med den genen. Har nog alltid alldeles för många idéer i huvudet om vad jag själv vill (och inte vill) göra. Är liksom för upptagen av det för att annat än bli glad och inspirerad av det jag väljer att följa i sociala medier. Men tror också att jag med åren blivit ganska bra på att se (och välja bort) vad som tar energi/bidrar med icke konstruktiva känslor. Är nog en kombo liksom. Just semester har jag aldrig ens reflekterat över att folk har åsikter om faktiskt. Eventuellt är det en av alla saker folk tycker är meningslöst att prata om med mig, är ganska tydlig med att mitt liv alltid 365 dagar om året är 100% hästfokuserade 😆
 
Slappa? På en bra semester har man inte tid att slappa! (Enligt mig alltså, jag gillar att göra saker när jag är ledig och halva årets semester har tyvärr varit rätt tråkig för mig med ofrivilligt slappande, så i år har jag känt av Fomo på rätt hög grad...)

Maken är rätt slut nu efter tre veckor semester med mig.. Vi har åkt på tävlingar, ut i fårhagen, tränat, tränat hundar, åkt på utflykter mm men jag har också hunnit läsa lite och ligga på altanen ibland 😁.
 
Känner så igen det där. Jag är helt nöjd med det jag väljer att göra, egentligen! Nej men ändå så känns det som att jag borde ha gjort mer.Tack för att du skrev det här inlägget. Alltid skönt när man inte är ensam om en känsla.

Precis så❤️ Då är vi inte ensamma🥰
 
Det händer att folk säger att jag har sån tur som har föräldrarna på Gotland. Jag tror inte de tänker på hur lång tid det tar och hur mycket det kostar för mig att hälsa på dem? Man svänger liksom inte över med en paj...
Den typen av möjlighet att hälsa på föräldrar och familj som bor på andra orter har vi givetvis, men det är skillnad på att hälsa på i sitt barndomshem, eller sova på soffan hemma hos någon jämfört något som är en plats de alla är ute ur sina rutiner. Jag romantiserar nog en del också runt det.
Maken är rätt slut nu efter tre veckor semester med mig.. Vi har åkt på tävlingar, ut i fårhagen, tränat, tränat hundar, åkt på utflykter mm men jag har också hunnit läsa lite och ligga på altanen ibland 😁.
Haha, min man delar dina upplevelse.
 
Mer än vad jag skulle önska.
Jag känner igen mig i det du skriver, jag har haft precis en så lugn och vilsam semester som jag skulle vilja och som jag verkligen behövde men känner mig ändå lite blek när jag jämför mig med andra. Dessutom har jag varit sjukskriven precis innan och en bit in på semestern pga min rygg, så jag har inte haft någon direkt möjlighet att vara särskilt aktiv heller.

Jag kan också känna lite stress/ångest av att bara gå hemma en hel dag, inte för att det gör mig rastlös - men för att jag känner mig blek och tråkig i jämförelse med alla som verkar ha fullt upp med aktiviteter hela tiden.

Försöker jobba aktivt med att hantera dessa tankar, jag vet ju att de är dumma och inte speglar verkligheten.
 
Tack för alla era tankar och beskrivningar. 😊 Känns "skönt" att jag dels inte är ensam om att trivas hemma, men att några verkar kunna känna som mig.

Idag känner jag mig rätt låg för jag vill väldigt gärna till pinchos imorgon. Såg nya saker på menyn. Men vill inte gå själv och alla är bortresta, och de som inte kan är upptagna med annat. Jag är introvert och har svårt att våga fråga folk, så när jag väl vågar fråga och ingen kan känns det så tråkigt.😑😬


Varför vill du inte gå själv? Jag brukar tänka så att antingen kan jag sitta hemma och deppa för att ingen ville göra det jag ville. Eller så gör jag det jag vill och får en trevlig upplevelse. Går själv på restaurang om ingen vill eller kan gå med om jag är sugen.Bara en reflektion ingen kritik utan är mest nyfiken på hur du tänker. Självklart väljer du själv om du vill svara..:)
 
Varför vill du inte gå själv? Jag brukar tänka så att antingen kan jag sitta hemma och deppa för att ingen ville göra det jag ville. Eller så gör jag det jag vill och får en trevlig upplevelse. Går själv på restaurang om ingen vill eller kan gå med om jag är sugen.Bara en reflektion ingen kritik utan är mest nyfiken på hur du tänker. Självklart väljer du själv om du vill svara..:)
Nu svarar svarar jag dig mest för att jag själv har tankar om samma ämne lr iaf lite liknu tankegångar

Jag går gärna på lunch själv men ogärna middag lr typ bio ensam samtidigt som jag minns en gång jag gick på middag själv i typ 20+ åren då ingen annan ville gå med mig på just den resturangen... Jag har aldrig fått så mkt uppmärksamhet lr service från resturang personal före/efter den gången, så trevliga, glada etc, osäker på om dom tyckte jag var ung & söt lr om dom trodde jag hade en date som hade droppat mig så dom tyckte synd om mig, fick iaf en del gratis glas vin och hyfsat avslag på maten, win win känner jag iaf, dom fick en glad kund och jag hade en trevlig kväll 😅

Funderar på att gå själv snart igen, på en middag till trots för egna reservationer, för att jag har span på ett ställe som ingen annan i min krets är intresserad av lr redan har varit på och kanske inte helt vill gå igen så då får jag kanske själv ändå. Nu är iof det stället lagt upp till att man kan komma själv vilket känns lättare än en vanlig middags set up, så klart ☺️
 
Varför vill du inte gå själv? Jag brukar tänka så att antingen kan jag sitta hemma och deppa för att ingen ville göra det jag ville. Eller så gör jag det jag vill och får en trevlig upplevelse. Går själv på restaurang om ingen vill eller kan gå med om jag är sugen.Bara en reflektion ingen kritik utan är mest nyfiken på hur du tänker. Självklart väljer du själv om du vill svara..:)

Det finns ett enkelt svar och det är att jag inte gillar att gå på restaurang ensam. Då kan jag lika gärna äta hemma. Ute är 15% mat och resten upplevelsen med nära och kära. Gemenskapen som blir kring maten.🥰
 
Nej, det känns väldigt främmande för mig. Jag kan tyvärr jämföra mig gällande annat, men vad folk sysslar med har aldrig påverkat mig. Men det beror nog mycket på att jag alltid haft möjligheten att, någorlunda, hitta på det som jag vill göra och inte riktigt känt att jag saknar något.
 
Jag jamfor aldrig semester med andra. Forst och framst gillar jag inte semester pa semester orter. Ska jag aka nagonstans vill jag inte vara pa en semesterort utan i sa fall traffa/bo hos nagon som bor dar sa jag far vara med i hur man lever pa den orten och sedan har Maken, vara barn, och Jag bott pa sa manga kul stallen runt varlden att jag nu ar helt nojd med ett lite lugnare och mer vardagligt liv. Det AR intressant att bo pa udda platser, men det AR ocksa en hel massa jobb att bo sa, bara att lara sig handla mat kan vara en utmaning.

Jag jamfor inte nagot med andra. Jag kan beundra nagon som uppnatt nagot jag skulle vilja gora, men om jag verkligen vill uppna det sa ar det ju bara att borja jobba pa det ordentligt. Jag har, och har haft, ett fantastiskt liv med sa mycket kul att det nu kanns precis lagom att bo kvar pa samma stalle mer an 5 ar och att inte ha nagra storre mal an att trana hundar, jobba sa mycket jag kanner for och att ta dagen som den kommer.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 589
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 803
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Modest
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 362
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp