J*a veterinärvård..forts

Sv: J*a veterinärvård..forts

...och jag tror att jag förstår din frustration precis.

Har också lämnat in mitt djur på denna klinik för länge sedan (jag tror iaf att det är samma). Jag var själv där och hade ingen som kunde vara där för att stötta mig, och blev så oerhört otrevligt bemött. Eftersom det hela var en traumatisk händelse så hade jag heller inte kraft att stå upp för mig själv.

Jag kommer inte åka dit igen så länge som det finns något annat alternativ.

Sägas ska att vården som vi fick var säkert alldeles utmärkt, vi kom in snabbt, det var ett akut fall som dessvärre inte kunde räddas, men bemötandet var under all kritik.

Vi kom väl dit vid typ 15.30-tiden och fick vänta i över två timmar först - vid ca 18 tiden kommer en sköterska in och meddelar att nu är det skiftbyte snart och då är det färre veterinärer på plats så vi får lämna hunden där och komma tillbaka dagen efter för det var inte säkert att någon skulle hinna ta det under kvällen. (tilläggas kan att det INTE kom n ett enda akutfall under tiden som vi väntade.)

Hur kan du veta det? När jag har varit på deras akutmottagning så har jag ibland fått komma in snabbt på ett rum, men sedan ha blivit sittandes inne på ett av akutrummen i flera timmar. När jag var där dagen före julafton så var det så oturligt att en patient kraschade precis när veterinären skulle titta till min hund. Istället fick hon springa iväg och operera, vilket tog över två timmar. Det är ju faktiskt inte man ser när akutpatienter kommer in och i vissa fall kan de ha kommit in redan innan man själv kom dit. Dessutom ligger ju akutintaget på baksidan av djursjukhuset.

Varför gör bagis detta då? Jo, för att tjäna pengar såklart. att ha hunden där över natten tar de redigt betalt för, det ska gudarna veta. Ni och vi är inte de enda som råkat ut kan jag lova...

Jag tycker att det är så tramsigt att dra slutsatsen att de (en icke vinstdrivande stiftelse) tar in patienter över natten bara för att tjäna pengar. Om det skulle vara något som gör att de tar in patienter över natten trots att det egentligen inte behövs så är det för att de inte ska kunna anklagas för att ha skickat hem en hund utan att ha undersökt den. Jag är jätteglad att Bagis finns och har bara fått bra bemötande och mina hundar har bara fått god vård där.

Låter ju inte alls kul.
Jag har bara behövt åka in akut en gång, då ringde vi innan och bestämde vilken tid vi skulle komma. Väl där fick vi snabbt träffa sköterska och veterinär. Veterinären tog sig tid att förklara ordentligt om vad som skulle hända osv, vi var redan innan förvarnade om att hunden skulle behöva vara kvar över natten.
Fick hem papper där all info stod igen, info om när jag kunde ringa på morgonen osv.
Men det här var i en mindre stad, och just denna kväll kanske var lugn. Jag har ingen aning.

Men jag undrar: ringde ni innan ni åkte in?
Då borde de ju berättat att hunden skulle få vara kvar, att de hade mkt osv.

Jag tycker det låter jättekonstigt om hunden var där så länge innan han behandlades.

Med blödande sår så avvaktar man förhoppningsvis inte hemma, om man inte vet hur man behandlar dylika sår.

Jag är inte ute efter att vara elak mot TS, men lite perspektiv skadar inte.

Eftersom vetten bedömde att det kunde vänta över natten utan behandling så hade det väl varit avvakta som avvakta- eller hur tänker du nu? Jag har varit med flera ggr om att vetten kunnat säga till nån att avvakta hemma till morgonen efter när mer personal finns på plats, när man undersökt djuret o i vissa fall per tele (men här var de ju på plats o hade definitivt behövt kollas upp).

F ö har ju TS skrivit flera ggr att hon kunnat ta hjälp på annat håll om hon fått en hint om att det kunnat ta så lång tid. Det är ju det det handlar om.

Sen tycker jag inte att man nånsin helt kan skriva isär bemötande och vård. Det hänger ihop i hur man upplever vården och en trevlig attityd kan hjälpa upp massor.

F ö har jag samma uppfattning som Zoya.

Hur kan du veta det? När jag har varit på deras akutmottagning så har jag ibland fått komma in snabbt på ett rum, men sedan ha blivit sittandes inne på ett av akutrummen i flera timmar. När jag var där dagen före julafton så var det så oturligt att en patient kraschade precis när veterinären skulle titta till min hund. Istället fick hon springa iväg och operera, vilket tog över två timmar. Det är ju faktiskt inte man ser när akutpatienter kommer in och i vissa fall kan de ha kommit in redan innan man själv kom dit. Dessutom ligger ju akutintaget på baksidan av djursjukhuset..

Som sagt, det kom iaf ingen in på den tiden vi var där eftersom vi inte ens fick lämna väntrummet på närmare 2 h och det kom inte in någon den vägen och ingen ringde och sa att de skulle komma in akut (man hör ju om de svarar i tel där.)

.
Jag tycker att det är så tramsigt att dra slutsatsen att de (en icke vinstdrivande stiftelse) tar in patienter över natten bara för att tjäna pengar. Om det skulle vara något som gör att de tar in patienter över natten trots att det egentligen inte behövs så är det för att de inte ska kunna anklagas för att ha skickat hem en hund utan att ha undersökt den. Jag är jätteglad att Bagis finns och har bara fått bra bemötande och mina hundar har bara fått god vård där.

Du får väl tycka att det är hur tramsigt du vill men när man får uppfattningen att de vill behålla allt och alla över natten - oavsett när man kommer in på dagen och vilken skada det är så börjar man ju fundera eller hur?
Vad är annars anledningen till att de alltid vill behålla över natten? För dte är ju inte så att man får ha hunden där över natten för samma pris som utan övernattning.

Menar du också att folk som jobbar där för det ideellt? Eftersom de enligt dig inte vill tjäna pengar?

Kul att du är nöjd med bagis, jag är det inte och de flesta man pratar med är missnöjda med dem av en eller annan anledning.
Det är bara att läsa spaltmeter upp och ner på olika hundforum om folk som inte är nöjda med bagis. Jag kan nästan påstå att du inte hittar samma mängd missnöjda kunder om du letar efter kritik mot sthlm södra t ex.

Som jag skrev innan så kan det ju ha suttit folk inne på undersökningsrummen och väntat. En akutpatient som tidigare under dagen stabiliserats kan ha blivit sämre. Etc.

Jag tror att många har problem med Bagis för att det är ... Bagis.

För det är ju lite lustigt att Stockholm södras populäraste veterinär jobbade på Bagis under många år och bland annat var chef för op där. Många av Bagis nuvarande veterinärer har varit på andra ställen som har varit populära och vice versa. Ulltuna som du gärna åker till får i viss mån samma typ av kritik som Bagis och likaså Strömsholm. Det handlar nog mycket om de omständigheter som omgärdar dels besöket, allt från vad hunden har råkat ut för till hur pass uppjagad, stressad och trött man själv är. Uppe på det får man kanske vänta länge, det blir dyrt och behandlingen/undersökningen går kanske inte som man har tänkt sig.

Jag har åkt in tre gånger akut med mina hundar, 2 gånger för magsjuka och en gång för att den ena hade druckit algvatten. Vid magsjukefallen fick jag såklart gå in genom en speciellt ingång och fick hjälp väldigt snabbt. När Leia hade druckit vatten med alger kom vet ut i väntrummet och kollade henne och eftersom det gått två timmar sedan hon druckit vattnet fick vi gå hem och slapp dessutom betala den gången trots att det var helg.
Har bara fått bra bemötande och det är nog väldigt olika hur mycket de har att göra som splelar in. Är jätte glad att Bagis finns och att jag bor så nära!

Håller med falukorw, under min hunds 13-åriga liv har ett antal besök gjorts på bagis varav 4 akut och oturligt nog alltid under jourtid. 3 ggr för mag-tarm-problem och alla gånger var bemötandet mycket bra och vi fick aldrig vänta länge.

Den 4:e gången (ryggont) fick vi visserligen vänta 3 timmar men blev otroligt trevligt bemötta och flera gånger under de 3 timmarna var det någon från personalen som kom ut i väntrummet och tittade till honom, kom med vatten och dyna att ligga på med mera.

Tänkte dessutom tillägga att bara för att man inte ser några akutfall komma in genom dörren behöver det inte betyda att personalen sitter och fikar eller biter på naglarna. Kommer det in fall med misstänkt smittbar sjukdom får man till exempel inte ens gå in genom den vanliga dörren. Sen kan det finnas stationära patienter som behöver vård snabbt eller en operation som håller på i timmar.

För övrigt håller jag med Philosophia.

Senast ändrad:

Du svarade inte på mina frågor. Jag har inte problem med bagis för att det är bagis utan för att jag fått drygt bemötande där inte bara en gång.

Och jag har 8 mil till Ultuna så nej, jag åker inte gärna dit, har aldrig påstått det heller - det jag sa var att jag hellre åker dit än till bagis om det är akut. Helt enkelt för att det och bagis är de enda dygnet runt öppna.

Kom på att det finns ett till djursjukhus i sthlm där jag fått drygt bemötande och det är Albano. Undrar om det har att göra med att samma stiftelse äger båda? :grin: De borde kanske gå kurs i kundbemötande :cool:

Jag har åkt in tre gånger akut med mina hundar, 2 gånger för magsjuka och en gång för att den ena hade druckit algvatten. Vid magsjukefallen fick jag såklart gå in genom en speciellt ingång och fick hjälp väldigt snabbt. När Leia hade druckit vatten med alger kom vet ut i väntrummet och kollade henne och eftersom det gått två timmar sedan hon druckit vattnet fick vi gå hem och slapp dessutom betala den gången trots att det var helg.
Har bara fått bra bemötande och det är nog väldigt olika hur mycket de har att göra som splelar in. Är jätte glad att Bagis finns och att jag bor så nära!

Word :bow:
Vi har varit på Bagis 3 gånger och alla gånger har varit akut. Vi har alltid fått bra bemötande och bra service!
Det längsta besöket där varade 1,5 timme inkl undersökning, röntgen, betalning osv.
Första gången vi åkte in var när Björne hade långdragen kennelhosta och då fick vi gå raka vägen in i ett rum med dörr mot parkeringen. Alltså inte via receptionen/väntrummet.

Du svarade inte på mina frågor. Jag har inte problem med bagis för att det är bagis utan för att jag fått drygt bemötande där inte bara en gång.

Och jag har 8 mil till Ultuna så nej, jag åker inte gärna dit, har aldrig påstått det heller - det jag sa var att jag hellre åker dit än till bagis om det är akut. Helt enkelt för att det och bagis är de enda dygnet runt öppna.

Kom på att det finns ett till djursjukhus i sthlm där jag fått drygt bemötande och det är Albano. Undrar om det har att göra med att samma stiftelse äger båda? :grin: De borde kanske gå kurs i kundbemötande :cool:

Vad olika det kan vara.
Själv åker jag inte till Ulltuna om jag kan välja, däremot är albano mitt första val. Har varit där flera gånger med hund och katt och har alltid blivit så bra bemött för både mig och djuren.

Du svarade inte på mina frågor.

Jag trodde det var retoriska frågor från din sida och inget som du ville ha svar på. Men här kommer mina svar.

Du får väl tycka att det är hur tramsigt du vill men när man får uppfattningen att de vill behålla allt och alla över natten - oavsett när man kommer in på dagen och vilken skada det är så börjar man ju fundera eller hur?
Vad är annars anledningen till att de alltid vill behålla över natten? För dte är ju inte så att man får ha hunden där över natten för samma pris som utan övernattning.

Menar du också att folk som jobbar där för det ideellt? Eftersom de enligt dig inte vill tjäna pengar?

Den första frågan har jag redan svarat på. De får inte göra bedömningen att de kan skicka hem en inskriven patient de inte har hunnit undersöka.

Ur Sveriges veterinärförbunds etiska regler
Veterinär skall inte meddela råd och föreskrifter, behandla djur eller utfärda recept, utan att först ha gjort noggrann undersökning eller på annat sätt skaffat sig erforderlig kännedom om fallet eller ärendet.

Angående din andra fråga så skrev jag tidigare att Djursjukhusen i Stockholm (Albano, Gärdet, Bagarmossen) drivs av en icke vinstdrivande stiftelse. De har med andra ord inget krav på att gå med vinst. Det betyder att den vinst som eventuellt görs går direkt tillbaka till verksamheten i form av införskaffandet av ny utrustning och utbildning för personalen. Det betyder inte att personalen som jobbar där gör det ideellt, utan det betyder att det inte är någon ägare vars egna plånbok gagnas av att patienter ligger inne över natten. Personalen gagnas inte heller, för det är ju inte så att de avlönas utifrån antalet inneliggande eller behandlade patienter.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 123
Senast: cirkus
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10