Islandshingstar!

Sv: Islandshingstar!

Boj skrev:
Och det tycker jag att du gör rätt i, för jag kan väl inte i min vildaste fantasi föreställa mig att du vill att någon annan skall få genomgå den fasa och oro som du har haft för pållan. Det är en mycket pontiniell risk för att få en avkomma med hög disposition för eksem, och man hoppas att du förstår vad jobbigt detta är för både häst och ägare.

Jo men ändå får man ju snea mungipor över att aldrig mera kunna få något efter henne, en sån otroligt fin häst :( Ska jag vara ärlig "om nu ett föl ärver kunskaper" så tror jag att min hästs föl skulle kunna bli något mycket stort med en bra hingst som pappa. Eftersom Tibra "som hon heter" är en mycket duktig, pigg och arbetsvillig islandshäst. Så visst blir man mycket besviken..
Men hon har haft två föl förr och då var det inte någon privat som avlade utan då var det "Slätterne gård" där hon kommer ifrån. Och dom som är så hästkunniga och kända för sina duktiga islandshästar borde väl i så fall veta bättre eller vad? För inte tror jag att de plågar sina hästar.. [Detta är bara en diskution inget annat!]

Jag måste bara säga att alla hästar behöver väl inte avla av sig. Vi som har valacker får aldrig nån avkomma efter vår guldklimp! Inte surar vi för det. Det finns massor med fina hästar att köpa , såna som inte har eksem. Det är inte roligt att halva året behöva bekymra sig om det varje dag. Njut av Tibra så länge du har henne, ett föl är ändå inte Tibra. Det är en annan individ.

Korven skrev:
Jag måste bara säga att alla hästar behöver väl inte avla av sig. Vi som har valacker får aldrig nån avkomma efter vår guldklimp! Inte surar vi för det. Det finns massor med fina hästar att köpa , såna som inte har eksem. Det är inte roligt att halva året behöva bekymra sig om det varje dag. Njut av Tibra så länge du har henne, ett föl är ändå inte Tibra. Det är en annan individ.

jo men varför har då verkligen hästkunniga "slätterne gård" tagit föl efter henne?

Bara för att kända gårdar å hästmänniskor avlar på individer med sjukdomar betyder det inte att de gör rätt.

Detta är inte nedklankning av offentlig gård men många med större gårdar måste dessutom tänka på vinsten, detta gör att de ibland ej tar hänsyn till djuren.Detta har inget med gårdsnamnet som nämts tidigare att göra, men så kan det vara.

chrysler skrev:
Detta är inte nedklankning av offentlig gård men många med större gårdar måste dessutom tänka på vinsten, detta gör att de ibland ej tar hänsyn till djuren.Detta har inget med gårdsnamnet som nämts tidigare att göra, men så kan det vara.

okej.. ne jag bara undrade.. men Tibras föl har iaf inte eksem..

Om du undrar får du fråga den gården helt enkelt, jag vet inte vad som rör sig i hjärnorna på folk som avlar på hästar med genetiskt betingade sjukdomar, det enda jag vet är att jag skulle vilja skona ev framtida föl från att få eksem eller extra stor chans/risk till eksem å lättaste sättet är att inte avla på hästar med eksem, samma sak gäller spatt.

Hästen var betäckt redan på Island, innan den kom till Sverige. Det är mycket vanligt man gör så.

Det stämmer att hon var betäckt när hon kom till sverige. Minns jag inte helt fel tror jag att det kom som en överaskning att hon var det...

_Viva_ skrev:
Det stämmer att hon var betäckt när hon kom till sverige. Minns jag inte helt fel tror jag att det kom som en överaskning att hon var det...

jaha okej.. nu har jag iaf fått reda på vart hennes "föl" är någonstans :) Frigg heter hon!

Hade hon eksem när dom tog föl efter henne?

Svíþjóð skrev:
Hade hon eksem när dom tog föl efter henne?

ne men hon betäcktes ju på island.. fick eksemen här i sverige..
[men för sista gången, jag SKA INTE avla på henne]

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 368
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 621
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka