Ja blir så arg!!

sara_18

Trådstartare
Nu kommer våran hästgård att försvinna, iallfall den störredelen. Dom ska bygga bostadsområde där ja bor. Bygga stora vägar som förstör våran stora padock å hagar. Hästarna kommer få stora hus runtom å knappt några hagar :mad: Kommunen tycker att de e lika bra vi flyttar då dom tycer vi mest är i vägen, den enda hästgården på detta område. Måste bygga om hagar å göra dom mkt mindre bara för dom ska bygga hus. 10-12m kommer försvinna av våran paddock dom vi kämpat med å inte haft så länge, de tvingar på oss vatten å avlopp som vi inte har råd me då vi har lån på husbygge.
Vet inte vad man ska göra, är det bästa att flytta?
Å klaga vet ja inte om det är försent. Fler som haft samma problem? att ni haft fin hästgård som sedan blev ett bostadsområde?
Blää för sånt här, hoppas ingen vill flytta hit :D

Sv: Ja blir så arg!!

Men får dom överhuvudtaget bygga på marken?
Vem är det som äger marken? Finns det inte en typ "lag" som säger att man inte får ha hästar/kosser osv närmare än 300m från ett bostadshus eller har jag fått det helt om bakfoten? Tycker att det låter konstigt att dom bara får börja bygga men det kanske inte är eran mark?

Tydligen, visseligen är där dom ska bygga husena är kommunens men paddocken dom förstör med vägen är våran. Jo de ska vara 200 m ifrån å ja vet inte hur dom räknar att vi ska flytta våra hästar till andra sidan men då är vi förnära våra andra grannar. Men ja vet inte alls hur dom tänks sej för de kommer ju ligga kant i kant me våra hagar :crazy:

Det allra första du ska göra (gå och gör det NU) är att kolla om det går att överklaga.

Och tycker dom att ni ska flytta så får dom baske mig köpa ut er för ett bra pris, för om det du säger stämmer så kommer dom att göra eran gård nästan osäljbar, vem vill köpa en hästgård på dom villkoren?

Ja dom bad om ett bud, 500 000kr, å vi har verderat de till 700000kr, å andra hus som vart mkt mindre har dom sålt för över miljonen. Så skambud ger dom, men ja vet inte vad man skulle kunna sälja marken för, dom TVINGAR oss att sälja den delen.
Men visst man vill ju inte bara sälja huset för de e ju ens barnhem eller va man säger sen hitta ett nytt i samma område, men ja ska banne mej klaga så dom kan bygga nån annanstans.

En komun har möjlighet att använda tvångsinlösen ,så kvar blir du inte om dom vill ha din mark.det är inte helt lätt för komunen så dom vill hellre göra upp i godo .mina kunskaper är gamla så det kan ha förändrats en del ,ta juridisk hjälp i tid .

Ta hjälp av jurist som ngn skrev! Låter rent ut sagt för jävligt att göra så här. Ni borde få ett riktigt bra pris från kommunen om ni flyttar. Annars kanske ni kan gå ut i pressen? Brukar inte vara populärt, sätter åtminstone lite press på kommunen...

Är det du som äger gården eller dina föräldrar ?

Komunen ska om man köper ut er ta ut någon som värderar eran gård , komunen kommer inte bara och säger att ni får 500 000 kr ?

Och ni måste se till att överklaga byggplanen innnan tidsfristen går ut .

Mvh Mia

Det är bara min mamma som äger den. Men ja vet inte vad man ska säga för pris på våran paddock för den tar dom ju om dom vill.
Men huset kan dom ju inte bara köpa men marken kan dom jue de, tror ja iallfall.
Men sen tvingar dom på oss komunalt vatten, även fast man inte har råd, helt sjukt så dom kan göra.
Ja har nu klagat så får man se vad som händer, ja tror inte allt är bestämt utan planerar väl fortfarande. Om det inte händer nått
har ja faktiskt tänkt att kontakta Insider :D dom e ju rätt grymma.
För sätter dom hus så nära då e de ju kört för våran del å sälja detta :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 944
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama