Ja funderar snart sönder skallen!

Cilla

Trådstartare
såhär har ja det nu:

häst ut mellan 10 och elva, efter utfodrning av kraft i i stallet. hö får hon ute.
in igen mellan halv 4 och halv 5, fodras med kfart och hö.
hö på kvällen, runt 8.

ingen sadelkammare, ingenstans att hänga upp täcken för tork, ingenstans att träna, bara rida i mörker och regn om det vill sig illa. ingen spolspilta
detta är det negativa med att ha henne där.
bra saker då:
mycket skog och mark, fina ridvägar, har inga stalljourer, hästen blir kollad varje dag, behöver inte sköta täcken eller något sånt.


jag har ställt mig på plats på ridskolan, i deras lilla stall, med 6 platser, privata allihop. där har jag tillgång till allt, MEN det, ligger nära centrum och man måste skritta minst 20 minuter för att komma ut på en grusväg. och hagarna är jättesmå, jämfört med det hon har nu.

det bra med att ha henne där, är förutom fodringarna är spolspiltan. jag behöver nämligen tvätta hennes rygg var 14:de dag, för att hålla henne frisk och det har jag inte tillgång till där jag har henne nu. ridklubben ligger dessutom mycket närmare mitt hem.

hur ska jag göra? ska jag ta henne från hennes lilla stall, med usla rutiner, men stora fina hagar och mycket skog, till ett större stall, men med mycket mindre hagar......:confused: :cry:
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Ridhus!:d Det längtar jag efter, speciellt när snö eller regn öser ner.
Men så är inte fallet, jag har världens natur att rida mina hästar i och de dagar det blir för tungt, behöver inte hästen en vilodag också då?
Men en sak jag tänkte på:
Mina hästar kommer ut vid sju på morgonen och kommer in vid nio på kvällen.(beror på vädret dock!)
varför så kort utevistellse?
Varför riskera något som fungerar för dej och din häst?
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Ridhus!:d Det längtar jag efter, speciellt när snö eller regn öser ner.
Men så är inte fallet, jag har världens natur att rida mina hästar i och de dagar det blir för tungt, behöver inte hästen en vilodag också då?Varför riskera något som fungerar för dej och din häst?
Men en sak jag tänkte på:
Mina hästar kommer ut vid sju på morgonen och kommer in vid nio på kvällen.(beror på vädret dock!)
varför så kort utevistellse?
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Det jag reagera på vad sent era hästar går ut.. Mellan tio o elva. Våra kusar går ut absolut senast nio och går in vid ca halv fem. Men annars ridhus är ju väldigt skönt för dig, men frågan är vad kusen tycker? Jag tror den uppskattar stora hagar och skog. Och jag vet inte vad som ger störst njutning för en själv heller egentligen. En ridtur i strålande väder i skogen eller ett ridpass i ridhus.. Klart finns fördelar och nackdelar med både och.
Kan det inte vara vårat underbara väder :angel: som påverkar nu precis, eller känner du likadant när våren och sommaren kommer? Längtar......:bump:
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Du hra ju både för och nackdelar i stallen. De jag gör när jag byter stall är att se till hästen. Hur den trivs och så vidare. Sen kommer min trivsel. Inte så mycket till hjälp men. Kan du inte prata ite om rutinerna i ditt gammal stall. Så kanske hästarna kommer ut lite tidigare????
Till sommaren vill man ju har större hagar. Och det kanske inte ridskolan hade???
Lycka till
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Hur små är hagarna vid ridskolan och hur mycket rör sig din häst fritt varje dag normalt sett? Hur mycket liv och rörelse är det på ridskolan i och kring stallen och hur lättstressad är hästen? Skulle din häst inte ta skada av (psykiskt eller fysiskt) att ridhusträna 4-5ggr/veckan, alternativt; skulle du, handen på hjärtat, skritta de där 20 minutrarna oftare?

Utgå från din häst och dennas behov. Vad kräver den för att må bra?
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Hur små är hagarna vid ridskolan och hur mycket rör sig din häst fritt varje dag normalt sett? Hur mycket liv och rörelse är det på ridskolan i och kring stallen och hur lättstressad är hästen? Skulle din häst inte ta skada av (psykiskt eller fysiskt) att ridhusträna 4-5ggr/veckan, alternativt; skulle du, handen på hjärtat, skritta de där 20 minutrarna oftare?

Utgå från din häst och dennas behov. Vad kräver den för att må bra?


dom är hyfsat små, 4-5 galoppsprång, sen får dom vända. hon går i stor hage nu, men är inte så förtjust i å springa runt. står mest och halvsover eller äter ute nu.
på risdkolan i sig är det ganska mycket liv, men hon kommer stå i ett privatstall med 6 platser, en mer än nu. hon är en stabil häst och bryr sig inte så mycke om omgivningar. gått både på trav och avel och har flyttat runt.

det går inte att prata med dom som hon står hos nu, gamlingar :crazy:

jag vill ju att hon ska va ute mest hela dygnet, men nu får hon inte det. och jag behöver ju kunna tvätta ryggen på henne (helst utan att hyra transport, låna bil med drag, packa en väska och kånka ner alltihop till stallet)

vad väger mest? lugn och ro, eller bra rutiner?
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

Hade valt ridskolan. 20 minuter för att komma till en grusväg är ju bra uppvärmning. Och om nu spolspilta va viktig för din hästs hälsa så...
 
Sv: Ja funderar snart sönder skallen!

med dom anledningarna så skulle jag oxå välja ridskolan.

fast jag hatar verkligen o stå i stora stall o vill ha mina hästar hemma i eget stall o sköta allt själv men inte alla som har tillgång till det.

20 minuterär perfekt uppvärmning så de ser jag inte som något negativt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 009
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 582
Senast: Pilot
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 549
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp