Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

W

Whoopi

Hej! Jag är relativt nybliven ägare till en treårig unghäst som är trevlig men ganska bortskämd. Sen ett par veckor har jag ett problem som jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska hantera. Den lilla damen vägrar följa med in från hagen.
Hästarna går på lösdrift och de har fri tillgång på grovfoder. Vi tar in henne varje dag för att pyssla om henne och ge henne kraft och mineraler. Kanske tre/fyra gånger i veckan har vi gjort annat med henne som att "sitta in" henne, promenader, löshoppning (hon gillar det:)) och annat som hör till. Det fungerar jättebra hittills och hästen är lugn och avslappnad och med på noterna. Kan dock märka att när hon inte förstår så blir det tvärstopp. Så hon har nog lite den "istadiga typen" i sig.
Nu är det totaltstopp när vi ska gå in. Jag uppfattar henne inte som flockbunden eller orolig så, det har aldrig förut varit problem med att gå ifrån flocken eller andra hästar, hon går snällt från stallet utan sällskap, inga problem att stå själv ett tag osv.
Kan beskriva vad som händer: vi kommer till hagen, ropar på henne och hon ser glad ut och spetsar öronen. Vi går fram till henne och hälsar, klappar om och hästen ser fortfarande glad ut. På med grimma och grimskaft. Går en meter och sen tar det tvärstopp. Lirka och pilla, svänger lite åt varje håll, kommer en meter till. Tvärstopp, hästen lyfter huvudet aningen högre men ser fortfarande glad ut, absolut inte skärrad eller rädd. Jaha, det går inte alls framåt, tar spöt och petar på lite bakom, hon grinar till men flyttar sig väl kanske en halvmeter. Osv osv ända tills man når fram till grinden och kan öppna, då går hon snällt ut. Därefter är det bara att knalla på, hon är lite småtittig men inte mycket. Det finns mycket att se på vägen ner till stallet och jag tycker inte hon reagerar onormalt på något vis. Hon är ju ung och grön och det blåser och far runt grejer så...
Men vad gör jag? Detta förekommer bara i hagen och är nytt sen ett par veckor. Ibland har jag bara lust att ta med den långa pisken och dra till som bara den bakom henne i backen eller något för att få henne att gå framåt. Grejen är att hon blir så "kränkt" eller vad man kan kalla det. Kan inte komma på något bättre ord.
Förra ägarna har mutat och hållt på med godis hela tiden, något som jag känner inte är riktigt mitt sätt. Jag vill kunna gå in med min häst från hagen utan att ha fickorna fulla med morötter. Tacksam för tips och tankar.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Låter helt klart som ett "vill INTE" beteende..(mao offhyffsad snorunge typ:p)

Var bara konsekvent och beta till henne på baken med ett spö- Till slut komer hon ge sig.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

På din beskrivning låter det som om din lilla häst är en tänkande, självsäker och trygg häst som tycker att hon klarar sig bra utan någon ledare/människa, jag har själv ett sto som är likadan.
För att få henne att hellre vilja följa med mig ut från hagen och göra saker tillsammans med mig får jag använda all min fantasi och uppfinningsrikedom för att hitta på roliga och omväxlande övningar och sysselsättningar både från marken och uppsuttet, hon blir väldigt fort uttråkad och omotiverad. Att använda spö för att tvinga henne att göra något gör bara henne sju reser värre och hon tycker jag är fruktansvärt orättvis och kränkande och hennes förtroende för mig sjunker drastiskt.
Prova med att göra något hon tycker är roligt redan i hagen innan du ens försöker leda ut henne därifrån så att hon är med dig mentalt. En annan strategi som ofta fungerar på denhär hästpersonligheten är omvänd psykologi. Vill hon inte gå framåt backa henne, be henne sedan att gå framåt igen, gå sedan och gör något helt annat t ex be henne nosa på något i hagen, en sten eller vad som hellst. Gå tillbaka mot grinden igen och gör om samma procedur. Hon kommer att bli väldigt överaskad när du och hon går iväg och gör något helt annat än bara fokuserar på att gå ut ur hagen. Fungerar inte det, led henne som om ni gick på en mycket krokig och slingrig stig, be henne också emellanåt att ömsom flytt framdel och bakdel, till slut tycker hon att det är väldigt trevligt att bara gå rakt fram. Problemet med oss människor i en sådan situation är att vi blir så "direkttänkande" vi ska ut genom grinden istället för att lösa problemet att få hästen motiverad att gå framåt. Lycka till med träningen.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Jag har motsatt problem (som jag lär vara ensam om i hästvärlden), min unghäst vill inte gå IN i hagen, det spelar ingen roll att det fri tillgång på hö, olika flockar, stora fina hagar...Jag har varit konsekvent i flera år nu, och det börjar faktiskt ge resultat. Jag har provat det mesta, backa, spö osv, det viktiga är att hon inte får stå stilla, då har hon liksom vunnit, utan hon får banne mig omak med att behöva röra på sig. Efter ett tag fattar de faktiskt galoppen och börjar lyssna. Men det krävs tålamod, speciellt om man har en lugn och själväker individ som min häst är. Problemet för oss blev att hon använde samma metod vid tömkörning, totalvägran att gå framåt, men det löste sig också med hjälp av att irritera henne, det som fungerade allra bäst var en hand på rumpan, så ett tag funderade jag på att tillverka en "hand" som kunde läggas på rumpan utan att jag behövde släppa tömmarna,men som tur var behövdes aldrig det. Vi ägnade oss åt tömknuffning istället för tömkörning. Men men tiden och mycket jobb löste sig även det. Man får prova sig fram till den metod som fungerar bäst, men godis har jag personligen aldrig gillat.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Så mycket aktivering skall inte krävas av en treåring. Tar men den i ett grimskaft ska den följa med. Annat är bara trams.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Så mycket aktivering skall inte krävas av en treåring. Tar men den i ett grimskaft ska den följa med. Annat är bara trams.


Lite så känner jag. Samtidigt är beskrivningen självständig, tänkande häst väldigt bra. Tror vi står inför en maktkamp. Jag är inte personen som mutar med godis och lägger huvudet på sne och säger "kom nu lilla gumman". Jag vet att den här hästen kan mycket mer, inte är rädd eller osäker.
Samtidigt känns det som om hon fått husera som hon velat senaste året. Nu kommer jag som ny ägare och ställer krav och då får jag den här "trotsreaktionen". Vad jag tycker är sådär jobbigt är om man, t.ex. i en sån situation som jag beskriver, lägger på spöt lite mer, så går hon nästan till motattack, dvs vänder upp rumpan och hotar/kickar. Det handlar ju absolut inte om att jag "slår" henne, utan viftar jag till med spöt lite i luften istället för att "peta" så vänder hon snabbt rumpan till. Jag tolkar det som att hon visar att det minsann är hon som bestämmer.
Jag är osäker på hur mycket jag kan gå på henne. Stannar i mitt resonemang där och hör gärna vad ni tycker. Tacksam för svar
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Det låter som att du måste syssla med mer ledarövningar. Problemet är egentligen inte att hon inte vill följa med in från hagen utan problemet ligger i att hon inte ser dej som sin ledare, eller iaf har stort frtroende för dig.Om en häst som går lite till "attack" när du kräver att hon ska gå framåt så betyder det verkligen att hon är en tuff häst och behöver mycket träning!
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Mn åsikt är att om en häst slår elelr hotar mot spöet så är den dubbelt trottsig.
Jag menar, du vet ju att hästen KAN bli ledd erller hur?




Se till att du har ett säkert avstånd och kickar hästen mot spöet utan att gå fram så hade jag gett den ett ordentligt rapp på rumpan.
Faktiskt bättre med trotsiga hästar att visa var skåpet ska stå en gång för alla.

Hoppas du förstår vad jag menar och inte tror att jag menar att hästen ska rappas upp hysteriskt, men en tydlig markering. att DU bestämmer att NI ska gå framåt.

Lycka till.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Hejsan jag tyckte iofs Savvy hade rätt bra förslag... Detta har hänt mig 1 gång att min häst inte ville följa med (då var det mörkt, blåste och regnade och hon hade absolut ingen lust att lämna flocken ;)), då provade jag allt möjligt, att gå åt olika håll, åt sidan osv... upptäckte rätt snart att det funkade bäst att bara ge ett tryck i nacken av grimman, då fick jag iaf 2 steg framåt åt rätt håll för varje gång jag spände grimskaftet. Så jag fortsatte så heeela vägen in från hagen 2 steg-stopp-2 steg-stopp, nästan hängde i grimskaftet för att få ett konstant tryck (och man ska inte titta på hästen), då kommer eftergiften automatiskt så fort hon rörde sig framåt, bara man inte tappar balansen! Dagen efter var det samma sak, mörkt blåsigt och regn, hon ville inte alls gå då heller till en början, men efter att hon stannat 2 ggr så slutade hon helt med det och följde snällt med resten av vägen och sen dess har hon aldrig försökt igen, trots liknande väder! Men som sagt, alla hästar är ju individer och du får helt enkelt prova vad just din häst lyssnar bäst på... Lycka till!
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Jag håller med Älgen här.
Du ber att hon ska gå fram= hon vägrar.
Du förstärker med att peta med spöet= hon kickar.
Hon tycker att hon är bossen i eran relation och har situationen
under kontroll. Jag skulle "ta ur" henne kickandet på en gång.
Ett rapp på arslet i direktivt samband med sparken.
Efter det så skulle jag träna mycket på ledar/ relations-övningar.
Och fortsätta med det som ni redan gör, inridning, löshoppning.
Risken är ju annars att ni står där sedan med en trotsig unghäst som
vägrar lämna gårdsplan, skyggar och vänder hemåt under ridtur osv.
Inte såå kul att ta det från ryggen på en häst som bockar och brallar.
Men visst, måste man så måste man....

Lycka till!

/J.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Visst kan det fungera med spö på rumpan om hästen bara är ovillig, men glöm inte att vissa hästar visar rädsla genom att just frysa.
Jag har själv två av den typen, och det kan bli förbannat jobbigt.

Det som kan fungera är att dra hästen fram i sick-sack. På åringen fick jag göra det i tvåhundra meter häromdagen. Sällan ha det tagit 45 minuter att gå den biten. :rofl:
Det jag tror är viktigast är att hästarna som fryser för att dom är rädda inte får stå stilla. Men det får ändå inte bli ett blådragande i grimman, givetvis ska trycket släppa när den rör sig.

Jösses så dålig jag är på att förklara idag, men jag hoppas du förstår.
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Hejsan! Upplever inte alls att min häst fryser fast pga rädsla. Tvärtom är hon ganska tuff. Igår när vi skulle in gick det bra, anledningen var nog att stallägaren stod och blockera utgången från hagen med en stor traktor + släp. Det var tydligen väldans intressant och vi fick stå och vänta ett bra tag innan vi kom ut. Så är hon nyfiken och framåt, hon kollar gärna vad som händer, helt utan att vara spänd eller stressad. När vi stått där och kollat medan traktorn backade och knölade ett bra tag så gick det hur bra som helst. Tror den lilla rackarn helt enkelt blev distraherad och glömde trotsa :grin:
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Hej! Jo det känns ju som att jag måste få bort dethär beteendet snarast möjligt. Vi ska jobba vidare här några dar och se hur det går. Det har varit en och annan dust tidigare, mest om maten som hon skulle ha ögona böj, annars hotade hon. Beteendet är så gott som borta nu, när vi kommer med maten så visar vi med handen och hon "vänder runt ett varv" så att vi får utrymme att ta in maten, sen håller vi liksom undan henne tills hon får komma fram. Svårt att förklara men det funkar nu.
Vad som är svårt är att hästen är envisast i hela världen och ganska "hård" + att hon blir djävulskt kränkt på något sätt när man säger till. Men för den skull kan jag ju inte dalta, då har hon ju makten på något vis.
Allmänt är jag intresserad av tips på ledarövningar mm som kan göras enkelt. Tack igen
 
Sv: Istadig unghäst - vägrar lämna hagen

Får du känslan av att hästen blir "kränkt" så har du ju uppenbarligen fått resultat av ditt tillrättavisande. Den rekationern får man bara av hästar som tidigare fått bossa runt och nu möter en människa som har regler.

Och tro inte att hästen "mår dåligt" av att bli tillrättavisad (snackar såklart om vettig, konsekvent hantering med tydliga regler osv). Första reaktionen är såklart "Va fan, JAG bestämmer ju!" men så fort du visat att dina regler gäller och är till för att följas så förstår de att man kan ha väldigt trevligt även om man har regler. Till och med väldigt mycket trevligare. INGEN häst mår bra av att bestämma eller daltas med.

Håller alltså med älgen här.

Samtliga unghästar jag hanterar får DIREKT lära sig att ber jag dem gå fram så går de fram, end of discussion. Alla unghästar reagerar någon gång med att frysa och de måste man ta ur dem direkt innan de utvecklas till istadighet. Dvs istadighet är något av människan inlärt, ingen häst ÄR istadig i sin personlighet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 507
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp