Islandshingstar!

Tibra

Trådstartare
hej..
Jag är väldigt sugen på att betäcka vårat lilla sto, MEN
vilken hingst ska jag välja?
Är det någon som kan tipsa om en bra "inte super" hingst?
helst inte för långt ner eller för långt upp eftersom vi bor i västernorrland..ELLER..att ni kunde tipsa vad för egenskaper och krav som behövs på hingsten.
Jag har hört att man ska ta en hingst som har en bättre gångart än vad stoet hade.
Vårt sto har en fin taktig tölt, en fin trav och lite pass kan hon allt, galoppen är väl ändå bäst kanske. Hon har ett hiskeligt temperament men sånt föl vill man ju också ha, bra lynne men tyvärr exem.. så lite man på fölet skulle ju inte skada.

mvh/Linda :bump:

Sv: Islandshingstar!

Vad menar du med ett hiskeligt temperament?
Jag tycker inte eksemston ska betäckas.

Tyvärr är det likadant med eksem som med gångarter.De nedärvs, vill man inte ta risken att få en eksemhäst bör man inte avla på dem, framförallt är det inte tillåtet att avla på dem då eksem står med i defektlistan.Så även om fölet får man så kliar den av den rätt snabbt om den får eksem på köpet :smirk:

Om jag hade ett 5 gångs sto å ville ha en 4 gångare skulle jag kunna använda en 4 gångshingst, skulle jag vilja ha större chans för en 5 gångare skulle jag använda en 5 gångshingst, har jag en 3,5 gångare skulle jag ta en 5 gångshingst så att det inte är så stor risk att fölet blir en 3,5 gångare då man vill ha fram en islandshäst med bra tölt.
Men alla har olika smak å det är ägaren som måste matcha in hoingst å sto som man tror passar.

Dåligt temperament går oxå i arv så såna hästar ska man absolut inte avla på.

Senast ändrad av en moderator:

Tibra skrev:
hej..
Är det någon som kan tipsa om en bra "inte super" hingst?
Varför skall inte hingsten kunna vara så bra som det bara går, eller missuppfattar jag dig? För att kunna välja är det bra om du sett kandidaten irl nån gång, och kanske även avkommor därav.

Sen tycker jag att man skall granska sitt sto kritiskt, och gärna be om en andra åsikt från en duktig person (alltifrån avlare till en duktig tränare som man kanske ridit för) OM stoet är lämpligt att avla på. Det kostar trots allt lika mycket att föda upp en bra som en usel häst.

Om man bortser från eksemets ärftlighet/ närvaro på defektlistan så bör man ändå ta sig en funderare på om eksemstoet är en lämplig mamma - det är t ex bäst för fölet att vara ute så mycket som möjligt och eftersom de flesta föl föds under "eksemsäsong" kan detta ställa till problem. Dessutom är dräktigheten också en påverkan på stoet, som givetvis både kan förbättra eller försämra eksemstatusen.

Men jag har hört att man inte "ärver" exem, det är en väldigt liten chans i så fall att fölet ska få det..
dessutom har hon haft 2 andra föl förut, men mer om dom vet jag inte.

em76 skrev:
Vad menar du med ett hiskeligt temperament?
Jag tycker inte eksemston ska betäckas.

hon är inte lat om jag säjer så, hon är en riktig pigg häst som vill göra allt, bara springa och jobba.
varför ska inte ett sto med exem få chansen att få en bebis? det är inte säkert att det går i arv, chansen är väldigt liten!

Tibra skrev:
hon är inte lat om jag säjer så, hon är en riktig pigg häst som vill göra allt, bara springa och jobba.
varför ska inte ett sto med exem få chansen att få en bebis? det är inte säkert att det går i arv, chansen är väldigt liten!
Är det hästen som har bronkit också?

Tibra skrev:

Låt oss kalla det risken, inte chansen.
Tycker inte heller att man skall avla på eksemhästar.

/Malin

För att det enligt lag står att eksemhästar inte ska avlas på, det är inget vi på forumet bestämt.Om du vill avla väldigt gärna så varför inte köpa ett eksemfritt sto?
Nej, eksemet nedärvs inte till 100% men varför vill man ens riskera att det kan nedärvas?Det är ju väldigt plågsamt för en häst att ha eksem.Sedan fortsätter eksemet att spidas vidare i generationer efter att man avlat ett gulligt föl.Jag skulle ärligt talat avstå för hästens skull.

Nej, man ärver inte en allergi - men man ärver faktiskt dispositionen för allergi. Precis som Freyr skulle jag dock benämna det som en risk och inte en chans.

Jag har uppfattat risken som ganska stor jag.Dessutom måste det vara jättekrångligt att sköta ett sto som diar och har eksem.
Mitt sto fick vi inte komma i närheten av på 2 veckor :rofl: och nya avlare som vi är så gjorde vi det inte heller :eek:
Men nu är hon gossig igen..... :d :love:
Sen blir det sår på tuttsen hos en eksemhäst och så ska man oroa sig ännu mer...blir trött bara jag tänker på det....sedan är det olagligt....dessa argument kanske räcker....

Men annars så väljer man väl hingst efter sitt sto och vad man vill ha för typ av avkomma, vilken stam man är lite sugen på och kemi!! :idea:Sen handlar det väl om att välja bort också :idea: Sen är iallafall jag glad för att hingsten jag valde i år är skäck :angel: Jag är också förtjust i de avkommor efter honom jag träffat och han själv är jättetrevlig.Frisk också.Vet det.Sedan gillar jag hingsthållaren och den familjens omsorg om de hästar de ansvarar för.
Hör ni vilket expertutlåtande av mig ;) Den grönaste av de gröna...

// Åsa

Senast ändrad:

Om stoet hade unika egenskaper KANSKE man skulle ha kunnat motiver orsaken här, ändå är eksem med på defektlistan även om eksemet i sig inte är direkt nedärvbar. Med direkt nedärvbar menas att avkomman automatiskt får samma sak som sina föräldrar, betäcker du med en hingst som har en hög disposition av eksem så är sannolikheten mycket stor att avkomman får eksem.

Skulle du betäcka med en hingst som har låg disposition, kan avkomman om detta blir ett sto föra eksemet vidare till sin egen avkomma utan att själv bli drabbad.

Det som inte syns är när stoet med hög disposition betäcks med en likvärdig hingst, bägge utan eksem och avkomman drabbas. Därför bör man inte använda individer med eksem i aveln.

Chanserna som du uttrycker det är alltså inte så små som man vill göra gällande, när vi vill ha föl på våra telningar så är det mer vårt eget behov som vi vill uppfylla och inte hästens. Försök istället att utgå ifrån avkommans sits, skulle du själv vilja gå sommar efter sommar och klia dig blodig bara därför att någon så hett har önskat sig ett föl? :confused:

Senast ändrad:

Tycker inte heller att du ska avla på stoet, men varför inte köpa ett föl om du är sugen på det? Billigare blir det och det är kul med lite olika hästar i stallet (lynne, gångarter mm.) Köper du ett bra stoföl så kanske du kan avla på det om 3 år. Med en liten vallack får du mer fart i hagen. Dessutom kan du välja färg, kön, gångartsanlag mm. Ditt egna föl får du acceptera som det är. Vilket man såklart gör..

Hej Linda

Tibra är absolut ingen häst att avla på.
Som andra skrivit betäcker man inte ett exsemsto!
Har inte Tibra även haft problem med luftvägarna (eller missminner jag mig?)

Hade hon nu varit frisk hade jag valt en fyrgångshingst med mycket tölt och bra överlinje. Hennes svaga sidor är ju hennes överlinje och mkt av spänningarna hos henne kommer när hon går i för hög form och sänker ryggen. Då blir tölten kort, spänd och energisk som du ju vet.

Nej, det finns andra hästar att avla på. Inte skulle det vara roligt att avla fram en till eksemhäst?

(Tibra var betäckt när hon kom från island, alltså innan eksemet bröt ut.)

Hälsningar Linda (Hussborgs islandshästar)

Senast ändrad:

Nej, det finns andra hästar att avla på. Inte skulle det vara roligt att avla fram en till eksemhäst?

(Tibra var betäckt när hon kom från island, alltså innan eksemet bröt ut.)

Hälsningar Linda (Hussborgs islandshästar)[/QUOTE]

hej.. jo jag har funderat på det där redan.. det är inte ens säkert att hon ska få vara kvar :cry: exemen har ju börjat nu igen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra, vet du något som kan minska klådan? :confused: :confused:

Vad tråkigt....
Om det var min lilla guldklimp skulle jag sätta på ett täcke naturligtvis och smörja med Nylanders lotion.Detta har jag sett gett jättefint resultat på en vänninas häst.Hon smörjde morgon och kväll och såren gick ihop,sen fortsatte hon lika intensivt fast de var läkta.
Vi har byggt en sovalkov med ljust insektsskydd i hagen till vår nyimporterade snutta.För att skydda henne mot knott.Funkar jättebra men det går väl lika bra att stalla in men min sambo vill leka Ernst ibland....

// Åsa

Varför jag ville avla på henne är inte för att jag absolut vill ha en till häst eller ett föl, utan jag vill ha något efter min prinsessa, det är allt, när hon är borta, vad finns då kvar efter henne som man kan minnas och fortsätta med? :( det är bara det jag önskar! Men men.. borde jag inte, gör jag det inte..

Efter att ha läst tråden om denna häst, som har så gravt eksem så den måste vara uppbunden för att inte skada sig själv så skulle jag hellre avla på en halt å lytt häst.Tyvärr.
Det finns inte ens chans att en häst med såna allvarliga problem ens skulle vara minsta lämplig att avla på, då skulle jag hellre fundera på att ta bort den, för hästens skull.Den verkar lida väldigt mkt.
Det är ju inte ditt fel, du har ju testat det mesta, men ibland räcker det inte ändå, då får man helt enkelt tänka på hästens bästa.
Nu tycker jag inte det är ok att avla på hästar med eksem ändå, men om det åtminstone hade varit en häst som inte visat symptom med rätt behandling, täcke osv, hade det inte varit lika illa, även om det ÄR illa.

chrysler skrev:
Efter att ha läst tråden om denna häst, som har så gravt eksem så den måste vara uppbunden för att inte skada sig själv så skulle jag hellre avla på en halt å lytt häst.Tyvärr.
Det finns inte ens chans att en häst med såna allvarliga problem ens skulle vara minsta lämplig att avla på, då skulle jag hellre fundera på att ta bort den, för hästens skull.Den verkar lida väldigt mkt.
Det är ju inte ditt fel, du har ju testat det mesta, men ibland räcker det inte ändå, då får man helt enkelt tänka på hästens bästa.
Nu tycker jag inte det är ok att avla på hästar med eksem ändå, men om det åtminstone hade varit en häst som inte visat symptom med rätt behandling, täcke osv, hade det inte varit lika illa, även om det ÄR illa.

MEN! som jag sagt förut i mina trådar, hon lider inte, det ser riktigt bra ut och hon är nästan frisk som en nötkärna, förutom eksemen, men den börjar ju bli bättre eftersom såren kring manen växer ut. En häst som lider skulle hänga och inte alls se glad ut, vilket hon gjorde förra sommaren, denna sommar är hon piggare än nånsin! Men jag ska ändå inte avla på henne.

Och det tycker jag att du gör rätt i, för jag kan väl inte i min vildaste fantasi föreställa mig att du vill att någon annan skall få genomgå den fasa och oro som du har haft för pållan. Det är en mycket pontiniell risk för att få en avkomma med hög disposition för eksem, och man hoppas att du förstår vad jobbigt detta är för både häst och ägare.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 368
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 621
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur