J*vla ponny! (långt)

Panamera

Trådstartare
Hej!

Min ponny fick diagnosen karpalledsinflammation (knäledsinflammation) i bägge fram i våras och jag började sätta igång henne efter vet. schema i somras.
Tyvärr så började hon dra av sig sina skor och eftersom jag hade med henne till vårat sommarställe så fanns det inte tillgång till hovslagare som kunde komma minst en gång/vecka, så hon fick gå utan framskor...
OCH, när den lilla bortskämda prinsessan inte har några skor så får hon ju ont i fossingarna så då gick det inte att rida henne mer.

När sommaren var slut så tog vi hem henne igen och nya skor åkte på.
Efter nån vecka igen var en sko avdragen och några dagars väntan på hovslagare gjorde så att jag inte kunde sätta igång henne då.
När hon hadefått en ny sko IGEN så kunde jag äntligen sätta igång henne, men jag tog det mycket lungt.
Jag skrittade ungefär bara 2 veckor eftersom jag hela tiden hade gått ut på promenader med henne.
När jag sedan började trava så kände jag att ca efter en vecka så kändes hon inte fräsch längre och jag bad en mycket hästkunnig person böja henne.
Hon var då halt på vänster fram.
Efter vila i ca 3 veckor så böjde vi henne igen och hon var ren!
Jippie tänkte jag och började konstruera mitt eget igångsättningsschema i huvudet.
3 veckor skritt, 3 veckor trav, 3 veckor galopp, 3 veckor markarbete och småhinder och sedan normal träning.
MEN, när jag hade skrittat i 3 veckor och travat i en vecka (i fredags) så kändes hon inte fräsch igen.
Denna gången tog vi hit en veterinär som böjde henne fram.
Halt på vänster fram... :crazy:
Så nu på torsdag klockan 9:00 bär det av till Åby ATG klinik för hältutredning, röntgen mm...

Jag blir så trött!

Varför kan hon inte bli frisk?

Vad gör jag för fel??

Kände att jag var tvungen att skriva av mig lite för snart orkar jag inte mer!

Under nätterna står hon nu med BoT Knäskydd och snabbandage fram för nu ska hon fanimej bli frisk nån gång!

Har ni några tips till en ägare som är väääldigt trött på sin ponny?

Sv: J*vla ponny! (långt)

Förstår att det är en frustrerande situation, men samtidigt är min spontana tanke att varför blir du trött på ponnyn?! Det är ju inte hennes fel om hon skulle ha nån skada eller liknande i benen eller någon annanstans?

Om hon drar av sig skorna kan du ha lösa boots som du sätter på henne som gör att du kan rida.
Jag förstår att det känns tungt, men tänk på att såna här saker tar TID. Du har enligt mig gått alldeles för fort fram. Mitt sto stod i liten hage i ett par månader, vilade sen i 8 månader i hagen. Därefter 6 månaders skritt.

Håll ut, lycka till.

Jag känner med dig, det är oerhört frustrerande. Och jag har inget bra svar på hur man köper friska hästar, och håller dem friska heller...
Det kan ju vara något som har hänt under sommaren, men det kan ju också vara att de inte gick till grunden med problemet i våras. Tyvärr brukar man ju spruta och se om ledinflammationen går över, sedan sätta igång och hoppas på det bästa. Jag vet inte om hästen röntgades, om inte så kan det ju finnas pålagringar som gör att de kommer tillbaks, eller så kan det finnas broskskador i leden. Så det behöver inte vara det du har gjort som orsakar att problemen kommer tillbaks, vilket väl inte är någon tröst heller.
Var det knäet igen som hon reagerade på fram, eller kotan? Hon kan ju ha gått och spänt sig när hon har varit ömfotad och därför fått en ledinflammation som visar sig vid böjprov, isåfall är det ju bara att spruta, återbesök och sätta igång igen.
Man önskar verkligen att de kunde berätta var de hade ont, hältutredningar är alldeles för mycket trial and error för min smak.

Men lycka till på Åby!

jag förstår att man blir ledsen trött och frustrerad när man har en sjuk häst.
att kalla den för j-la ponny är väl dock kanske inte direkt det rätta, och inte heller att vara trött på den i den bemärkelsen att det på ngt sätt är den själv som kan påverka detta......:( det är en del av tillvaron med djur, att man även måste ta sig igenom perioder då det inte är roligt eller på ngt vis uppmuntrande att ha djur......

I våras röntgades hon och behandlades, så det e inte några pålagringar iaf...

Boots har hon på sig både i hage och under ridning nu...
Första igångsättningen var ju efter en veterinärs schema men den andra och den tredje gjorde jag själv och checkade tillsammans med ridlärare och mycket hästkunniga människor!

Att kalla henne för j*vla ponny var väl lita att ta i, eftersom att det antagligen var jag som orsakade hältan i våras (överansträngning)!
Det e inte henne jag e trött på, jag älskar henne hur mycket som helst och skulle aldrig skada henne med vilje.
Jag kan väl sammanfatta min idiotiska!? ridning som att jag har lärt mig en enorm läxa!

Jag kan även tillägga att efter veterinärbesöket aå har jag planer på att, så fort som hon får gå i stor hage, antagligen släppa henne på lösdrift så skadan verkligen får läka ut.
Under tiden ska vi köpa storhäst!

Ja du, det enda jag kan säga är att har hästen problem med hältor gör man bäst i att vila hästen mycket länge. Inte några tre veckor, det räcker inte. Jag skulle skritta nu över hela vintern och börja sätta igång hästen farm mot vårsäsongen istället. Visst det är skittråkigt, jag förstår det men risken är om du sätter igång hästen för tidigt är att hon aldrig blir riktigt bra igen, och det vill du väl inte? Bättre då att skynda långsamt. Du kanske kan få träna någon annan häst någon gång i veckan så att du håller dig tränad.

Som jag skrev kommer hon förmodligen lämnas på lösdrift och vi köper en storhäst under tiden... Sen får jag ta hem henne när hon har vilat i några månader...

Jag läste inte ordentligt innan jag skickade mitt inlägg. Jag tror det är en bra idé. Det blir förslitningar om man hoppar och tävlar mycket så hon kommer säkert må mycket bättre när hon har vilat upp sig ordentligt.

Lycka till med stora totton.

Vad har hon för skor? På min häst (som har fått karpit fyra gånger, men varit frisk och ridbar däremellan) fungerar PG-beslag jättebra - hon har direkt blivit dålig när vi har provat med andra skor såsom Classic Roller, Natural Balance, ringskor med sula osv. De är svindyra och ramlar gärna av och det gäller även att få tag i en hovslagare som gillar att "pyssla" lite eftersom de är knepigare att slå på än vanliga skor, men det har det varit värt för oss eftersom vi har kunnat rida som vanligt.

Hon har galoppskor som tydligen är mycket bättre för henne eftersom hon har såpass tunna och sköra hovväggar som gärna vill gå sönder...
Kan tillägga att hon äter Biotin och Enzion, just för att hennes hovar ska bli bättre!

Tack för lyckoönskningen!

Ja, förslitningen uppkom nån gånd i våras då det blev några tävlingar som låg väldigt tajt (2 tävlingar låg t.o.m. under samma vecka... Den ena var på en tisdag och den andra på en lördag eller söndag!)

Sen tror jag inte knäna mår bättre av att hon är överviktig just nu, men går på bantning! (Hon äter precis så lite hö som hon får lov att äta, uträknat!)
Vikten sjunker saaakta, men säkert!

Visst kan det kännas trist att inte ha en häst som man kan rida, men jag skulle vilja spetsa till det och säga att din stackars ponny har en j*vla ägare.
Du kallar henne för bortskämd prinsessa när hon får ont i hovarna då du inte ansträngt dig tillräckligt för att få tag i en hovslagare.....

Jag hoppas att hon verkligen får tid att låta skadan läka ut nu, och att du tagit lärdom av händelsen.

Visst kan det kännas trist att inte ha en häst som man kan rida, men jag skulle vilja spetsa till det och säga att din stackars ponny har en j*vla ägare.
Du kallar henne för bortskämd prinsessa när hon får ont i hovarna då du inte ansträngt dig tillräckligt för att få tag i en hovslagare.....

Jag hoppas att hon verkligen får tid att låta skadan läka ut nu, och att du tagit lärdom av händelsen.

Jag kan inget annat göra än att hålla med dig till fullo.

Blir så f***annad på sådana människor:mad: hästar är djur inga maskiner

Tycker mest det är du som verkar vara en "bortskämd prinsessa".
Tror du hästen har ont för att jävlas med DIG? :mad:

Nu blir jag arg!!! :mad:

Du ska inte säga att jag inte har ansträngt mig tillräckligt, när du inte ens vet vad jag har gjort! :cool:
Vi åkte runt till ridklubbar i "närheten" och hörde efter nummer, kollade på eniro, kollade på internet mm, men INGEN som vi ringde ville komma ända ut till oss, och nån möjlighet till transport fanns inte heller då den enda transoprten på ön inte lånas ut!! Det fanns iaf ingen transoprt enligt "rimligt avstånd" enligt mamma och pappa som skulle fått köra.

Jag red henne ABSOLUT INTE medans hon hade tappskor, så jag skadade henne inte på något sätt!!!:eek:
Sär INTE att jag e en j*vla hästägare innan du ens vet tillräckligt, det är att dra förhastade slutsatser!!! :mad:
Du fattar inte hur ledsen och jag va i somras när jag såg min häst gå runt och ha ont, du fattar inte hur dåligt jag mådde för att jag inte konde göra mer!! Jag låg till och med och grät på kvällarna för min häst!!!!! :cry:

Det är nästan så att jag kräver ett förlåt av dig!! :mad:

Du fattar inte hur ledsen och jag va i somras när jag såg min häst gå runt och ha ont, du fattar inte hur dåligt jag mådde för att jag inte konde göra mer!! Jag låg till och med och grät på kvällarna för min häst!!!!! :cry:

Det är nästan så att jag kräver ett förlåt av dig!! :mad:

Och ändå så är rubriken på tråden "J*vla ponny!"? Och du kallar henne "bortskämd prinsessa" när hon fick ont i hovarna så att du inte kunde rida mer?

Nej du, någon ursäkt får du inte av mej. Däremot kanske du borde be din älskade ponny om ursäkt.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka