Islandshästutbildning på Strömsholm

Sv: Islandshästutbildning på Strömsholm

Jag måste se till å skaffa lite stake på proven .. Jag kommer kugga för att jag blir så jävla nervös :O Gjorde ju hästskötar examen i skolan men kugga på ett delprov för att ja va så förbannat nervös .. De är verkligen inge kul :/

Det är 2 unghästar man ska ha med . 10 veckor vardera! Ska bli riktigt skojj..

Enfråga till, kommer väl fler senare ;)
Någon som gjort antagningsprovet till strömsholm? Vore kul att veta lite vad man får göra där & hur det går till! Så man kanske kan förbereda sig & hästen lite :rofl::idea:

Jaha?
Är kanske bara jag men att rida in en häst på 10 veckor känns lite... kort om tid? Men det kanske det inte alls är :p

Jag tycker också det verkar kort om tid med men :/

Hur mkt ska hästen vara hanterad innan? Sadel/träns van ? Longerad? handhäst? Det är ju sååå många frågor man vill ha svar på x)
Det bästa vore ju att prata med nån som jämt blivit examinerad , typ i år lr nått

Jag har också planer på att söka men sist jag var in på SIF s hemsida blev jag mycket förvirrad! Är det denna utbildning som blivit treårig eller är den en YTTERLIGARE?:confused:

3-årig har jag inte hört talas om, denna är på 40 veckor såvitt jag vet. Måste in o kika på SIf's hemsida..

Det är hippologen som blivit treårig och fått isl.häst inriktning. Dvs inte samma utbildning.

Och vad innebär den utbildningen då?

Att den är mer avancerad kan jag ju lista ut, men mer exakt?

Unghästen som ska ridas in får inte varit hanterad alls innan. Tror inte ens att den får ha haft skor på sig ..
10 veckor är egentligen inte en jättekort tid, med intensivt jobb och korrekt upplägg så hinner man med det.

Håller med, 10 veckor räcker väl till att grundrida en häst. Skulle dock inte säga att det är optimalt för alla hästar, en del behöver gå långsamt framåt. Men de flesta hästar mår nog bra av en kort, intensiv inridningsperiod följt av en viloperiod till att smälta allt.

Jag vet inte riktigt vad hippologen handlar om, men det är ju en universitetsutbildning.

Jag puttar råden och undrar om någon här på buke ska söka??

Jag håller på i full panik att skrapa ihop alla intyg till ansökningen...lite sent men men:angel:

Jag tar upp denna tråd igen för ja undrar om någon har lite mer att berätta om Strömsholm och om någon vet varför det inte blev något intag hösten 2011 ?
Vill söka till 2012, men vet någon om det är på gång att läggas ner?

Oj va tråkigt! :( Hoppas verkligen att det blir av tills nästa år, hade tänkt att söka då!

Lite fler frågor till någon som vet:
Jag undrar om jag kan ha kvar min lgh i sthlm och pendla till skolan? Jag flyttar självklart hästen men undrar om någon vet om det funkar att bo nånannanstans? Annars HUR är och vad kostar boendet på skolan? OM det ens ligger "på" skolan, vart ligger det annars?

Hur är stallarna för hästarna?

Oj va tråkigt! :( Hoppas verkligen att det blir av tills nästa år, hade tänkt att söka då!

Lite fler frågor till någon som vet:
Jag undrar om jag kan ha kvar min lgh i sthlm och pendla till skolan? Jag flyttar självklart hästen men undrar om någon vet om det funkar att bo nånannanstans? Annars HUR är och vad kostar boendet på skolan? OM det ens ligger "på" skolan, vart ligger det annars?

Hur är stallarna för hästarna?

Kan kan man ju, men det är en bit att åka varje dag.. Jag bodde på stora anläggningen ("på" skolan), delade rum med en klasskamrat och betalade 1900/månad för det.
Ville man bo själv kostade det 3500 tror jag. Annars kan man bo i Kolbäck (~5 km därifrån) eller i Västerås (~2.5 mil därifrån).

Stallarna är stora och superfina, mina två hästar delade box utan problem.

En tjej i min klass pendlade till Örebro, men det är ju inte så jättelångt. Beror nog lite på hur mycket tid du är beredd på att lägga på resor när du pluggar. Jag tyckte det var värt att bo där för man fick så bra kontakt med alla andra som bodde där, både de på islandsutbildningen men oxå på de andra utbildningarna. Det hade jag inte velat byta bort. Kan rekomendera att bo på skolan, det är en höjdare! ;) (Jag gick 09-10...) Dessutom är det ju ofta tidiga morgnar, och ibland sena kvällar och man brukade vara ganska trött om kvällarna. Men som sagt, det går säkert! :)

Ni som gått eller tänker gå, hur finanserar ni skola, kost & logi, hästarna? Tar man fullt studielån får man endast 8700kr i månaden? Någon som vet hur det fungerar med merkostnadslån? :)

Om man vill finansiera själva utbildningskostnaden så tar man merkostnadslån. Man kan välja om man vill fördela utbildningskostnaden över hela året (betala en summa varje månad) eller betala hela på en gång. Annars måste de där 8700 täcka kostnader som mat, boende och om man ska ha en extra häst med sig. Annars ingår ju alla kostnades för en häst. Om du har fler frågor får du gärna PM:a.

Och vad innebär den utbildningen då?

Att den är mer avancerad kan jag ju lista ut, men mer exakt?

Jag går hippologen nu :)
Ja, den är mer avancerad, men får mycket mer! Finns många på storhäst sidan som fått jobb som ex. stallchef. Finns även endel hippologer på SLU och gymnasie utbildningar. Man har även behörighet till att söka vidare ex. master.

Vi får också B-instruktör & C-tränar provet är valfritt.. Men vi har unghäst perioder som är obligatoriska.

Vi rider 3 dagar i veckan för instruktör och sen har vi mycket teoretiskt också. Får ex. vara med veterinären en em i veckan, sen har vi föreläsningar. I höstas har vi haft ett stort "block" som handlat om foder..
Har också haft statistik kurs, hästens beteende och mycket mer.

Jaha så är det någon som faktiskt kommer söka tills i höst? :)

Jag kommer att söka, sen får vi se om vi kommer in :)
Någon som vet när SIF tänkte ha ridledarutbilding i vår?

Någon som har gått utbildningen 2010 eller 2009 som kan berätta vad man gör om dagarna? Rider man varje dag? För instruktör?

Hälsn Matilda

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 568
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vilken är bäst? Jag har lite framtidsångest (som vanligt), men istället för den vanliga "vad ska jag bli"-frågan har jag reducerat...
Svar
9
· Visningar
3 820
Senast: Fossing
·
J
Hästmänniskan Det finns några olika hästutbildningar jag har kikat på, tex i åre, strömsholm mm. Jag skulle gärna vilja veta lite om ni har gått nån...
2
Svar
25
· Visningar
3 171
Senast: annibanni
·
Ekonomi & Juridik Nu är det så att jag är inne på att utbilda mig till Ridinstruktör (inte ridlärare). Då står jag och väger mellan KY-utbildning i...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Eve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar