J##la häst!

Sv: J##la häst!

För att slippa alla träätande hästar så valde jag när jag byggde stall för fyra år sen lärkträ som verkligen var värt merkostnaden det innebar. Målade den två gånger med kokt linolja.
Genom åren har säkerligen bortåt 20 hästar stått i stallet och det går inte att hitta ett bitmärke nånstans.
Så, lärkträ är mitt råd.

För att slippa alla träätande hästar så valde jag när jag byggde stall för fyra år sen lärkträ som verkligen var värt merkostnaden det innebar. Målade den två gånger med kokt linolja.
Genom åren har säkerligen bortåt 20 hästar stått i stallet och det går inte att hitta ett bitmärke nånstans.
Så, lärkträ är mitt råd.

Haha! Jag tänker INTE byta ut alla plankor i vårt nya stall:D . Men bra tips för alla andra som ska bygga nytt. Vi har PRECIS byggt klart boxarna nämligen...

Har samma problem här oxå!
Han gnager stora hål mitt i väggarna...oxå ute minst 12 timmar, står på halm och har fri tillgång på hö...
Sista året har han gått i lösdrift pga skada och har käkat upp halva logen och staketstolpar...himla pill för att inte få ström i sig...:crazy:
Han är nu utdömd pga ryggskada (sedan födslen) och vår teori är att det är ett sätt för honom att bedöva smärtan...Skulle ju kunna vara så iaf....
kan din kuse oxå ha ont någon stans? Du har ju provat allt annat...

Oj då! Nä ont tror jag inte att han har, men tack för tipset!

Vad har du för trä i boxväggarna?
Grundproblemet kan vara att du råkat välja ett trä som är gott och då kan det bli svårt att få hästen att sluta bita oavsett vilken färg du sätter på väggarna. Han ser det som rena gottebordet, helt enekelt. Det finns då också en risk att hästen lär sig äta "det goda träet" och får det som en ovan i framtiden även om du byter träslag i väggarna.

Just i hans box kanske du kan ha tunna metallplattor på väggarna? Eller sätta upp täckande gummimattor? Då kan han ju inte få grepp någonstans. Det kan ju vara temporärt också.

Mera grovfoder, mera utevistelse, grenar att gnaga på, hänga in "leksaker", ...?

Jag köpte ett sto för ett par månader, som hela sitt liv stått i en liten trång spilta och där fått olaten att äta trä. Nu står hon på lösdrift, har fri tillgång till hö och halm samt fortfarande gott om bete, även lite trä att gnaga på men ändå äter hon på väggarna! Vad mer kan man göra..?! :( Hon lyckas bita på allt, även det som i mina ögon är lite svårätet (platt vägg t.ex.) Hm, metallväggar?!

Ett billigt och mkt effektivt alternativ är tabasco eller senap.
.

Fler hästar i tidigare stall har ääälskat senap, men jag har aldrig hört om ngn som har gillat tabasco så det kletade jag glatt på i hela boxen (syns inte då vi har bruna väggar) med resultatet att hon ganagde ännu mer. Gott med "kryddad mat" *suck* :eek:

Har haft samma problem, en häst som stod hos oss började och de andra hängde på - på våra fina rödmålade väggar! Men ett klet som fanns på eko hjälpte, det är genomskinligt så det syns inte, smakar ungefär som "Stopp-å-väx" (nagelbitningsmedel) jag tror det heter Crib-stop. De åt även stolparna i hagen så jag har kletat in där också! Man undrar om det är bävrar man har i stallet...

Lägga in tuggpinnar som är tillåtna att tugga på. Kubb av asp t.ex.
Min är en ätare, men med mkt aspsly, andra sorter oxå så äts inte så mkt längre, vissa perioder inte alls.

Bit-ej-spray för hundar. Ger inga märken (osynligt), smakar blärk. Nackdelen är kostnaden för en hel box, men om du tar vissa favoritställen så hästen vänjer sig av med beteendet så kanske du kan få bukt med det...

Fler hästar i tidigare stall har ääälskat senap, men jag har aldrig hört om ngn som har gillat tabasco så det kletade jag glatt på i hela boxen (syns inte då vi har bruna väggar) med resultatet att hon ganagde ännu mer. Gott med "kryddad mat" *suck* :eek:

Då är det ju inte så lätt.
Har fungerat bra för "dunderklumpen". Vad vi ska göra med staketstolparna vet vi ännu inte. Tabasco regnar bort, trätjära är smaskens, och sätter vi dit distansisolatorer äter han bara längre ner istället.
Funderar på löständer som han bara får ha vid fodring.:idea:

orkade inte läsa hela :angel:

men jag kom så långt som att han gillar att tugga i sig medel..

vi kör med senap i olja.
har även sett att folk satt upp "ståltrådsnät"

han kanske behöver sysselsättas mer? lägg in nått annat han kan tugga på o leka med..

Tack för alla svar!:bow:

Jag har lagt in stooor gren till honom vilket har minskat bitandet litegrann iallafall. Min senaste idé är att kladda in väggarna i såpa - typ grumme... Vad tror ni om det? Det måste ju smaka pyton.

asså jag vet inte, så detta är bara spekulationer

men om han nu skulle käka på det ändå.
Finns det inte risk att han blir sjuk?
Det är ju inte meningen att man ska käka såpa..

Ha inte bart trä överst utan ha en "järnlist" (eller annan metall) längst upp. Det är inte så gott att tugga på och skyddar träet bra.

Jag hade samma problem men min Loppa när jag köpte henne, dessutom lekte hon bäver på stolparna i hagen så staketet vek sig :(

Fick tips på att ge Askbarks pellets! gav mycket första veckan och sen lite mindre vecka för vecka, gav 2st 25kgs säckar sen prövade jag o slutat med dom och hon har inte tuggat mer på väggarna, inte ens när hon stod på boxvila. Hon fick bara nån fix idé och det hjälpte ju inte med 15timmars utevistelse heller för då fick ju staketstolparna sota för det.

Värt att pröva även på din!

asså jag vet inte, så detta är bara spekulationer

men om han nu skulle käka på det ändå.
Finns det inte risk att han blir sjuk?
Det är ju inte meningen att man ska käka såpa..

Jag tror inte det är någon fara - det är ju inte direkt några mängder som sätter sig fast på väggen.

Jag hade samma problem men min Loppa när jag köpte henne, dessutom lekte hon bäver på stolparna i hagen så staketet vek sig :(

Fick tips på att ge Askbarks pellets! gav mycket första veckan och sen lite mindre vecka för vecka, gav 2st 25kgs säckar sen prövade jag o slutat med dom och hon har inte tuggat mer på väggarna, inte ens när hon stod på boxvila. Hon fick bara nån fix idé och det hjälpte ju inte med 15timmars utevistelse heller för då fick ju staketstolparna sota för det.

Värt att pröva även på din!

Var får man tag på aspbarkspellets då? Och vad är det egentligen? Vad innehåller de? Bara asp?

Sök på google så hittar du flera återförsäljare, det är bra mot mask och har en lugnande effekt på magen också.
Innehåller bark från asp (har inte innehållsdeklarationen framför mig)

Jag har köpt från en lokal foderbutik, tillverkaren heter Wiromin, men det kanske finns fler?

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama