Sv: Islandshästutbildningar
Hejhopp.
(Ber om ursäkt om man inte får länka....)
Island:
De beror ju på hur gammal du är och vad du letar efter i utbildningen.
Hólar - den mesta och bästa utbildningen man kan gå (haha, jag är inne på mitt andra år
)
För att komma in på Hólar måste du ha
- Gått ut gymnasiet med betyg i alla ämnen som du läst.
- Ha spenderat en del tid på Island (så du har lärt dig språket, all undervisning är på isländska.)
- Intyg från tidigare arbetsgivare med rekomendationer.
Och när du har allt det här och ha skickat in ansökningarna får du en inbjudan till intagningsprovet. Och om du klarar intagningsprovet får du börja
Sen måste du klara alla prov för att få fortsätta alla tre åren.
(mer information på:
www.holar.is)
Hvanneyri - här kan du antingen läsa 2år där du läser några kurser med inriktning mot häst och du rider in nån/några hästar (vill du ha mer information kan du höra av dig med frågor så frågar jag min pojkvän som gått där..)
Eller så kan du läsa högskoleprogrammet som är väldigt brett inom hästeri där de sista året är mest med hästar och de görs på Hólar (i sammarbete med Hólar.)
(mer information på:
www.lbhi.is)
På Island kan man även ta en sorts
ryttarmäken som görs i fem steg. Man får en stadig grundutbildning. Det kostar en del då man måste rida en del för instruktörer (hólarutbildade.), praktiskt och teoretiskt prov görs.
(mer information på:
www.knapi.holar.is)
Sverige:
Strömsholm har två olika utbildningar, du kan läsa om dom på deras hemsida.
(mer information på:
www.stromsholm.com)
Dille gymnasieskola - med andra ord kan du bara gå de om du har efter att gå gymnasiet. Har själv gått ut skolan som första treårs studerande. Intressant och rolig gymnasiegång utlovas. Inte supermycket hästeri men helt klart mycket mer än du har tid för om du pluggar vanligt gymnasie plus mycket lektionstid från bra instruktörer - gratis
(Läs mera på
www.Dille.se
Wången gymnasieskola - ungefär som Dille med lite annorlunda men i grund samma - gymnasieskola med islandshästar på schemat...
(Läs mera på:
www.wangen.se.)
Finns även ett gymnasium som heter August Kobbs. Vet inte så mycket om de. Men säkert bra.
Tror de finns ett eller två till gymnasier som har islandshäst som val.
Sen kommer jag inte på några fler
Lycka till!