Jämför ni er mycket med andra? (semestertråd)

Twihard

Trådstartare
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
 
Nej, inte aktivt och inte så att jag känner av det. Sen älskar jag att läsa om folks resor och upplevelser men inte så att jag jämför mig. Ser det mer som tips inför kommande resor :)
Min huvudsemester i år är OS-lov. Det är mitt huvudfokus när det gäller semesterplanering :D
 
Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Jag tänker allting att alla människor har olika förutsättningar i livet och olika prioriteringar. Jag reser gärna, men denna sommaren när jag hade semester regnade det mest och det blev inte alls gjort det jag ville göra. Istället har jag renoverat kök och toalett, röjt en massa på betet och varit hemma. Var sak har sin tid!

Sen har jag en massa roligt kvar denna sommaren att göra, men jag tänker att alla inte lägger upp allting roligt de gör heller på sociala medier. Det är där sociala medier är farligt. En person kanske låg och grät i sängen större delen av dagen och någon vän åkte och hämtade och tvingade den personen ut till en glasskiosk för att peppa och komma ifrån, men när personen lägger upp bilden av en glass i solsken med fin utsikt och taggar "världens bästa vän som alltid ser till att jag mår bra" så kan även de bästa av oss känna oss övergivna utan vänner och känna att ingen vill äta glass med oss på stan. Eller gräma oss över att vi inte ens har råd med glass.

Sociala medier är inte sanningen.
 
Nej, det gör jag inte. Jag har absolut inte samma ekonomiska möjligheter som många andra har. Så resa är omöjligt för mig.
Dessutom lider jag av psykisk sjukdom som ställer till det mycket för mig tycker. Så har svårt att planera saker då jag inte vet hur dåligt jag kommer må då.
 
Nej det gör jag inte, utan glädjs och lyssnar gärna på andras berättelser om resor. Vi har varit iväg en vecka i Funäsfjällen i övrigt har vi varit hemma, jag har målat rödfärg, städat och pluggat. För mig en alldeles perfekt sommar, saknat våra vänner som har varit borta två veckor men det ska bli härligt att träffa dem i morgon och få höra hur de har haft. Jag pratade visserligen med den ena närmare en timme ikväll men det var mer om lite tråkigare praktiska saker hon undrade över.
 
Hade velat ha fler grill kvällar. Men det e som det e. Många som gnällt på att jag inte var villig att offra mitt säkerhetsnät för om saker går sönder för en lite speciell resa. Slutade med att resan inte gick ditt den vart planerad endå så känner verkligen inte att jag missade något genom att inte hänga med på en solsemesterresa istället för den planera resan med lite roligare ändamål. Sola är inte min grej å nu nr min vitaligo är så pass utsprid så är det verkligen inget jag kan riktigt slappna av med. Hade resan vart planerad till nästa år hade det varit en sak. Men att komma med att låt oss dra iväg på en resa som går på minst 25 tusen (vilket dom inte verkade vilja förstå) med några månaders framförhållning när jag precis köpt en lägenhet och betalat för flytt över halva landet.
 
Kan absolut jämföra mig med andra, tror det påverkar mig än jag tror till och med:cautious:

Lägger till, det är främst genom sociala medier, samtidigt som jag verkligen tycker det är roligt att se allt vad mina vänner pysslar med!
 
Jag trodde först att det rörde sig om en utseendetråd, och då skulle jag svara ja - men semesterupplevelser? För det mesta verkligen inte. Jag tycker de flesta semestrar verkar så ansträngande.
Visst kan jag känna "gud så häftigt" när folk rest till obskyra eller fantastiska platser som jag också vill se i verkliga livet, men samtidigt har jag valt alla mina djur och skulle vara olycklig utan dem. Jag önskar nog mer att jag unnade mig själv att faktiskt bara ha semester någon gång, utan anledning. Alltså bara vara ledig utan planer och lyckas med det. DET kan jag bli lite avundsjuk på.
 
Både ja och nej. Jag tränar på att vara nöjd med hur jag lever och inte ska påverkas av andras inlägg. Men det gäller året runt och inte bara sommartid.

Vill tex också ha en uteplats att pyssla i, eller en trädgård att grilla i eller en pool eller... Ja listan är lång. Men sen får jag påminna mig om allt jobb som ligger bakom och hur mycket pengar det kostar att ha egen bostad eller andra upplevelser. Pengar som jag inte har eftersom jag valt att jobba deltid på en ganska låg lön för att vara utbildad akademiker.
 
Det enda jag tänker i förhållande till att jämföra är väl mest att jag gärna hade blivit bättre på att ta bilder. Både på att ta fler bilder och samla ihopa folk tex familj & släktingar och ta bilder men även bättre på att ta snygga bilder... sådär typ instagram fina med fin bakgrund, vinkel, ljus etc så man kan ha lite fina bilder uppe på väggarna sen ^^

Men om man tänker i förhållande till vad andra gör på semestern vs vad vi gör, och jämföra det, nä inte så väldigt. Tycker som en del andra i tråden också varit inne på att det inte helt går att jämföra då sociala medier ofta inte ger en helhet utan mer en liten glimt av någons liv.

Samtidigt så jobbar jag iof aktivt med mig själv, mentalt, med vara tacksam för det vi har och att inte vilja jaga mer utan att kunna njuta av det som är just nu och att landa i att det vi har det väldigt bra, jag behöver inte jaga något mer lr planera in femtioelva spännande saker på en dag. Men det handlar mer om mig själv och min inställning och inte så mkt om att se på andra och mäta mig mot vad andra har ☺️
 
Jämför mig sällan. Har varit hemma hela semester och varit helt öppen med att jag inte hade något planerat utan skulle göra det jag känner för i närområdet. Många har sagt att det låter skönt.

Men de som känner mig vet ju att jag skulle ha råd att resa om jag ville (och jag var iväg i januari) så det är väl inte helt jämförbart med att inte kunna.
 
Samtidigt så jobbar jag iof aktivt med mig själv, mentalt, med vara tacksam för det vi har och att inte vilja jaga mer utan att kunna njuta av det som är just nu och att landa i att det vi har det väldigt bra, jag behöver inte jaga något mer lr planera in femtioelva spännande saker på en dag. Men det handlar mer om mig själv och min inställning och inte så mkt om att se på andra och mäta mig mot vad andra har ☺️

Detta borde fler ta efter :bow:
 
Ja och nej. Jag försöker medvetet att inte göra det, och är väldigt medveten om att det är det roligaste, mysigaste, finaste osv delarna av mina vänners (och andras) liv jag ser i sociala medier. Men kan hålla med den som skrev tidigare att det är som att det där lilla tvivlet som man rationellt försöker argumentera bort ändå förstärks.i semestertider.

Men sen vet jag inte om jag kommit till en ålder eller om det bara är tillfälligheter, men då två senaste somrarna så har jag blivit smärtsamt påmind om att mina jämnåriga får sjukdomar, och deras föräldrar är ännu sjukare och dör, släktgårdar som tvingas säljas, såriga skilsmässor med flytt och nya partners, och barn som det känns som de nyss kom till världen har också hunnit få dödliga sjukdomar. Djur som man följt har hunnit både födas och dö. Och då tänker jag att jag trots allt har det väldigt bra just nu och är tacksam för det, trots att jag inte tar några vackra bilder som vinner likes (även om jag förstår att det låter klyschigt).
 
Alltså, visst känner jag att jag hade velat kunna göra dom där resorna och andra grejer som andra gör. Men jag prioriterar och värdesätter annat. Jag har hellre min häst och mina hundar. Dom ger mej mycket mer än en resa. Får se om jag lyckas skrapa ihop en resa till Grekland eller kanarieholmarna eller liknande nån gång. Det räcker. Det finns ju ställen här hemma som är värda att besöka med.

Hade varit najs med lite grillkvällar men det verkar ju sitta långt in hos dom flesta. Typ bara familjen duger och jag orkar verkligen inte med deras ungar, så det skiter sig oavsett. Nu skulle vi i gamla kompisgänget dragit iväg uppåt och hälsat på en kompis som flytt orten. Men det verkar inte bli något än på ett tag. Tack och lov, för just nu är jag utfattig pga skadad häst.

Jag brukar nöja mej med att åka iväg några dagar till min söster och hennes villavagn om jag absolut måste iväg. Det räcker för att sakna mina odågor till djur och min säng. Är trots allt inte överdrivet glad i att sova borta.
 
Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i jämförelse med andras. De lägger ut fantastiska bilder på sina medier om vad de gör och njuter, medan jag själv inte "lever samma lyx". Men till saken hör är att jag oftast inte ens vill göra samma sak som andra. Jag är jättenöjd med min slappa semester och allt jag gjort, men det är som att jag "vill vilja göra det andra gör." Vill jag ha upplevt mer och rest? Jo kanske. Men har jag umgåtts med familj och vänner ändå och gjort det jag vill? Ja. Så tekniskt sett borde jag inte ens grubbla över det.:meh:

Jämför ni er mycket med andra? Kanske även fast ni egentligen inte vill ha det de har.
Jag jämför absolut, men försöker att inte göra det allt för mycket och är i alla fall medveten om det.

Jag tipsar dig och andra i tråden starkt om psykolog_sofiaviotti på instagram.
Hon har skrivit några bra, lättlästa, inlägg under sommaren på just detta tema. Att jämföra sin sommar med andras ”perfekta”, om att vara ensam på sommaren och om hur man ofta överväldigas av sommarens förändringar.
 
Nej inte alls. Jag har både vänner och ekonomi till att göra vad jag vill, jag är mer intresserad av fånga värmen och ljuset på sommaren än att hasta runt till sånt som anses som häftigt eller status.
Jag har hängt med vänner, sovit länge, tagit dagen som den kommer, rest till Helsingfors och gjort dagsutflykter till olika ställen.

Jag skulle aldrig orka flänga runt och uppleva saker varje dag, jag behöver återhämtning och frihet från måsten.
 
Ja, just i semestertider gör jag det. Jag har inget sommarställe, ingen partner och inget kompisgäng att ha grillkvällar med. Jag blir lite deppig av alla idylliska bilder på Instagram och facebook så just de apparna håller jag mig borta från på sommaren.
Har några få nära vänner som jag umgås med men alla har lite knaper ekonomi för stunden så det blir svårt att dra ihop något "större". Men har såklart kul ändå. Sen är jag aroace och har ingen partner och vill ingen ha - men kan ibland sakna att vilja ha det just under dessa tider. Romantiska resor osv. :/
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 589
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 803
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Modest
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 362
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp