J##la häst!

Sv: J##la häst!

Ett sent svar.

Bara för att du tycker det är tillräckligt att hästen är ute 12 timmar, så kanske inte hästen tycker det. En häst sover inte lika mycket som vi människor, vilket innebär att det blir många timmar som den står och har tråkigt.

Här bygger m an nytt tjusigt stall med rejäla plank och så tuggar han i sig det :mad: ! Det är oljat med kokt linolja så det är ljust och härligt.

Jag behöver alltså hjälp! Vad kan jag göra för att han ska lägga av helt enkelt?

(Den jäkeln;) )

Ha lärkträ överst. Det gnager dom inte på.

Ett billigt och mkt effektivt alternativ är tabasco eller senap.
Annars är väl det allra bästa att sätta metall på utsatta ställen.

har jag provat funkar inte tom ättika den starkaste har jag provat utan resultat det ända som funkat är en vit burk cribhalt tror jag den heter...å den är INTE god att få i sig...har provat :crazy:

blir kladdit men funkar

När kor, hästar samt andra gräsätare gnager på trä brukar det finnas en orsak....det finns en obalans i kroppen....brist. Om fodret är analyserat och du vet att hästen får i sig rätt dos så kanske det är hästen som har svårt att ta upp något ämne. Jag rekomenderar att ta ut en kinesiolog som känner igenom hästen.

Ibland kan det vara ett tecken på att det är dags att avmaska:idea:

När gjordes det senast?

Mvh Jeanette

Har läst tråden och har lite tips på leksaker. Min häst var också ganska uttråkad av att stå på box när han var liten så jag gjorde lite leksaker.

Man kan ta små cola flaskor tex och fylla med lite pellets för att sen hänga upp på boxväggen med ett balsnöre. Gör lite hål i flaskan så det går att få ut maten. Eller låt flaskan vara utan kork. Detta höll min häst sig sysselsatt med flera timmar.

Jag gömde även morötter i hans halmbädd så han fick leta upp dom en efter en. Det tycker han fortförande om..Tar dock inte lika lång tid.

Hängde även upp morötter i snören från taket så han fick stå å sträcka sig efter dom, det är tidskrävande;)

Lägg in en fotboll, men ta ur lite luft först så han kan bita tag i den om han vill.

Det var dagens tips det:banana:

Låsa tråden kanske???

Senast ändrad av en moderator:

tips till andra dårå:
Spänna hönsnät/kaninbursnät över väggen? Fästa med nubb eller häftklammer? inte för att jag vet om det funkar men det borde ju göra det.

Vi håller på att bygga för fullt och det beräknas att vara inflyttningsbart inom 3 veckor :banana:

Vi har beställt boxar med plastplank i, detta kan inte hästarna bita sönder dessutom köpte vi linoljefärgen från bruksbalken så att min "gnagare" inte gnager sönder plywooden heller...har garderat mig som attan, frågan är om det hjäler. Det enda som hittills har hjälpt oss har varit crib-halt som vi smort på. Han biter gladerligen både på tjärsalva, fodertran, tandkräm, ekol olja, liniment osv osv!!

Lycka till:crazy: jag vet hur det är!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama