Italiensk vinthund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Angely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 8 033
A

Angely

Japp, jag har ju tänkt skaffa mig en egen liten hund i framtiden, och hoppar hela tiden fram och tillbaka mellan raser jag vill ha.

Nu senast är jag sugen på en italienare, men är lite avskräckt med tanke på vad en del sagt om att de bryter benen som ingenting! :confused: Visst förstår jag väl att de kanske bryter benen lättare än en större och massivare hund, men hur illa är det egentligen?

Ni med italienare får mer än gärna berätta mer om denna ras, bilder och videor mottages även mycket tacksamt! :laugh:

Sv: Italiensk vinthund

Att italienaren bryter benen oftare än andra hundar beror inte främst på deras gracila benstomme, utan snarare på deras spänst och livlighet i ung ålder då de ännu inte har utvecklat tillräcklig styrka och koordination.

Jag klipper in ett del av ett äldre inlägg:

Italienarens spänst, snabbhet, mod, frånvaro av självbevarelsedrift i kombination med långa smala ben är en ganska "hjärtat-i-halsgropen-framkallande" sak. Innan hunden har utvecklat full koordination och tillräcklig muskelstyrka så är det lätt hänt att benbrott inträffar. Det ska man vara medveten om, tycker jag, när man skaffar en italienare. Inte så att man ska undvika italienaren, absolut inte, men så att man kan planera och möblera för att undvika skador.

Eller som en bekant till mig uttryckte det: Den unga vinthunden är övertygad om att han kommer kunna flyga bara han försöker tillräckligt mycket.

Så, ja, vidtar man inte försiktighetsåtgärder så kan benbrott inträffa. Benbrott i vuxen ålder är dock inte vanligare än på andra hundar, utan de benbrott som inträffar sker framförallt under hundens första levnadsår.

Annars är det en underbar liten varelse. Inte så vinthundig som t.ex. saluki, utan mildare och mera mån om att vara till lags. Men den har mycket jaktinstinkt och är mycket livlig till sättet. Men när den värsta slyngelåldern har lagt sig (när hunden är ca. 2 år) så är det den perfekta hunden (som de flesta vinthundar) - soffpotatis inne och full fräs ute.

Det låter ju bra! :laugh:

Vilka sorts försiktighetsåtgärder är det man kan vidta då? Jag kanske låter dum, men det är lika bra att någon som vet får berätta. :o

Och hur mycket går en vinthund på ungefär? :)

Italinare är helt underbara hundar det, Jag känner en som är uppfödare på dom så har träffat en hel del sånna då:) Spraliga och glada hundar är det.. Skulle själv skaffat enom jag skulle ha en mindra hudn i framtiden.. Hon har haft italinare en längre tid nu och aldrigt haft problem med att någon gjort illa bena eller så.

Ställ frågor om det är något speciellt:)

Här är en av mina älsklingar Pia´s Contente

PiasContente50.jpg

Det låter ju bra! :laugh:

Vilka sorts försiktighetsåtgärder är det man kan vidta då? Jag kanske låter dum, men det är lika bra att någon som vet får berätta. :o

Och hur mycket går en vinthund på ungefär? :)

Hon har inte gjort nå specill årgärden för att dom inte ska göra illa sig, Dom har klara sig utmärk hittils en:) Enda som har hänt är när hon lämnade ut en hund på foder så fick hon tillbaka henne med en krokig svans för dom hande klämt den i bildörren..

Dom bruka kosta kring 10 000:-

Ja, jag gillar de verkligen! Familjen har två salukitikar just nu, så jag har verkligen fallit för kategorin vinthundar! :D

Hur är de mestadels i temperamentet, förrutom att de är väldigt spralliga av sig då ;) Är det stor skillnad på hanar och tikar?

Jag har ingen stor erfarenhet av italienare förutom min egen som jag haft i ett år. Jag kan bara sammanfatta att min lilla sötnos motsvarar alla förväntningar jag hade på en hund som är snygg, trevlig, luktar gott, sticker inte efter vilt, skäller inte, är intelligent och allmänt trevlig :)

Ja, jag gillar de verkligen! Familjen har två salukitikar just nu, så jag har verkligen fallit för kategorin vinthundar! :D

Hur är de mestadels i temperamentet, förrutom att de är väldigt spralliga av sig då ;) Är det stor skillnad på hanar och tikar?

hehe jasså det har ni? jag får hem min första saluki nu på lördag som kommer jag:love:

Ja dom har ett trevligt temprament lugna inne..men vbisst det är mycket fart och så:) men bara dom får springa av sig så bruka det gå bra:) Dom kan ju vara lite skälliga när det kommer någon och så.. Sen går det väl träna lydnad och sånt med kanske inte den lättaste rasen med går gör det ju:) Ja jag tycker inte att det är sån stor skilland på hane eller tik i temprament, Tikarna kan va lite lugnare men inge speciellt..

Meh! Om du redan har vinthund (och dessutom så utomordentligt trevlig vinthundsras :angel:) hur kan du då tveka på Italienaren :p

Nä, lite mer seriöst då. (fast jag vill gärna veta vad det är för salukis ni har hemma, bara av ren nyfikenhet)
Jag har en vän vars mamma nyligen startat italienarkennel. De har 5 st i huset och alla är otroligt trevliga. Alla är vuxna och ingen av dem har brytit benet vad jag vet.

Tydligen finns det någon lista eller så på vilka kennlar som haft mest benbrott på sina hundar. (Har iaf hört talas om något sådant) Om den listan finns så kan det ju kanske vara något att gå efter.

Om man ska anpassa möbleringen efter en italienarvalp innebär det väl säkert att man ser till att det inte finns saker den kan hoppa upp på som sedan är på tok för höga när de hoppar ner.
Hur man ska fixa det vet jag inte. Det enda jag vet är att när jag blir gammal och inte orkar ha salukis längre, då blir det Italienare för mig :p

Tydligen finns det någon lista eller så på vilka kennlar som haft mest benbrott på sina hundar. (Har iaf hört talas om något sådant) Om den listan finns så kan det ju kanske vara något att gå efter.

Nej, någon sådan lista finns mig veterligen inte. Och jag ser heller inte någon anledning till varför det skulle finnas det då det inte är ärftligt betingat. Benbrotten beror i princip aldrig på dålig benstruktur, endast på den unga italienarens innerliga önskan att kunna flyga, i kombination med långa ben, låg självbevarelsedrift, outvecklad muskulatur och en koordination som inte är på topp. :)

Om man ska anpassa möbleringen efter en italienarvalp innebär det väl säkert att man ser till att det inte finns saker den kan hoppa upp på som sedan är på tok för höga när de hoppar ner.
Hur man ska fixa det vet jag inte.

Man sätter möblerna utmed väggarna, ungefär som när man var liten och ordnade disco hemma. Sedan får man sätta hinder för trappor och räcken eller skaffa sig en enplansvilla (som ett par bekanta till mig gjorde - enkom för att inte deras italienare skulle suicidera.) :rofl:

Till TS: Men skämt å sido så är det ju inte alla som är så vilda. En del har så mycket sans i sig att man kan lära dem ganska fort att ta den rätta vägen ned från möbler och dyligt. Problemet med IG:n är ju att de tar sig upp på allt i väldigt ung ålder. En "normal" hund som är lite tyngre har inte tillräckligt mycket spänst och styrka för att hoppa upp i sängen eller soffan vid 9 veckors ålder. Vid 11 veckors ålder hittade jag min uppe på diskbänken (inmundigandes ost och bröd). Jag hade haft Cavalier innan och trodde i min vildaste fantasi inte att en så liten valp kunde hoppa så högt.

Nej, någon sådan lista finns mig veterligen inte. Och jag ser heller inte någon anledning till varför det skulle finnas det då det inte är ärftligt betingat. Benbrotten beror i princip aldrig på dålig benstruktur, endast på den unga italienarens innerliga önskan att kunna flyga, i kombination med långa ben, låg självbevarelsedrift, outvecklad muskulatur och en koordination som inte är på topp. :)

Det var det jag misstänkte. :)

Åh, har den kenneln en hemsida ännu måntro? :laugh:

Det blir ju inte än på ett tag jag skaffar mig egen vovve, men kan ju vara kul att hitta "sin" kennel redan nu, besöka deras hundar etc innan. Eller är det lite väl överambitiöst kanske? :o

Haha hoppsan! :D

Du har inga bilder du vill lägga ut på din italienare? :laugh:

Här är min snart 14-åriga tant! :D Lite vithårig och med diverse gamla "krigsskador". Men i full vigör och med massor av energi. Det är nog det roligaste med italienarna - att de är så vitala och lekfulla upp i åldrarna! :) Och att de är så glada! Visst kan det vara moll ibland, men det är mest teater.

DSCF3072-1.jpg

Åh, har den kenneln en hemsida ännu måntro? :laugh:

Det blir ju inte än på ett tag jag skaffar mig egen vovve, men kan ju vara kul att hitta "sin" kennel redan nu, besöka deras hundar etc innan. Eller är det lite väl överambitiöst kanske? :o

Ne jag tycker det är jätte bra att kolla kennlar för att hitta sin kennel..för det kan man ha stor nytta av i framtiden och få mycket erfarenheter av med.. Hon jag känner som har kennel har lärt mig mycket hon och finns mer att lära med efter som man aldrig blir full lärd man komme ralltid däri från med något nytt man lärt sig+ Att hon alltid finns där om det är något man behöver hjälp med.. Så jag kan rekomender att lära känna dom bra så att man vet att dom komma fortsätta hjälpa en även efter man köpt valpen..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 712
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 439
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka