utbildning hjälp!

Sv: utbildning hjälp!

Jag tyckte den var helt ok, och jag fick jobb direkt efteråt (vikariat än så länge men ändå) på en av mina praktikplatser. Ffa teori- och instruktörsbiten är jag nöjd med. Ridningen var väl lite åsdär, men det berodde mycket på dressyrläraren som vi hade i tvåan, och henne har man inte längre...

Minns inte vad det är för krav för att söka, men det står på deras hemsida. På antagningsprovet rider man två hästar, dressyr på den ena (och då vill de se att sits och inverkan är ok, och att man har lite koll på kommandon, ridvägar, på vilken sida man ska mötas etc), och lite dressyr samt hoppa en bana på ca 70 cm på den andra. Dessutom är det en intervju där man får berätta lite om varför man vill gå utbildningen etc

Tanken är att man ska ha med sig en häst till utbildningen, men de som inte har möjlighet kan hyra skolhästar.(Likadant om hästen skadar sig)Det går ju också att ta en häst på foder för den här perioden, eftersom man har gratis stallplats och viss mängd foder ingår (det är alltså möjligt att ha häst på studielånet bara... ;) ).

Utbildningen är tvåårig. Första året tar man hästskötarexamen (om man inte redan har den) och gör ridledarprov (LB dressyr och 1 m hoppning). Andra året Kan de som vill avsluta med att göra diplomeringen för ridinstruktör,. Om man klarar den är man diplomerad ridinstruktör, annars är man godkänd ridinstruktör när man slutar (förtsatt att man har godkända betyg, förstås...)

Jag tyckte den var helt ok, och jag fick jobb direkt efteråt (vikariat än så länge men ändå) på en av mina praktikplatser. Ffa teori- och instruktörsbiten är jag nöjd med. Ridningen var väl lite åsdär, men det berodde mycket på dressyrläraren som vi hade i tvåan, och henne har man inte längre...

Minns inte vad det är för krav för att söka, men det står på deras hemsida. På antagningsprovet rider man två hästar, dressyr på den ena (och då vill de se att sits och inverkan är ok, och att man har lite koll på kommandon, ridvägar, på vilken sida man ska mötas etc), och lite dressyr samt hoppa en bana på ca 70 cm på den andra. Dessutom är det en intervju där man får berätta lite om varför man vill gå utbildningen etc

Tanken är att man ska ha med sig en häst till utbildningen, men de som inte har möjlighet kan hyra skolhästar.(Likadant om hästen skadar sig)Det går ju också att ta en häst på foder för den här perioden, eftersom man har gratis stallplats och viss mängd foder ingår (det är alltså möjligt att ha häst på studielånet bara... ;) ).

Utbildningen är tvåårig. Första året tar man hästskötarexamen (om man inte redan har den) och gör ridledarprov (LB dressyr och 1 m hoppning). Andra året Kan de som vill avsluta med att göra diplomeringen för ridinstruktör,. Om man klarar den är man diplomerad ridinstruktör, annars är man godkänd ridinstruktör när man slutar (förtsatt att man har godkända betyg, förstås...)

Var detta på Vreta?
Jag kollade på ansökningspappret, och man ska då ha intyg från tränare eller likn. Krångligt tycker jag, speciellt för tränaren som inte vet riktigt vilken skala det är, och hur de andra rider?

Någon här som ska läsa något med häst alls till våren eller hösten?

det är inte så krångligt. den som bedömer dig måste vara utbildad b-tränare eller diplomerad ridinstruktör om jag inte minns fel, och det finns särskilda blanketter för detta som är tydliga.

antar att du tänker på Hästguid-utbildningen i Åre? Funderar också på att gå den till hösten :)

Hej:)

Jag verkar sitta i ungefär samma sits som du. Jag har inte så jättemycket kunnande kring hästarnas sjukdomar och sådant, men vill hitta en inte alltför lång utbildning med mycket praktiskt. De jag tittat på är hästskötare på wången med inriktning mot travhäst eller islandshäst. Islandshäst är mer mot ridledare har jag för mig. Utbildningen är på ett halvår och sen kan man gå fördjupningskurser. För att komma in måste man ha gått gymnasiet och ha minst ett års erfarenhet av hästar.

Jag vill också jobba med djur och hittade att svenska Blå Stjärnan har endel djurutbildningar att gå, du kan ju titta in på deras hemsida ;) Det enda de kräver är at man ska gå en "säkerhetsutbildning" de har först.Det behövs alltså inga betyg av vad jag förstod.

Vet inte om du är intresserad av hundar också, men annar finns det flera hundutbildningar att gå också, både på distans och "vanlig". Kan leta upp den jag tittat på om du är intresserad. Det var en ettårig distanskurs mot hundskötare. Och en tvåårig distanskurs mot hundsjukvårdare..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka