Ja ni vad råder ni nu???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rubytoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 670
Sv: Ja ni vad råder ni nu???

Om hon själv fick välja blev det ;)

RToga.gif

Om hon själv får välja så tror jag hon väljer en hingst som står på naturlig.. tror du inte ;).
Jag sitter själv och funderar på för och nackdelar med de 2 hingstarna.. har inte blivit mycket klokare ;)
Ulrika

Jag skulle absolut lägga på ett rent fullblod på din häst och då tror jag tom att det kan bli riktigt bra :) !

Ett bra fullblod verkar vara exakt det ditt sto behöver t.ex. Roven xx(förädlare/typförbättrare/gångarter och hopp).
Tror det kan bli en bra hoppare/fälttävlansindivid om du använder ett fullblod.

Jag skulle absolut lägga på ett rent fullblod på din häst och då tror jag tom att det kan bli riktigt bra :) !

Ett bra fullblod verkar vara exakt det ditt sto behöver t.ex. Roven xx(förädlare/typförbättrare/gångarter och hopp).
Tror det kan bli en bra hoppare/fälttävlansindivid om du använder ett fullblod.

Tror jag säkert också skulle passa, men JM och AF är så nära fullblod man kan bli ;)

Jag vill ha mer hoppning och både AF och JM har mer hoppning än vad Roven har och så är han ju fux :crazy:

Min är lite het så jag vill inte ge henne för mkt blod heller :p

Då skulle jag välja JM för det är mest blod i honom!

Man kan ju inte bara säga "det är mest blod i honom" man måste ju även se vad som finns längre bakom blodet. I olgaklaras fall har hon en Irländsk märr och det är ju inte någon direkt dold nyhet för någon att det kan ligga kallblod bakom en irländare. Något man bör ta i beaktning när man letar hingst så att man inte tar en hingst med för mycket grov bakom sig.

I olgaklaras fall har hon en Irländsk märr och det är ju inte någon direkt dold nyhet för någon att det kan ligga kallblod bakom en irländare. Något man bör ta i beaktning när man letar hingst så att man inte tar en hingst med för mycket grov bakom sig.
Fast kollar man på statistiken har irländarna lett uppfödningen och produceringen av fälttävlans hästar de senaste 15 åren, så någonting rätt borde de ju göra.

Ja, de brukar väl köra mkt fullblod i sin FT-avel, som så många andra?

Det intressanta är ju att irländarna själva inte avlar för fälttävlan, utan de avlar för hoppning. De hästar som de inte tycker blir tillräckligt bra för hoppningen börjar de tävla fälttävlan med istället.
Irland borde egentligen satsa på fälttävlansavel eftersom de är så bra på det, men de envisas med att avla hopphästar för banhoppning.
*suck*

Nej, jag kommenterade bara ditt inlägg om att det var kallblod i alla irländare, vilket inte alls är fallet.

Visst finns det de uppfödare som bara avlar för fälttävlan på Irland också så alla avlar inte enbart hoppning

Nu blir jag faktiskt lite arg, lägg inte ord "i munnen" på mig :devil:
en Irländsk märr och det är ju inte någon direkt dold nyhet för någon att det kan ligga kallblod bakom en irländare.
Är nämligen vad jag skrev och ingenting annat!

Hm ja inte har då jag sett några elefanter efter JM...tvärtom jag tycker de är KOPIOR av honom.Man kan fasen se på en av hans avkommor att det är han som är far till den...det enda som kan skilja ibland är väl i såfall färgen.;)

Bild på JM med sin mamma...nog tycker jag hon ser rätt så nätt ut.

Adoret_gallery_hor_03.jpg

Mormor har vi här...
Adoret_gallery_hor_01.jpg

Ägaren var vänlig nog att sända mej årets katalog...där fanns även bilder på några avkommor till JM.Kanske kan rota fram den igen och scanna in några foton om nån är intresserad av att se?

Ja, det vore intressant! :bump: Funderar också på att betäcka med honom.

Visst finns det de uppfödare som bara avlar för fälttävlan på Irland också så alla avlar inte enbart hoppning
Jovisst finns det en och annan. Men det är ju klart. Ringer du och letar efter en fälttävlans häst är det ju det de avlar. Ringer du om en hopphäst är det de avlar, ringer du och vill ha en dressyrhäst så är det ju det de avlar!! Irländare är irländare! :)

Det är lite synd faktiskt att de inte satsar mer på fälttävlansaveln eftersom de är så duktiga på det. Hopphästarna har de ju blivit omkörda för länge sedan, men de lever på forna dagar.

JM

JM

Här är ett par bilder.Jag skulle nästan rekommendera er att be ägaren att sända er en DVD (maila brullemail direkt) eftersom det visas flera avkommor efter honom där (föl/unghästar).Bara foto sådär säger inte mkt.

Man bör nog ha ston med väl ansatta halsar...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: IngelaH
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 421
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 773
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma... 2 3
Svar
54
· Visningar
1 790
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka