Islandssadel med x-change/ justerbar bom

I

Isislover

Jag har insett att jag bör byta sadel till min tölträser.
Jag skulle helst vilja ha en sadel som bomen går att justera på, typ x-change system eller omvärmningsbar.
Har ni några tips på sadlar i klassen 10-15 tusen som ni själva använder och gillar?

Sv: Islandssadel med x-change/ justerbar bom

Prestige har omvärmningsbara bommar, använder en sådan på vår äldsta. Prestige Hippos dressage.

Annars är det hetaste tipset, prova ut en passande sadel för just din häst. Ta hjälp av en duktig sadelutprovare, och inte av en hemma mekare.

Jodå jag kommer att vända mig till ett proffs för att få sadeln utprovad. Men det kan vara kul och veta innan vilka sadlar det finns på marknaden.

För mellan 5-10 000 har du ju Tekna, syntetsadel med mycket mer läderkänsla än tex wintec, finns både som dressyr och islandsmodell.
Av de två tycker jag dock att dressyren verkar mer välarbetad än islandsmodellen (trots att jag eg helst föredrar ett inte alltför djupt säte).

Finns en lång tråd om Tekna dressyr på utrustning (vanlig utrustningsforumet, inte här på islands alltså) med mycket info! :idea:

Annars kanske en beg prestige eller Hrimnir, men Hrimnir ligger nog lite högt i pris tror jag..

Trainers har en islandshäst modell med utbytbara koppjärn, mjuk skön sadel. Älskar min!
kostar 15.000:-

Trainers har en islandshäst modell med utbytbara koppjärn, mjuk skön sadel. Älskar min!
kostar 15.000:-

Utan att svaret är riktat till dig enbart utan överlag när det gäller dessa sadlar med utbytbara järn. Det är ju inte ovaligt att hästar som blir bredare även ändrar vinkeln på ryggen. Så då har man ju kanske ändå inte en passande sadel, genom att bomvinkeln blir fel.

Men det måste likaväl ha sina fördelar att kunde ändra bomvidd utan att värma om. Jag är inte säker men har hört att en sadelbom går att värma om bara 1 gång. Då måste det vara ett väldigt pluss när man kan byta bomvidden som man önskar?

Jo, men det är ju mycket sällan hästen enbart breddar sig, det brukar hända annat också. Och då räcker det ju inte med att byta till ett vidare järn om sadeln ändå inte följer hästens rygglinje. Även bommarna är ju olika, och till synes små skillnader kan göra en väldigt stor skillnad för hästen.

Eques, eller en begagnad hrimnir skulle jag rekommendera. Annars finns det någon för ca 10 000 på agerstaridshop.nu, värt att kolla:)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 527
Senast: Ninnea
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 358
Senast: sthu
·
Utrustning Har tänkt skaffa en hoppsadel för sporadisk hoppning med vår islandshäst. (Har annars bara dressyrsadlar och det är ju inget vidare...
Svar
16
· Visningar
1 359
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit