Islandshingst/sto

B

Blå Bergen

(Provar att lägga in här istället för på avel, då jag inte fick några svar där. Det är ju här islandsfolket är:) )

Jag har en blivande 3 års hingst som har 108 i förväntat blup, kan jag visa honom eller är det bara dumt att lägga ner energi?

Har även ett sto som blir tre och skulle gärna få henne bedömd också, men jag tycker inte fölmönstringen ger tillräckligt med information om dessa passar i aveln eller inte.

Jag tycker det är väldigt rörigt och svårt. Kan någon reda ut lite åt mig, dvs måste en 3 års hingst ha minst 110 i blup för att få visas?
Kan jag avla på ett sto som har under 100?

Jag vet inte om jag hatar eller älskar blupen, den säger ju inget om hästen passar som familjehäst, är älskad eller får vara frisk i minst 25år. Bara en tanke.

Sv: Islandshingst/sto

Du har inget proffs i närheten som kan hjälpa dig att titta på hästarna?

Om jag skulle se till mig själv så skulle hingsten verkligen vara något utöver det vanliga för att jag skulle spara den.

Ja, du får betäcka och avla på ston, oavsett vilken blup de har och om de är bedömda eller ej.

Med hingstarna är det så att alla hingstar får visas och får de då en godkänd bedömning för de betäckningstillstånd, oavsett vilken blup de har. Det är bara om de har över 110 i blup som man kan visa exteriört som treåringar och få begränsat betäckningstillstånd för! Som jag har förstått det FÅR du även visa treåriga hingstar som har lägre blup men kan inte få betäckningstillstånd oavsett hur det går.

Nej men ursäkta, är det inte 115 i Blup för att en unghingst ska få begränsat betäckningstillstånd?

Jag har för mig att hingsten måste ha 115 i blup för att få begr betäckningstillstånd utan att visas som treåring. Om hingsten har 110-och över, kan man visa dem exteriört och därefter få betäckningstillstånd. Har hingsten under 110 i blup så får man vänta att visa honom tills han kan visa både ridegenskaper och exteriör. Rätta mig om jag ha fel.

//Julia

Det står på SIFs hemsida under avel men detta är det som gäller

BLUP 110 -114 får visas som treåring och om den erhåller exteriörpoäng på 8,0 eller över får den begränsat betäckningstillstånd på 10 ston.

BLUP 115 och över kan från 2 års ålder få begränsatbetäckningstillstånd på 10 ston fram till en totalbedömning vid 4 eller 5 års ålder.
De måste hälsoundersökas men ej spattröntgas.

Har hinsten under 110 måste du alltså totalbedöma den som 4 åring eller äldre och uppnå minst 7,75 i totalpoäng för att den ska få betäckningstillstånd.

Jag tycker inte man ska stirra sig blind på hästens blup utan se till individen.

Jag är väldigt glad för Frumas mamma, Arta. Hon har 94 i blup men har gett mycket fina avkommor med olika hingstar. Fruma bedömdes i våras är vårat första föl efter henne. Henne hoppas jag få flera föl efter.

Tack ni som skrivit, det är som jag trodde.
Man blir ju lite hemmablind och jag ser inga fel på mina hästar:love:

Stoet ska betäckas som 3 åring, om hon ser omogen ut och jag inte hittar drömhingsten då väntar jag ett år till.
Jag ska inte enbart leta bland hingstar med hög blup, jag väjler isåfall en hingst med mycket bra lynne och lättridna gångarter. Familjehäst!!:bump: Jag fick flera hingsttips av några här men de försvann vid bukekrachen. (Nån som vill skicka till mig igen?)

3 års hingsten är storväxt och är mycket lätthanterlig (när det är tjejfritt):o Han blir definitivt valack snart för jag kan inte hålla på honom ett år till, han vill umgås med de andra hästarna inte bara titta på dem, han blir så ledsen.:cry: Det blir en mycket bra valack, han har en härlig färg också, vitblack. Några tror det är en fjordhäst:eek::D

Vad vill du få för avkomma? Plus och minus på stoet?
Något som är intressant är att skriva ner det på papper, spara och sedan jämföra hur det blev.

Hennes bedömning på mönstringen i höst:

Feminint ungsto med tilltalande huvud, men något små ögon.

Medelrest med tunn och slank hals.

Rak rygglinje och kort och runt kors.

Lättbyggd men något kortbent.

Rör sig i skritt med trånga rörelser- samt utåt tåad fram.

Visar trav, galopp och lite tölt med medelgoda rörelser.

Lungt och mjukt temperament.

Blup 98, (mor är obedömd)

Jag kan tillägga att hon var lite tunnare i hullet då än de flesta andra som jag tyckte var lite väl runda för att vara unghästar.
Jag har hört att de ska vara ganska slanka för att annars är det svårt att bedömma exteriören. Men jag ska ha henne liiite rundare nästa år.:smirk:
Hon har en mycket lång man och mycket svans och är väldigt snäll och nyfiken. Som sagt min ögonsten :love:

Minus på stoet kan jag tänka är storleken (blir troligen max 133) och kanske tölten men det vet jag inte ännu. Hon är svartbrun med ett stjärnämne i pannan. Hennes far är den på min avatar, så hon har skäckanlag.
<<--------
Och mor är fux.

Jag vill ha en minst medelstor avkomma gärna lite grov, med lätt för gångaterna och kan ridas av de flesta. Gärna med lite färg så man hittar den i hagen när det är mörkt :D :D :D

*Lånar tråden*

Det ena stoet har 108 i blup, är det högt, lågt eller medel för ett sto?

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 131
Senast: Barbabelle
·
Avel Hur väljer ni rutinerade avelsston när ni köper in nya ston? (Förutom tilltalande härstamning och personlig bedömning av stoet.) Vore...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
9 436
Senast: Habina
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Jag har alltid drömt om att ha en avkomma efter mitt älskade sto. Nu är det så att vi ska till veterinären på onsdag och göra en...
Svar
1
· Visningar
977
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2