Islandsträns - inspirationstråd!

Sv: Islandsträns - inspirationstråd!

Jag har TR på min nosgrimma nu, den är 22cm ..
Hittade en treadstone i stallet, 19cm och funkar bra!!

Ni som har problem med för lång remont-rem, Geller de även om man köper lösa i strl ponny?
Eller kanske inte finns så många sanna häller?

Jag har ponnyträns och ponnygrimmor till min nätta dam - det passar betydligt bättre än cob. (Fast med full vinterpäls kan hon fylla ut en cobgrimma om jag spänner den på innersta hålet.) För pannband är ponnystorlek ett måste.

Sen skiljer sig ju storlekarna en hel del från träns till träns också. Ibland kan det gå med ponny, vissa remont i cob kan funka osv. Jag har en specialsydd och en som nästan passar, men mest kör jag utan :)

askur_086_529dfbe688e59d04a89ba5a1.jpg

Mitt träns kommer från Hilbar. (Dock har jag endast på nosgrimman på bilden)
Tycker både materialet, passformen och utseendet är super. :)

*knapp*
Jag har ett huvudlag jag fick av Ella i julklapp förra året, med glitterstenar, på Vattar har jag använt en nosgrimma från Hööks, nu är jag ute efter en smal nosgrimma remont som kan passa till huvudlaget. Har ni några tips var jag kan hitta det? Gärna med silverspännen helt svart.

ba6410507c1111e2aae322000a1f9858_7.jpg

Fint! Kolla hilbar, jag har en relativt smal svart remontnosgrimma med silverspännen som kommer därifrån :)

*KL*

Nu är mitt PS träns på väg! Borde få det på måndag eller tisdag om inget annat händer! :)

Letar efter ett träns utan käkrem till min connemara med rejält huvud. Idag på Hööks kom jag på att Islandsträns brukar ju inte ha det :idea: och köpte ett av deras. Och det passade! Brukar Islandsträns bara finnas i en strl (som på Hööks) eller brukar det finnas flera? Brukar de vara rymliga runt nosen? För full är oftast för tajta till min häst så jag blev väldigt förvånad... Vill dock ha betydligt bättre läder och gärna lite mer engelsk stil än detta men var mer nyfiken på strl inför webshopsletande.

Ska kolla igenom denna tråden för tips :bump:

15419_10204486112814128_196375008075051795_n.jpg

Detta tränset använder jag allra mest just nu. Sol passar inte i pannband (hamnar mitt i stjärnen, vilket jag inte tycker är så fint) och rids utan nosgrimma, så jag valde att blinga sidostyckena istället.
Köpte ett super billigt huvudlag på Gekås, 70kr. och lite strasstenar på Panduro, såna som man klistrar på. Trodde inte att klistret skulle hålla så bra, men det har suttit sen i våras nu, så det verkar funka bra. Ska göra ett likadant med ljusgula stenar också.

Billigt och enkelt sätt att få lite variation i tränsgarderoben. :)

Nu har jag kollat igenom hela tråden och letat på typ alla webshoppar som nämns i den. Tyvärr verkar det lika vanligt med spännen i nacken som ingen käkrem? Vill ha ett "vanligt" nackstycke men att nosgrimman sitter i den ena remmen och bettet i den andra helt enkelt.

De som ligger bäst till hand då är PS flat out:
http://www.psofsweden.se/sv/for-hasten/trans-flat-out-revolution.html

eller PS levade:
http://www.psofsweden.se/sv/for-hasten/trans-levade-revolution.html

Men jag tycker deras pannbandslösning är så himla himla ful. Bla.

Eller så behåller jag helt enkelt Höökstränset o sätter på ett pannband:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300379&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Någon som har tips på träns utan spännen i nacken o med engelsk nosgrimma?

Liknande trådar

Fritid Jag tänkte att vi kunde ha en inspirationstråd för friluftsliv/ vandring/ utomhusaktiviteter etc. Har du varit på något speciellt ställe...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Araminta
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 489
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
783
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama