Jämför ni er mycket med andra? (semestertråd)

Både och skulle jag säga. Eller kanske inte jämför men, känner.. press? av vissa? Vet inte hur jag ska förklara det men det känns ofta som att folk tycker saker kring hur en semestrar, att vi valde att bara vara typ 2 hela dagar på Gotland men folk tycker det var för lite, eller att vi inte stannar här och där när vi kör utan maken tar helst e4 och kör på med bara de stopp vi måste osv. Folk har så mkt åsikter kring att ni borde göra si och så varför kör ni den vägen varför stannar ni inte på sånt varför var ni inte längre där, ni kan ju inte spendera hela dagen i husvagnen osv. Jag har svårt att värja mig mot sånt och får något slags gnagande dåligt samvete, men jag vet inte varför för jag tycker ju att jag och maken gjorde precis det vi ville och hade tänkt på semestern. Vi återvänder gärna till Gotland för vi vill se mer, men vågade inte boka fler dagar där ifall vi inte hade uppskattat det och det fanns så mycket mer vi ville göra.
Så jag vet inte om det är att jämföra, det kanske är mer att jag tar illa vid/åt mig av vad andra tycker om min semester.
Men jag försöker, det är ju MIN/vår semester, VI som ska vara nöjda, ingen annan som semestrar med oss..

Oj. Vad är det för "folk"? Jag skulle bli tokig och låta deras åsikter om mitt semestrande stanna utanför min sfär framöver. Man kan ju bli nyfiken på andras sätt att semestra och ställa frågor, men att komma med åsikter som inte är frågade efter?
 
Oj. Vad är det för "folk"? Jag skulle bli tokig och låta deras åsikter om mitt semestrande stanna utanför min sfär framöver. Man kan ju bli nyfiken på andras sätt att semestra och ställa frågor, men att komma med åsikter som inte är frågade efter?
Både vänner och kollegor.. men jag håller med. Och jag tar åt mig mycket mer än vad maken gör, han rycker bara på axlarna om nån säger nått knäppt och bryr sig inte. Jag har lite svårare att låta sånt rinna av mig.. men jag har blivit bättre iallafall!
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Nej inte det minsta :)
Jag trivs bra hemma har rest mycket när jag var yngre och tycker numera mest det är besvärligt att åka iväg och dessutom ser man ju nuförtiden så mycket genom sociala medier.
 
Nej aldrig faktiskt.
Men jag älskar att surfa sönder sociala media och kolla in vad mina vänner har hittat på för kul.
Då kan jag njuta av de fina bilderna och glada minerna utan att själv behöva anstränga mig.
Mitt liv som semester-snyltare.

För egen del så älskar jag att sova, ligga på soffan, läsa (digitala) tidningar och titta på TV.
Samma här 🙏
 
Just "semester"/resor jämför jag inte alls. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill.

Däremot har jag enorma problem med att vara nöjd med det jag har rent generellt. Det spelar ingen roll hur många mkr som finns i tillgängligt kapital, man hade alltid kunnat maximera avkastningen bättre osv i en förbannad oändlighet om man jämför med andras portföljer. Det är en svår balans som för mig blivit en negativ spiral. När jag ser/hör folk säga att de önskar att de var miljonärer så vill jag bara spy rakt ut typ.
 
Nej.
Jag inte mycket för att resa utan hemestrar gärna men gärna nån utflykt för att känna att man varit hemmifrån.

Var iväg på en weekend resa för några år sen och det är väl vad jag står ut med att vara ifrån hem och hundar, kände att en vecka hade varit för mycket.

Jag tycker om att träna, träna mina hundar och pyssla med saker när jag är ledig. Vi var iväg med makens familj på semester för många år sen och de var otroligt provocerade av att vi valde att lägga typ två timmar av all semestertid på att gå att gymma, de kunde verkligen inte förstå att man gör sånt på semestern. Jag tycker att man njuter mer av att slappa om man gjort nåt..
 
Jag fattar inte alla som måste göra så mycket som möjligt på semestern. Hur är det avkoppling? Sedan är det ingen som hinner träffas...

Därför att folk är olika?! Jag skulle aldrig ta semester och sedan bara vara hemma och slappa. (Undantag OS.)
Ska jag ta ut semestern vill jag resa och göra saker. Jag har dock full förståelse för att andra vill ta det lugnt. Du kanske ska prova det där med förståelse ;)
 
Jag fattar inte alla som måste göra så mycket som möjligt på semestern. Hur är det avkoppling? Sedan är det ingen som hinner träffas...
För mig är det också svårt att förstå, men å andra sidan är det utifrån mitt eget smala perspektiv. Så egentligen är det inte alls svårt att förstå och ganska härligt att andra har helt andra viljor med sin fritid än jag själv har.

Jag slappar inte heller på semestern mer än annars i och för sig. Jobbar mer på annat jobb än det som semestras ifrån.
 
Jag jämför mig nog mest med mig själv, fast på den tiden man hade sommarlov. :D Tycker liksom det känns fullt rimligt att man ska hinna med att umgås några veckor med diverse släktingar och folk som bor långt borta, rida massor, bada massor, åka iväg och se/uppleva nya platser med kompisar, utforska något roligt pyssel/projekt, tillbringa ett par veckor i hängmattan med en bra bok, samt plocka och ta tillvara bär, frukt och svamp. Det får inte riktigt plats inom tidsramarna för en normal "vuxensemester" :cautious:
 
Tycker det är ganska lätt att man jobbar mer på hemmaplan än om om man åker iväg.
Jämför mig inte med andra. Tänker att det är väldigt individuellt vad man uppskattar och vill göra på sin fritid.
 
Både ja och nej.
Jag jämför inte i stil med "Åh, de är på resa, stackars mig som inte är ute och reser!", för jag vill inte ut och resa. Det är mycket som andra gör på sina semestrar som jag helt enkelt inte har något intresse av att göra öht. Så jag blir i princip aldrig avundsjuk på vad andra gör som så (vissa sällsynta fall finns det såklart, när någon väl visar att de gör något jag vill, men då blir det mer inspiration).

Däremot kan jag ofta bli avundsjuk på att andra verkar glada, verkar nöjda med sina liv och verkar kunna göra något de vill. Själv sitter jag här och vill bara orimliga saker, är bara duktig på sådant som det är onödigt att vara duktig på, är på många plan missnöjd med hur livet är och känner samtidigt att det inte går att förändra det heller. Jag sitter helt enkelt fast med för mycket som jag inte mår bra av och blir avundsjuk på de som verkar "göra något vettigt" av sina liv och verkar nöjda.

Men, jag försöker jobba på för att ta mig vidare. Jag vet inte hur det ska gå till riktigt. Och såklart finns det saker jag tycker om också. Jag har en fantastisk sambo och fantastiska hundar tex. Men jag vill bo på landet, ha ett annat jobb, vara i skogen mer och ha bättre möjligheter både att koppla av och att vara aktiv. Nu går jag på något halvläge hela tiden som inte alls passar mig. Det känns som om jag inte får något gjort och allt är bara skitstörigt mer eller mindre konstant.
 
Tack för alla era tankar och beskrivningar. 😊 Känns "skönt" att jag dels inte är ensam om att trivas hemma, men att några verkar kunna känna som mig.

Idag känner jag mig rätt låg för jag vill väldigt gärna till pinchos imorgon. Såg nya saker på menyn. Men vill inte gå själv och alla är bortresta, och de som inte kan är upptagna med annat. Jag är introvert och har svårt att våga fråga folk, så när jag väl vågar fråga och ingen kan känns det så tråkigt.😑😬
 
Jag jämför absolut, men försöker att inte göra det allt för mycket och är i alla fall medveten om det.

Jag tipsar dig och andra i tråden starkt om psykolog_sofiaviotti på instagram.
Hon har skrivit några bra, lättlästa, inlägg under sommaren på just detta tema. Att jämföra sin sommar med andras ”perfekta”, om att vara ensam på sommaren och om hur man ofta överväldigas av sommarens förändringar.
Hennes inlägg om semester och ledighet var jättebra! Tack för att du tipsade.
 
Jämföra min semester med andras - inte alls faktiskt. Är inte ett dugg intresserad av att resa och blir inte det minsta avundsjuk av att andra gör det. Däremot har jag en ganska aktiv semester ändå och brukar passa på att göra allt det där man kanske inte hinner i vardagen annars. Många prioriterar ju resor just på sommaren och det är upp till dem. Jag lägger hellre tid och pengar på hästarna och gården, kostnader som dessutom även finns resten av året.

Lever ensam så behöver inte ta hänsyn till någon annans semesterplaner.
 
Jag är lite avundsjuk på folk som har möjlighet att åka till släktens lantställe/semesterhus utomlands/föräldrarna har en båt. Det skulle vara så skönt att ha möjligheten att åka bort och byta miljö utan att behöva lägga mer pengar på det än själva resekostnaden. Men annars så vad folk gör på själva semestern i övrigt är inget jag jämför mig med. Vi har råd göra det vi prioriterar högst på vår önskelista.
 
Jag kommer vara avundsjuk på alla som lägger upp semesterbilder från och med måndag då jag återgår till arbete igen.
 
Tack för alla era tankar och beskrivningar. 😊 Känns "skönt" att jag dels inte är ensam om att trivas hemma, men att några verkar kunna känna som mig.

Idag känner jag mig rätt låg för jag vill väldigt gärna till pinchos imorgon. Såg nya saker på menyn. Men vill inte gå själv och alla är bortresta, och de som inte kan är upptagna med annat. Jag är introvert och har svårt att våga fråga folk, så när jag väl vågar fråga och ingen kan känns det så tråkigt.😑😬
Jag tror att det blir extra tydligt att man är lite mer ensam/på egen hand under semestern, därför sticker det nog lite extra att se andra som umgås. Du är ju relativt nyseparerad med och har inte hunnit bygga upp ett eget nytt umgänge ännu med nya rutiner. I mig sticker det alltid lite när jag ser bilder på min familj som umgås (mamma, pappa och syskon med familjer) eftersom jag befinner mig i en annan del av Sverige. Så även om jag väljer att inte resa dit, så känns det lite extra när jag ser saker som jag missar på tex instagram. Jag gillar såklart att se att dom har det bra tillsammans men jag önskar att jag var där samtidigt som jag inte orkar ta mig dit och jag har dessutom valt att bo där jag bor vilket jag inte ångrar alls.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 589
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 803
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Modest
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 362
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp