Islandshästutbildning på Strömsholm

Draumsyn

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon som gått denna ettåriga utbildning?
Efter utbildningen så skall man vara B-instruktör, C-tränare samt få gå Domarsekretterarkursen och Lokaldomarkursen.
Om man klarar examinationerna vill säga.

Är jättesugen på denna utbildningen...
Vill så gärna komma vidare, just nu jobbar jag på hästgård och hästbutik vilket absolut är ett steg i rätt riktning, men vill mer.
Jag älskar verkligen att instruera och vill bli duktigare på detta.
Vill även lära mig mer om psykologi och coatchning för att bli en så komplett instruktör som möjligt och kanske inte fokusera så mycket på tävlingsridning utan mer på känsla och positiv ridning. (Såklart kan tävlingsridning vara positivt, men tror ni förstår hur jag menar)
Sen skulle jag gärna jobba med lite hästträning också framöver.
Mitt mål är att slutligen ha egen gård och verksamhet.

När jag jobbade i Norge så höll jag 9 lektioner/veckan plus en del privatlektioner, dock på en lägre nivå.
Har även jobbat en del med turridning.
Jag har Ridledarutbildningen och har gått på Islandshästlinje.

Kan man söka någon form av stipendie för detta tror ni?
Var/hur söker man bäst stipendier?
Kan man få någon typ av hjälp från sin lokalklubb?

Jag kollade på vad utbildningen kostar och detta årets utbildning kostar 59.000, man kan få bidrag från CSN och då kvarstår 32160:- har jag räknat ut.
Plus kost och logi åt en själv.

Någon som gått utbildningen och vet hur boendebiten ser ut?
Kan man bo på Strömsholm (kostnad?) eller måste man ha en lägenhet/hus i närheten?
Kan man äta på skolan och vad kostar det ungefär isf?
Kan man söka någon annan typ av bidrag ex bostadsbidrag eller dyl?

Och hästen man har med sig, har de några särskillda krav på den?
För det är ju knappast alla som har råflotta tävlingshästar med sig kan jag tänka? För blir isf min egen kille jag tar med då, han är absolut fin (tycker jag) men ingen SM-häst.

Brukar det vara jättemånga som söker och hur många tar de in?

Är tidigast nästa år jag tänker söka isf, om möjligheter finns.

Detta vart en tusen frågor tråd :)
Tacksam om ngn som vet kan svara på mina frågor antingen här eller via PM.

Sv: Islandshästutbildning på Strömsholm

Jag vet inte, men jag är också nyfiken. Så jag skriver för att säga till någon som kanske vet att jag också vill ha PM om inte svaret skrivs ut här :)

Jag har tänkt att gå den utbildningen nästa år :D De måste va samma tycker ja ;) håller på i 40 veckor , ska ha skolad häst & unghäst med.. Jag tar med mig min nuvarande häst dit, ingen Sm häst heller ,ÄN ;) Men trevlig är han!

Jag vill också veta mer om den.. Har själv tänkt starta denna tråden ..

Jag ska också söka den nästa år (funderar mellan den utbildningen + islandshippologen som startar 2010) :D

Har ingen häst alls att ta med, så jag letar för fullt efter en ny. Kanske tar med min nya unghäst om han hinner bli färdiginriden o klar tills dess annars vet jag inte alls vad jag ska ta med mig för häst.

Hur har ni tänkt finansiera allt då?
Studielån eller? Kanske är enda rätta?

För alla kan väl inte ha 60.000:- + kost/logi pengar i bakfickan precis?
Är det ngn som vet hur boendebiten ser ut där?`

Undrar hur svårt det är att komma in... hur många tar de in varje år?

Får ja stjäla tråden å fråga om någon har gjort antagningsprovet? hur det går till & om det är svårt..

Jag undrar också hur gammal man måste vara MINST för att få söka den utbildningen?

Jag hade tänkt jobba som bara tusan, spara ihop massa pengar på ett konto samt ta studielån plus att mamma o pappa med familjer kommer hjälpa till precis som dom gjorde när jag gick på Wången. :)

Bellaan: Tror man ska vara minst 20 för att söka in, inte riktigt säker.

Man måste fylla minst 20 under antagningsåret.
Och så måste man vara ridledare, någon som har koll på hur man blir det? Måste väl finnas enklare alternativ än hästskötarkursen på Wången?

Jag har också pratat med en av de ansvariga för Strömsholm-utbildningen. Det ställs ganska höga krav på hästen, den ska ju orka gå många lektioner på rätt hög nivå. De ska vara välridna, välutbildade, vältränade. Jag antar att man kan tänka dressyrtränad tävlingshäst på något högre nivå.
Det enda jag hört som kan vara negativt är väl uppstallningen, men som sagt, jag vet inte mycket.

Unghäst ska man väl även ha med sig

Ja, fast det kan man, om jag har förstått rätt, även få hjälp med att få tag på. Är det inte två unghästar man ska ha förresten?

Ridledar utbildningen går jag en 4 dagars kurs på Bärby i september i år :) lär sig kanske inte så mkt som på Wången men ska man gå b-instruktör sen så lär man sig där :)

jaså är de höga krav på hästen? Hmm, måste hästen va tävlad visst mkt på hög nivå eller så? Jag ahr ju min Geimur som är lovande men han kommer ju inte bli Sm häst tills nästa år..

Just det jag , unghäst ska man ha med också? är det något krav på när den ska va född? eller kan man ta vilken årgång som helst bara den är oriden? (såklart inte en 08 men typ 05 eller 06?)

Man kan ju gå ridledarutbildning på en helg också om man inte vill gå på Wången som jag gjorde.

Oj, tur att jag valt att inte ta med Filipus då.. Han är dressyrtränad men ingen tävlingshäst på högre nivå..

Cherrychaos: Ja, unghäst ska man ha med sig. Vet ej om det är en eller två men det är på en period av 2x10 veckor har jag för mig.

Alltså den måste väl inte vara tävlingshäst, men vad jag förstod ska den liksom vara på den nivån. Det är väl mer konditionen, utbildningen, kapaciteten, ambitionen och sånt som ska vara på relativt hög nivå.

Var hittar man om ridledarutbildningen, när den är som helgkurs? Jag kan inte hitta något på SIFs hemsida.

aha okej, men Filipus uppfyller nog inte deras krav ändå (ren bra tölt men svårt för traven) plus att han varit skadad sist han var skolhäst så jag får leta en ny.. :(

som Bellaan skrev så kommer det hållas en ridledarutbildning på Bärby i höst.

Planerade utbildningar 2009:II
Tid: 2-5 september 2009
Plats: Islandshestkonsult, Bärby, Alunda
Avgift: 7 500 kr inkl. kost, logi, hästhyra men exkl litteratur,.
Sista anmälningsdag: 2009-08-01 på blankett som rekvireras via SIF:s kansli eller hemsidan.
Lärare: Ridlärare för islandshäst
Frågor: Kerstin Åkerstedt tel 08-532 516 14, 070-220 94 25
e -post: kerstin.akerstedt@astrazeneca.com

Från SIF's hemsida, under utbildning/ridutbildning :)

Tänkte höra om det är någon som gått denna ettåriga utbildning?
Efter utbildningen så skall man vara B-instruktör, C-tränare samt få gå Domarsekretterarkursen och Lokaldomarkursen.
Om man klarar examinationerna vill säga.

Är jättesugen på denna utbildningen...
Vill så gärna komma vidare, just nu jobbar jag på hästgård och hästbutik vilket absolut är ett steg i rätt riktning, men vill mer.
Jag älskar verkligen att instruera och vill bli duktigare på detta.
Vill även lära mig mer om psykologi och coatchning för att bli en så komplett instruktör som möjligt och kanske inte fokusera så mycket på tävlingsridning utan mer på känsla och positiv ridning. (Såklart kan tävlingsridning vara positivt, men tror ni förstår hur jag menar)
Sen skulle jag gärna jobba med lite hästträning också framöver.
Mitt mål är att slutligen ha egen gård och verksamhet.

När jag jobbade i Norge så höll jag 9 lektioner/veckan plus en del privatlektioner, dock på en lägre nivå.
Har även jobbat en del med turridning.
Jag har Ridledarutbildningen och har gått på Islandshästlinje.

Kan man söka någon form av stipendie för detta tror ni? Vet ej
Var/hur söker man bäst stipendier?
Kan man få någon typ av hjälp från sin lokalklubb? Kan få men är osäker, bäst är att kontakta domJag kollade på vad utbildningen kostar och detta årets utbildning kostar 59.000, man kan få bidrag från CSN och då kvarstår 32160:- har jag räknat ut.
Plus kost och logi åt en själv.

Någon som gått utbildningen och vet hur boendebiten ser ut? Man kan bo på internat en bit ifrån stora stallarna 2500kr/månad tror jag att det kostade när jag gick 2005. Det är en bit till Löten där islandshästarna står så bil/cykel är ett måste att någon har
Kan man bo på Strömsholm (kostnad?) eller måste man ha en lägenhet/hus i närheten?
Kan man äta på skolan och vad kostar det ungefär isf?
Kan man söka någon annan typ av bidrag ex bostadsbidrag eller dyl? Csn har bidrag för boende tror jag men kolla med dom

Och hästen man har med sig, har de några särskillda krav på den? Den ska kunna hålla isär gångarter bra samt kunna det viktigaste eftersom du även rider dressyr och hoppning för Strömsholms vanliga lärare. Det är hårt att bara ha en häst med men nu måste man ha fler har jag för mig?!För det är ju knappast alla som har råflotta tävlingshästar med sig kan jag tänka? För blir isf min egen kille jag tar med då, han är absolut fin (tycker jag) men ingen SM-häst.

Brukar det vara jättemånga som söker och hur många tar de in? Det är uttagningsprov
Är tidigast nästa år jag tänker söka isf, om möjligheter finns.

Detta vart en tusen frågor tråd :)
Tacksam om ngn som vet kan svara på mina frågor antingen här eller via PM.

Har försökt svara så gott det går, vet att Karin87 här har kommit in nu i år så hon är nog bättre uppdaterad på läget nu än vad jag är :) Gick ju för snart 4 år sen

Oj, bråttom bråttom då om det ens finns platser kvar!
Och så ska jag skaka fram 7500 (+ kurslitteratur?) också. Hmm...

Jag skickar in anmälan till Ridledarutbildningen på bärby på Tor så jag håller tummar & tår att de inte är fullt än. för ja vill vekrligen gå ridledar utbildningen & B-instruktör på strömsholm.

får man kapa tråden & fråga om någon mer har ansökt till ridledarutbildningen på bärby i höst? Så man kanske kan skapa lite kontakt innan man åker dit OM man blir antagen :)

Oj dyrt boende ändå, och lär väl knappast vara billigare nu...
Studielån är väl det enda alternativet då...

Vad gäller min häst så är han relativt kunnig, har lärt honom det mesta själv då han var i princip outbildad då jag köpte honom.
Han kan övergångar, halter, skänkelvikning, framdels/bakdelsvändning, öppna. Sluta kan vi inte än men det kan man ju lära sig...
Någon vidare hopphäst är han inte men det kan de väl inte kräva?
Har svårt för volter då vi inte haft tillgång att kunna träna så mkt på det, men har det nu så på ett år bör man ju kunna lära honom det.

Gångarterna ja...
Han har fin skritt, har alltid fått 5-6 poäng för den på tävling.
Tölten är ok om än lite stel, behandlas just nu av en ET då han har låsningar i kroppen. Han har en fin tölt när han är mjuk.
Traven har han lärt sig i höst men travar på fint nu även på tygeln bitvis, sen kan han tappa traven om han hamnar i obalans men det kan väl många?
Galoppen är väl vårt "problem" han har fin galopp när han tar i, men som många femgångare så är det svårt med galopp på ridbana.
Nu jobbar vi mycket med galoppen och den har blivit bättre!
Men kan de nobba en person bara för att hästen har en svag galopp?
Passen är klockren, nu är den otränad men han har en kanonfin pass, jämn och snabb.

Annars är han i fin kondis och lär ju vara det då speciellt eftersom man har ett tag att träna. Han gillar att arbeta och är trevlig att hantera.
De tränare som ridit honom (Bla Atli Gudmundsson och Thilde Höök) har sagt att han är lovande, har ett fint stort steg, att han med träning kan komma långt ect. Och att vi definitift skall satsa på Femgång bara galoppen blir bättre.

Tror du han "duger"?
Han är absolut ingen dålig häst men inte heller SM-häst.

Kraven på mig bör väl vara uppfyllda?
Är 22 år, har gått isl.häst gymasie, är diplomerad ridledare.
Har flerårig dokumenterad hästerfarenhet bla olika hästjobb.
Har jobbat som instruktör/turledare.
Har flera meriter.
Har tävlat en del med min häst, dock lättklass.

För det är väl inte bara proffs som kan bli b-instruktör/c-tränare?

Senast ändrad:

Jag kan sticka in med det lilla jag vet/hört igen ;)
Den jag pratade med sa att om hästen inte är i tillräckligt bra kondis/vältränad eller vad det nu är, så säger de till på ridprovet att man måste ha en annan häst.

Och jag vet en tjej som blev antagen för några år sedan (men valde att inte gå), hon hade tävlat en del men inte mer än c/b-klass som YR. Var ridledare men hade inte jobbat inom det, mer än som vikarie någon enstaka gång på en liten ridskola. Så man behöver väl absolut inte vara proffs, är ju långt ifrån alla färdiga b-instruktörer som är det :)

Jo det är klart, man kan ju inte gärna komma dit med en jättetjock häst utan kondis.
Man bör ju ha hunnit få bort sommarmagen tills dess tycker jag, och en bra grundkondis har han redan nu.
Får helt enkelt göra ett försök med min kille, för någon annan häst har jag inte och att låna häst och ha mín häst installad någonstans är ju inte direkt gratis. Och vill inte lämna ut han på foder.
Men jag tycker att det verkar som att han uppfyller deras kriterier.
Bara man inte gör någon snygg grisepass uppvisning på ridprovet så :)

Vet ni om Arbetsförmedlingen kan hjälpa till på något sätt?
Det är kanske tveksamt de är ju inte alltid så hjälpsamma...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 568
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vilken är bäst? Jag har lite framtidsångest (som vanligt), men istället för den vanliga "vad ska jag bli"-frågan har jag reducerat...
Svar
9
· Visningar
3 820
Senast: Fossing
·
J
Hästmänniskan Det finns några olika hästutbildningar jag har kikat på, tex i åre, strömsholm mm. Jag skulle gärna vilja veta lite om ni har gått nån...
2
Svar
25
· Visningar
3 171
Senast: annibanni
·
Ekonomi & Juridik Nu är det så att jag är inne på att utbilda mig till Ridinstruktör (inte ridlärare). Då står jag och väger mellan KY-utbildning i...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Eve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar